[byggtråd] skivbromsa pendlaren

dabac

Aktiv medlem
Hej Happy,
Jag har länge velat konvertera pendlarhojen till skivbromsar. Skaffat hjul, bromsar, en gaffel att modifiera, men inte kommit igång riktigt.
Men nu verkar ett annat haveri tvinga fram ett gaffelbyte hursomhelst, så det är lika bra att få det gjort.
Först kollade jag att gaffeln hade plats för ett skivbromshjul:
IMG_0014.JPG

Har sett några byggtrådar där man missat sånt, och det verkar jobbigt.
Här ser det OK ut.
Sen letade jag upp en ritning:
IMG_0052.JPG

Nu vet jag vad jag siktar på. Eller: "Logic is a way of going wrong with confidence"
Från den gjorde jag en jigg:
IMG_0017.JPG

Visst, jag har sett folk använda oket som jigg. Men jag tror den här håller stadigare. Och är nättare. Sånt är uppskattat för projekt som plockas undan några gånger innan de är klara.
Så skruvade jag fast en plywoodbit i jiggen:
IMG_0016.JPG

Efter lite allmänt handarbete hade jag en bra mall:
IMG_0015.JPG

Sen ritade jag av mallen på en bit plattjärn:
IMG_0018.JPG

Ytterligare en stunds sågande och slipande hade jag det här:
IMG_0019.JPG

Det får duga.

Sen gjorde jag rum för oket:
IMG_0020.JPG

Gaffeln preppad för svetsning:
IMG_0051.JPG

Svetsen står nån annanstans, så nästa steg får vänta.

Man brukar väl ändå ha bromsoket på vänster gaffelben och riktat bakåt, inte höger och frammåt??

Senast ändrad:
Vet inte om det har någon avgörande betydelse men om du sätter den bakom gaffeln så blir trycket vid inbromsning mot gaffeln istället för bort från den.

Spännande... :) själv skulle jag nog skaffat en skivbromsanpassad gaffel om jag ändå skulle byta, men det här är ju mycket roligare att följa.... :)

Oket framför skapar en nedåtriktad kraft på axeln.
Man kan t.o.m. skjuta ut framhjulet ur gaffeln vid inbromsning med lite otur.
Nyare gafflar brukar se lite annorlunda ut för att hindra det här.
Annan vinkel på spåret i gaffeländen, djupare "lawyer lips", genomgående axlar.

Men det här är en gammal gaffel.
Spåret pekar rakt ner. Grunda "lawyer lips".
Och på en pendlarhoj som inte är bortskämd med tillsyn.
Alltså sätter jag oket på framsidan så att axeln varken ska kunna eller vilja flytta på sig.
Cotic hade den designen också för några år sen, med samma resonemang.

dabac sa:
Nyare gafflar brukar se lite annorlunda ut för att hindra det här.
Annan vinkel på spåret i gaffeländen, djupare "lawyer lips", genomgående axlar.

Men det här är en gammal gaffel.
Spåret pekar rakt ner. Grunda "lawyer lips".
Och på en pendlarhoj som inte är bortskämd med tillsyn.
Alltså sätter jag oket på framsidan så att axeln varken ska kunna eller vilja flytta på sig.
Cotic hade den designen också för några år sen, med samma resonemang.

Snyggt hemmamek. Det viktigaste just nu är väl att du inte filat till en bit helt i onödan. Hellre en udda plan än en planlös planeringsmiss.

Ifall oket är placerat framför gaffelröret så kommer du ju att få en vridning medsols (sett från höger sida)

vid låsning av hjulet så skulle väl momentpunkten beräknas ifrån centrum av bromsbeläggen och momentarmen avslutas i däckets kontaktyta mot marken.

då borde väl en placering längre fram ge en momentarm som går närmre en lodrät linje och iom att momentkrafter är beräknas vinkelräta så skulle trycket hamna i huvudsak mot bakre delen av dropoutsen, därmed minska risken att trycka ut hjulet.

Eller tänker jag helt fel?

