[Byggtråd] Specialized pitch, barncykel eller pappaunderhållning?

L.and

Aktiv medlem
Tanken med lacken är alltså att ta bort den. Har sett någon annan skrapa färg med en morakniv, det såg ju lite tufft ut så det ville jag också göra.

det visade sig dock ganska fort vara: a) svinjobbigt och b) lämna rätt fula märken.
Nu är planen en bra färgborttagare istället samt lösa schyssta loggor och klistra på i efterhand.

20210813_233342.jpg

Skogsgubben

Aktiv medlem
Sadel och stolpe saknades tyvärr redan när jag tog över objektet. Jag frågade inte varför. Man vill ju inte vara besvärlig när man får något gratis. 😊

L.and

Aktiv medlem
Jaha, i väntan på delar och att hinna ta bort färg så fick det bli en kvick mockup för att se hur storleken blir till den tilltänkta innehavaren.
20210820_154915.jpg
Har varit orolig att den egentligen är alldeles för stor men det där ser ändå ganska lovande ut.

Helgens projekt är annars att förhoppningsvis påbörja färg.
Har köpt en sån här
Screenshot_20210820-231834_Chrome.jpg
Och hoppas det ska funka.... annars blir det vinkelslip och stålborste eller nått. Men för humöret, moralen och den goda viljan skulle det vara skönt om medlet fubkar.

velovin

Aktiv medlem
Nu är det längesedan jag slabbade med färgborttagning, men har för mig att resultatet blir mycket bättre om du gladpackar ramen och låter den marinera i medlet under natten.

L.and

Aktiv medlem
Ja, det var planen. Känns som att det generellt är relativt tuff lack att få bort på en cykelram jämfört med vad färgborttagningen används för annars.

Guaruska

Aktiv medlem
Bra input. Tanken är ju att det blir borstad aluminium, men stålborsten kanske är lite grov för det?
Ja, stålborsten gör dessutom fula mönster i olika riktningar och olika djup eftersom det är omöjligt att konstant hålla samma tryck om du nu tänkt använda en borrmaskin

L.and

Aktiv medlem
Ja, stålborsten gör dessutom fula mönster i olika riktningar och olika djup eftersom det är omöjligt att konstant hålla samma tryck om du nu tänkt använda en borrmaskin
Ja, tanken var ju vinkelslip men det låter ju fullt rimligt med att den blir för grov. Får titta efter ngt annat.

L.and

Aktiv medlem
Så, ramen fick marinera över natten i färgborttagning. Kladdade på i två etapper och var nyfiken som ett barn på julafton när jag skulle ut och kolla. Det första som slog mig var hur det gått från att vara en relativt luktfri historia vid appliceringen nu löst upp någon färg från helvetet så det luktade lösningsmedel i hela förrådet. Det positiva var att medlet helt klart gjort jobbet!

En kompis tyckte att färgen innan såg ut som en gammal gädd-vobbler men känslan när jag stod och skapade bort färgflagor var snarare att jag bedrev fotvård på hulken med en stygg hudsjukdom.
Återstår en del skapande i skarvar osv men annars över förväntan.
20210822_212310.jpg

Laan84

Aktiv medlem
När du skriver två etapper, menar du att ramen legat två ggr med färgborttagning eller att du lade på två lager direkt?

L.and

Aktiv medlem
När du skriver två etapper, menar du att ramen legat två ggr med färgborttagning eller att du lade på två lager direkt?
Kletade på ett tunt lager först, lät det sätta sig i en kvart och sen smaskade på ordentligt och slog in i plast. Sen öppnade jag upp efter typ tolv timmar och kladdade på mer där det inte hade haft någon effekt eller torkat in för att sen låta den ligga i tolv timmar till.

L.and

Aktiv medlem
Letar efter dekaler till ramen, har inte riktigt bestämt mig för om det bara blir specialized-loggor eller om det blir något fräsigt mönster. Har sonderat marknaden vad gäller frameprotectors men inte hittat någon jag tyckt känns helt hundra.
Är det någon som har några uppslag här?

Guaruska

Aktiv medlem
Letar efter dekaler till ramen, har inte riktigt bestämt mig för om det bara blir specialized-loggor eller om det blir något fräsigt mönster. Har sonderat marknaden vad gäller frameprotectors men inte hittat någon jag tyckt känns helt hundra.
Är det någon som har några uppslag här?
Köp metallfärg på panduro o låt dottern måla mönster/figurer. Då blir cykeln väldigt unik o hon lägger till en touch. (för om jag inte minns fel så var hojen till dottern, men rätta mig om jag har fel) Oavsett om d e dotter eller son, låt barnet måla :-).

