[byggtråd] skivbromsa pendlaren

NLC sa:
dabac sa:
[en längre teoretisk utläggning]

Ändå verkar det rätt sällan bli praktiska problem, åtminstone hör man sällan talas om någon som lyckats "bromsa ur" sitt framhjul.

Citerar mig själv:"Att det inte platsar på topp tio av krasch- eller olycksorsaker kan jag väl hålla med om.
Men om jag ändå ska montera ett ok så kan jag ju lika gärna sätta det på den sida som gör att en risk helt försvinner. "

Och bara i tråden är det ju en som har skjutit ut hjulet helt, och en som har varit nära. Åsså jag förstås.

Knappa in "disc brake wheel ejection" i valfri sökmotor och surfa loss.

Eller läs här: https://web.archive.org/web/2013103...djames/home/disk_and_quick_release/index.html

Bengt-re sa:
NLC sa:
dabac sa:

Ändå verkar det rätt sällan bli praktiska problem, åtminstone hör man sällan talas om någon som lyckats "bromsa ur" sitt framhjul.

Lösningen är att de flesta håller sina QR väl spända och då är det ett ickeproblem. Slarvar man finns det fler saker som bli farliga på en cykel. Cyklar är tyvärr inte idiotsäkra utan måste skötas om med viss finess om de skall vara säkra.

Plusett.

Bengt-re sa:
NLC sa:
dabac sa:
Lösningen är att de flesta håller sina QR väl spända och då är det ett ickeproblem. Slarvar man finns det fler saker som bli farliga på en cykel. Cyklar är tyvärr inte idiotsäkra utan måste skötas om med viss finess om de skall vara säkra.
Snarare så att sitter inte hjulet fast så blir styrningen så muiffo och frigången i bromsoket så muppig så nitton av tjugo kommer stanna och undersöka vad som är knas...
...och nummer tjugo av tjugo kommer nog at ha råkat ut för något annat innan dess som satt P för framfarten.

Bengt-re sa:
NLC sa:
dabac sa:

En bra QR hjälper också.
Sista 26" skogshojen jag byggde hade inga problem.
Men där var det rejäla snabblås med intern mekanism och stålbeslag i ändarna.
29-an jag köpte, med riktigt snikna snabblås, där släppte både fram- och bakhjul (vid olika tillfällen) innan jag begrep vad problemet var.
Och nu gäller det ju en pendlarhoj, som ska tåla så mycket ignorans som möjligt.

Tillbaka
Topp