LucasNilsson sa:
Ifall oket är placerat framför gaffelröret så kommer du ju att få en vridning medsols (sett från höger sida)
vid låsning av hjulet så skulle väl momentpunkten beräknas ifrån centrum av bromsbeläggen och momentarmen avslutas i däckets kontaktyta mot marken.
då borde väl en placering längre fram ge en momentarm som går närmre en lodrät linje och iom att momentkrafter är beräknas vinkelräta så skulle trycket hamna i huvudsak mot bakre delen av dropoutsen, därmed minska risken att trycka ut hjulet.
Eller tänker jag helt fel?
Jo, och så skrev 'dabac' oxå.
(Om man nu inte läser det alltför analt.)

Jag undrar fortfarande om detta är ett reellt problem eller bara någons huvudvärk. Jag har kört DH-banor med 200 mm bromsskivor och qr utan problem.

Med det sagt är det ett kul projekt!

Jag har själv lyckats skjuta ut framhjulet på skivbromsad cykel vid en panikinbromsning. Den gaffeln hade inga "lawyers lips" för de hade jag i min okunskap filat bort... En episk krasch på Norrlandsgatan blev det kan jag lova. Inga personskador dock men f-n vad korkad jag kände mig!

Hasse#7 sa:
Tack.
Hasse#7 sa:
Det viktigaste just nu är väl att du inte filat till en bit helt i onödan.
Jag har ju några farhågor:
- finns det ngt i ritningarna ang okens monteringspunkter och fria volymer som jag missat?
- finns det ngt i oken som gör dem beroende av en viss rotationsriktning?
- kommer monteringen av fästet på gaffeln gå bra? Tänker svetsa, så fästet kan slå sig, och svetsen kan bränna hål i gaffelbenet.
Hasse#7 sa:
Hellre en udda plan än en planlös planeringsmiss.
Så udda är den inte. Den har använts tidigare.
Rätt noga övervägt. Konventionell placering hade inneburit att jag kunnat låna hjul från skogshojen utan åtgärd. Bra på sitt sätt.
Men för en måttligt underhållen pendlare så föredrar jag det här.

dabac sa:

Troligen inte, men däremot funderar jag lite på bromsskivan. Men den kanske du bara vänder ut och in för att lösa det?

Edit: Kul projekt för övrigt, och svetsa försiktigt. Först punkta, sen kanske strängsvetsa små bitar i taget och låta det svalna mellan momenten för att undvika slag och att det bränner hål. Men det avgörs ju delvis av gaffelns godstjocklek. Och strömstyrkan såklart... :o)

Senast ändrad:
H. sa:
Jag undrar fortfarande om detta är ett reellt problem eller bara någons huvudvärk. Jag har kört DH-banor med 200 mm bromsskivor och qr utan problem.

Fysiken/mekaniken är riktig.
Att det inte platsar på topp tio av krasch- eller olycksorsaker kan jag väl hålla med om.
Men om jag ändå ska montera ett ok så kan jag ju lika gärna sätta det på den sida som gör att en risk helt försvinner.

Din jämförelse mot dina erfarenheter är inte riktigt heltäckande.
Nyare gafflar har spåret i gaffeländen vinklat framåt, vilket tar en del av kraften och minskar risken för utskjutning.
Vinkeländringen infördes f.ö. just av den orsaken.
Bra snabblås minskar risken för utskjutning.
Regelbundna kontroller att snabblåsen är ordentligt åtdragna minskar risken för utskjutning.

Storleken på skivan är mindre viktig än hur hårt du bromsar.
Och på gräs/grus/jord så låser framhjulet vid mindre kraft än på asfalt, så kraften på ok och axel blir mindre.
En lättare jobb trots att skivan är större.

Johan Falk sa:
dabac sa:

Troligen inte, men däremot funderar jag lite på bromsskivan. Men den kanske du bara vänder ut och in för att lösa det?

Edit: Kul projekt för övrigt, och svetsa försiktigt. Först punkta, sen kanske strängsvetsa små bitar i taget och låta det svalna mellan momenten för att undvika slag och att det bränner hål. Men det avgörs ju delvis av gaffelns godstjocklek. Och strömstyrkan såklart... :o)

Jag har inte heller sett ngt i oken/bromsbackarna som tyder på riktningsberoende. Så jag hoppas och tror förstås att det ska fungera.