L.and

Aktiv medlem
Köp metallfärg på panduro o låt dottern måla mönster/figurer. Då blir cykeln väldigt unik o hon lägger till en touch. (för om jag inte minns fel så var hojen till dottern, men rätta mig om jag har fel) Oavsett om d e dotter eller son, låt barnet måla :-).
Jag hade en sån tanke först, men i så fall hade jag nog velat ha en lackad ram som grund för att hela projektet inte skulle få för mycket haschmeck över sig...

L.and

Aktiv medlem
En liten uppdatering: har fått tag i ny gaffel, lite skillnad i vikt mot originalet. Återstår att göra någon service på den då den känns rätt stum. Någon som har någon input eller bra guide för sånt?

20210808_133012.jpg 20210830_224627.jpg

Börjar få ihop en komplett cykel snart, saknar vevlager som verkar vara slut överallt och is to pm-adapters.
Ska väl erkänna att det återstår en del slipande och skapande innan jag är nöjd med ramen, men det tar sig i alla fall.

Även fått tag i nya hjul samt en hel del annat från samma källa som gaffeln som känns riktigt bra (tack @ebiha )
20210830_223248.jpg

Guaruska

Aktiv medlem
Hur långt vevlager behöver du? Du sa fyrkant, va?
Vilken storlek på is-pm adapter behöver du? Vilken skivdiameter på fram resp bak?

L.and

Aktiv medlem
Hur långt vevlager behöver du? Du sa fyrkant, va?
Vilken storlek på is-pm adapter behöver du? Vilken skivdiameter på fram resp bak?
122,5 ×73, ja precis, fyrkant. Hittade något häromdagen, men då hade de såklart inga bromsadaptrar och det känns alltid segt att betala lika mycket i frakt som det man ska ha kostar.

Adaptrar till 160 fram och bak.

Guaruska

Aktiv medlem
122,5 ×73, ja precis, fyrkant. Hittade något häromdagen, men då hade de såklart inga bromsadaptrar och det känns alltid segt att betala lika mycket i frakt som det man ska ha kostar.

Adaptrar till 160 fram och bak.
Är d det gamla vevlagret som e 122,5? När jag byggt me fyrkant så blir inte kedjelinjen samma me nytt vevparti o klinga. D kan bli samma, men finns en risk att d inte blir samma. Har du monterat nya vevpartiet på gamla vevlagret o mätt så kedjelinjen stämmer?

L.and

Aktiv medlem
Är d det gamla vevlagret som e 122,5? När jag byggt me fyrkant så blir inte kedjelinjen samma me nytt vevparti o klinga. D kan bli samma, men finns en risk att d inte blir samma. Har du monterat nya vevpartiet på gamla vevlagret o mätt så kedjelinjen stämmer?
Bra tanke! Nej jag har bara utgått från att det gamla är 122,5 och kört på det. Kanske borde börja i den ändan.

Valhalla_

Aktiv medlem
Ja, tanken var ju vinkelslip men det låter ju fullt rimligt med att den blir för grov. Får titta efter ngt annat.
Det funkar rätt ok med vinkelslip med stålborste om man är lite "lätt på handen" och låter maskinen göra jobbet. Sen går man över ramen med typ en mjuk slipkloss och därefter scotchbrite. Blev rätt bra när jag gjorde så i alla fall.

L.and

Aktiv medlem
Det funkar rätt ok med vinkelslip med stålborste om man är lite "lätt på handen" och låter maskinen göra jobbet. Sen går man över ramen med typ en mjuk slipkloss och därefter scotchbrite. Blev rätt bra när jag gjorde så i alla fall.
Det låter lovande, bara sandpapper/slipkloss funkar ju helt ok på plana ytor med är ju meckigt då fort det blir lite trångt.

L.and

Aktiv medlem
Så, dags för lite uppdatering. Det har i ärligheten namn inte hänt så mycket mer än att jag beställt lite fler delar samt slipat och skrapat bort färg från ramen. Har kommit till en punkt där den nog är färdigslipad. Ska låta det vara osagt om det är för att jag tycker det ser superbra ut eller för att jag inte orkar slipa mer.
Har också löst frågan om utseende med den blivande cyklisten. Vi enades om en frameprotector som alla inblandade var nöjda med.
Återstår väl att påbörja montering av delar och service av gaffel, något som jag bävar för ska jag erkänna.
Men, ingen byggtråd utan bilder!
20211013_224156.jpg
20211013_224007.jpg

L.and

Aktiv medlem
Så, när resten av familjen gått och lagt sig får man smyga ut i förrådet med en folköl, det är sen gammalt.