Men montering och provkörning har visat på oväntade effekter förr.

Och ja, jag kommer vända på skivan, och tappar därmed möjligheten att byta hjul med skogshojen utan åtgärd.

Men svetsandet kommer att bli lite spännande hursomhelst!

Ambitiöst bygge. De flesta andra skulle ha frågat efter billigaste cx med hydrauliska skivor, typ.

Ps vann du inte en elcykel med skivor?

NickPick sa:
De flesta andra skulle ha frågat efter billigaste cx med hydrauliska skivor.
Tanken har föresvävat mig. Men jag är dålig på att slänga fungerande grejer, och ingen lär vilja köpa pendlaren. Så tills jag skaffar boende med större biutrymmen så måste n+1 bekämpas med kraft.

NickPick sa:
Ps vann du inte en elcykel med skivor?

Nä. Jag vann en plats i tävlingen, men jag vann inte tävlingen.

Lite tråkigt, den hojen var trevlig som vinterpendlare. Med stel gaffel och justerad utväxling hade den blivit riktigt bra.
Kanske blir en elkonverteringssats när jag läst på lite mer.

Vad för ok tänkte du använda? Kan det bli så att skivan vill skjuta beläggen ur oket med bara låssprinten som mothåll? (Riskabelt?)

Frågan är hur någon annan kunde vinna när du varrätt överlägsen i omröstningen och var den som verkligen skrev lite ride reports.
Jaja. :)

Mulpe sa:
Vad för ok tänkte du använda?
Inte bestämt än. Har några enkla Shimano hydrauler, ett par Shimano mekaniska, ett par Avid BB5. Får jag inte fästet rakt nog så blir det Avid som är lite mer justerbara.

Mulpe sa:
Kan det bli så att skivan vill skjuta beläggen ur oket med bara låssprinten som mothåll?

Har jag svårt att tänka mig.
Orienteringen är ju densamma, bara skivans rotationsriktning som ändras.
För att få en kraft utåt på beläggen så skulle oken behöva sitta snett mot skivan - ena fästpunkten längre in - och det tillåter inte konstruktionen hursomhelst.

Av min erfarenhet så är det vid pendling som den största risken för att skjuta ut framhjulet existerar. Jag fick själv tvärnita framför en dam som klev rakt ut i gatan med min skivbromsade cross så att bakhjulet lyfte och framhjulet var på väg att lossna. Med landsvägsslicks på torr asfalt så blir nog tillgänglig bromskraft mycket större jämfört med ute i skogen. Så jag röstar helt klart för TS lösning, kul att se folk som tänker till! :)

tmalm sa:
Blir det skiva bak oxå?

Det är förhoppningen.

Närsomhelst.

Eller så småningom.

Om inte tummen fastnar igen.

Har förbrukat alla fälgbromsade bakhjul jag hade i reserv.

Fram var viktigare, främst därför att nånting har pajat i styrlagret/gaffeln. Men även av princip förstås.

Den hållet inte justeringen längre. Dags att byta.

"Tyvärr" så är gaffeln mera lättarbetad.

Jag hade en som jag kan arbeta på utan att ta isär cykeln.
Ren och hanterlig är den också.

När jag ska göra fästet för oket bak måste jag ju bängla runt med hela hojen.

Typiskt I-landsproblem/hobbyångest.

Men får jag de sista julklapparna handlade på vägen hem idag så kan väl dagarna kvar till jul kanske räcka till både städning och skivbromskonvertering.

dabac sa:
Men svetsandet kommer att bli lite spännande hursomhelst!

Igår hade jag en dejt med svetsen.
IMG_0054.JPG

Gick väl sådär.
Trots att jag lade några decimeter fog på en spillbit först så var det lite vildkatt över den.
Den spottade och fräste. Gillade inte att bli väckt från vinterdvalan.
Och stålet betedde sig oväntat.
Ville börja smältan på den grövre biten och sen gå över till röret.
Men fick en väldigt toppig fog då. Inte bra.
Det var bara att gaska upp sig, starta mot det tunna och gå mot det tjocka.
Tänk vad trevligt om jag haft en annan, likadan gaffel att provsvetsa på först.
Se ungefär när det bränner igenom innan jag körde "skarpt".
Ah, dessa drömmar!
Läskigt, men blev fogen snyggare. Och jag klarade mig från genombränning.
Fästet ville hemskt gärna kantra inåt, även om jag svetsade växelvis på bägge sidor.
Tror det berodde på att jag hade lite större glipa på in- än på utsidan.

Ikväll blir det en dejt med slipmaskinen.
Sen kanske en bild.

Senast ändrad:
emmer sa:
dabac sa:
När jag ska göra fästet för oket bak måste jag ju bängla runt med hela hojen.
Är det inte bara att skruva dit och bita i det sura äpplet att det kostar en tjuga? :-)
http://www.ebay.com/itm/New-Adjusta...t-Frame-Adaptor-Mounting-Holder-/301925633943

Jo, jag har sett de där.
Funderade på att köpa ett par bara för att slippa lite sågande och slipande.
Men ärligt talat så förstår jag inte hur de ska kunna fungera.
Ja, inte som fit-&-forget IAF.
Sätter man de på insidan av gaffeländen så vet man visserligen var oket hamnar jämfört med skivan.
Men då måste man bända isär gaffel/ram för att få in hjulet. Och ha tillräckligt långa (snabblås)axlar.
Sätter man de utsidan så påverkar gaffeländarnas tjocklek var oket hamnar. Och den skillnaden mellan en stål och en aluhoj tror jag är större än normalt tillåten sidledsjustering i ett ok.

Dåså, dags igen.
Hittat en (rejält) skrotad cykel bland metallåtervinningen, med antagligen samma sorts gaffel som den jag bygger om. Gaffeländarna är likadana IAF. Så jag tog gaffeln för lite undersökning:
IMG_0076.JPG

Ganska tjock plåt.

Så jag provade att bränna på allt min lilla svets klarar:
IMG_0077.JPG

Visade sig att min oro för genombränning var fullständigt bortkastad möda.

Så jag kladdade på lite mera innan jag tog en session med vinkelslipen:
IMG_0068.JPG

Är man dålig på att svetsa får man vara bra på att slipa...

Ställer upp en vinkelhake och ögonmåttar lite:
IMG_0066.JPG

Ser rakt ut.

Så jag kastar på grejerna på cykeln:
IMG_0080.JPG

Målning får vänta tills jag ser att allt funkar.
Upptäcker en nackdel med oket framåt - det blir mycket svårare att kika ner längs rotorn vid centrering av oket.
Men jag får ihop grejerna.
Tar en provtur.
Shimano mekaniska är bättre än fälgbromsar, men inte särskilt imponerande.
Kanske blir bättre när de begagnade klossarna slitit in sig lite mot den begagnade skivan.
Försökte först använda ett centerlockhjul tillsammans med en 6-bultsadapter, men det passade inte alls.
Ett vanligt 6-bultshjul däremot passade bra. Vände på skivan.
Styrröret på nya gaffeln är kortare, så jag måste försöka hitta en riserstam. Sen kan det nog bli bra.
Åsså är det dags att börja fila på en plåtbit för att skivbromsa bakhjulet också.
Lite färg ska väl gaffeln ha också, nu när jag sett att allt funkar.
Har ingen Plastic Padding hemma, så jag funderar på att prova tennspackling.

Senast ändrad:
Du vill inte ha en stålgaffel med skivbromsfästen på? Har en liggande som borde vara okej och som är gratis.

dabac sa:
Det finns allt hyfsade oxå men väldigt många är av "tektro/clarks -kvalite".
Stora vinsten är att man inte sliter ut hjulen (fälgens bromsyta) på tre vintrars pendlande:-)

emmer sa:
dabac sa:
Det finns allt hyfsade oxå men väldigt många är av "tektro/clarks -kvalite".

Jag har ett par enkla Shimano-hydrauler också, men iddes inte ta av greppen för att byta handtag.
Är det värt att byta till BB5 månntro?
Skulle ju matcha Speed Dial-handtagen också förstås...
emmer sa:
Stora vinsten är att man inte sliter ut hjulen (fälgens bromsyta) på tre vintrars pendlande:-)
Framhjulet jag bytte bort nu har en keramisk fälg.
Den har blivit lite halare med åren, men har passerat tre år med råge.
Om man nu skulle ha nån principiell motvilja mot skivbromsar.