Hans inte med så mycket eftersom det finns andra cyklar i hushållet (min egen) som skulle servas. Men han iallafall få på vevlager och ett klistermärke, one small step for man osv.
Dottern hade valt pedaler som dök upp idag också. Oilslick har ju ändå något!

20211023_225926.jpg
20211023_100256.jpg

L.and

Aktiv medlem
Så, lyckades få tid över till att provmontera lite för att få någon känsla för feelingen.
Först skulle lagerkoppar i. Löstes med hjälp av hockeypuck och hammare. Kanske inte är facit för denna typ av manöver, men funkade bra.
20211107_213410.jpg

Sedan var det dags för montering av resten
20211107_223621.jpg
20211107_223633.jpg

Kan konstatera att det finns en risk att den kommer vara för stor för henne till våren, men nån gång borde hon ju växa i den.

Vissa delar återstår, framförallt sadel, men det börjar ta sig.
Får också se hur det funkar med trigger-växlar. Har dock en uppsättning gripshift som får åka på annars om det inte funkar för henne.

Guaruska

Aktiv medlem
Vad använde du för färgborttagning? Tänkte ge en 24" hemma samma behandling för att snygga till den.

L.and

Aktiv medlem
Vad använde du för färgborttagning? Tänkte ge en 24" hemma samma behandling för att snygga till den.
En från Beckers, se högre upp i tråden. Funkade rätt bra, kladdade på och slog in i plast, sen öppnade upp och kletade på mer när det torkat lite.

L.and

Aktiv medlem
Jahaja, cykeln visade sig vara för stor. Trist eftersom dottern var supertaggad, men kul eftersom jag får ett (svep)skäl att bygga en till cykel.
Snubblade över ett lämpligt objekt på K&S. Är egentligen en 24" cx med bock, men tänker köra den som flatbar, dels för att storleken blir bättre så och dels för jag har de delarna liggande.

Så specializeden blir plundrad på delar som istället hamnar på den här.
Återkommer med mer bilder såklart. Nu inväntar jag v-broms handtag och en kedja innan den är redo.
20211116_150914.jpg

L.and

Aktiv medlem
Så,
Köposäljramen (ping @salle ) blev så här tillslut.
Plockat i samtliga bra-att-ha-lådor så det är en salig blandning av xt-bromsar och ngn gammal premium-växel från sram (x0?) Som det visade sig vara omöjligt att hitta utbytesgummi till. Det krävde med en riktig finlösning med ett handtag som skars i två delar.
En nackdel är att ramen inte tar mer än typ 1.5 i bak, dubbdäck för 24 tum finns dock bara i 1,75 som smalast, så det var till att plocka fram hovtång och klippa samtliga kantdubbar.
Ha överseende med längd på wirehölje osv lite osäkerhet kvarstår kring styre.

Bilagor

• 20211227_114549.jpg
    20211227_114549.jpg
    724.6 KB · Besök: 53
  • 20211227_114526.jpg
    20211227_114526.jpg
    784.2 KB · Besök: 54
  • 20211227_114538.jpg
    20211227_114538.jpg
    585.2 KB · Besök: 56

Berk

Aktiv medlem
Så,
Köposäljramen (ping @salle ) blev så här tillslut.
Plockat i samtliga bra-att-ha-lådor så det är en salig blandning av xt-bromsar och ngn gammal premium-växel från sram (x0?) Som det visade sig vara omöjligt att hitta utbytesgummi till. Det krävde med en riktig finlösning med ett handtag som skars i två delar.
En nackdel är att ramen inte tar mer än typ 1.5 i bak, dubbdäck för 24 tum finns dock bara i 1,75 som smalast, så det var till att plocka fram hovtång och klippa samtliga kantdubbar.
Ha överseende med längd på wirehölje osv lite osäkerhet kvarstår kring styre.

Hur fint!

Gillar kvalitetskomponenter och färgmatched bakväxel.

tmalm

Aktiv medlem
Behöver du sadel till Specializeden så har jag en från en spesch hotrock 24" liggandes.

/T

Topp