HåkanC sa:
dabac sa:
Är du säker på det?

Ojdå, där skrev jag visst fel!

Det är förstås oket bakom som har den ocharmiga egenskapen att vilja skjuta ut hjulet, och som jag vill bygga bort.
HåkanC sa:
Hasse#7 sa:
Snyggt hemmamek. Det viktigaste just nu är väl att du inte filat till en bit helt i onödan.
+1

/Håkan

Tack!

emmer sa:
Miss Lycka sa:
Hur löser du positionen av fästet när du svetsar fast det?
Han har ju en bra svetsram på bilderna (aluminiumplattan).
Så är bare den rätt gjord så :-)

Jiggen verkar ha fungerat hyggligt. Första hjulet jag provade med, centerlock med adapter passade inte alls. Men med ett hjul med 6-bultsskiva hamnade oket väl centrerat.
Lite för centrerat faktiskt.
Jag hade lagt till 1,5 mm för att kunna montera brickor i aluminium mellan fästöronen och adaptern. Tanken var att ifall öronen inte hamnat riktigt rakt skulle det vara lättare att fila till aluminiumet för att rikta upp oket än att fila i plåten.
Men nu sitter ju prylarna rakt nog ändå, så jag tänker inte lägga ngn energi på att sakna det som inte behövs.

Fast jag undrar var millimetern tog vägen. Att däremot lägga lite möda på att lära sig bygga bra jiggar verkar ju vettigt.

bsandborgh sa:
Jag har själv lyckats skjuta ut framhjulet på skivbromsad cykel vid en panikinbromsning. Den gaffeln hade inga "lawyers lips" för de hade jag i min okunskap filat bort... En episk krasch på Norrlandsgatan blev det kan jag lova. Inga personskador dock men f-n vad korkad jag kände mig!

Lawyer lips är en ganska opålitlig "lösning" av problemet.

Om den utskjutande kraften är större än friktionen i gaffeländarna:
Eftersom det inte är presspassning mellan ändbeslagen på snabblåset och LL så kan axeln ändå röra sig nedåt tills dess ändbeslagen på snabblåset börjar stödja mot läpparna.

Eller tills bromskraften avtar.

Och sen kommer de normala cykelkrafterna trycka axeln uppåt igen.

Åsså kommer en ny inbromsning...

Efter några såna sekvenser så kan snabblåset skruva upp sig tillräckligt för att snabblåset ska smita förbi läpparna.

LL räddar väl en del, men är inget heltäckande skydd mot ett dåligt/otillräckligt åtdraget snabblås.

Det riktigt fåniga är att den vanligaste thru-axle designen har ärvt en del av de här svagheterna.
Oket bakom, ingen presspassning på axeln, små stödytor och ett litet handtag att dra åt med.
Normalkrafter som verkar uppåt och bromskrafter som verkar nedåt. Som gjort för att axeln ska skruva upp sig - även om den inte kan skjuta ut sig längre.

NickPick sa:
Frågan är hur någon annan kunde vinna när du varrätt överlägsen i omröstningen och var den som verkligen skrev lite ride reports.
Jaja. :)

ÅAS så gjorde ju inte elcykeln att jag cyklade mer. Jag körde ju lika mycket hursomhelst. Blev bara lite snabbare och mindre sliten.
Så om hon som vann faktiskt började cykla mera så var väl inte vinsten helt fel ändå.
Roligt att höra att min insats uppskattades.?

NLC sa:
dabac sa:
[en längre teoretisk utläggning]

Ändå verkar det rätt sällan bli praktiska problem, åtminstone hör man sällan talas om någon som lyckats "bromsa ur" sitt framhjul.

Lösningen är att de flesta håller sina QR väl spända och då är det ett ickeproblem. Slarvar man finns det fler saker som bli farliga på en cykel. Cyklar är tyvärr inte idiotsäkra utan måste skötas om med viss finess om de skall vara säkra.

Tillbaka
Topp