Snön faller nu och stigbyggandet på gården har fått ta paus ett tag. Att bygga stig är relativt nytt för min del och jag har insett att ju längre jag byggt desto större har sakerna blivit. Den första bron är ca 45cm hög och byggdes med en brant nedförsbacke med tanke att ”den där kanska jag vågar droppa nån gång i framtiden”. Det tog ju dock inte många åk innan jag faktiskt började droppa den. Så ganska snart blev det som sagt större byggen. I dagsläget håller jag på med ett stort dropp, ca 1,3m högt och 2 m gap. Vilket ni som följt tråden redan vet.
Det är iaf roligt att se utvecklingen både i byggandet och åkandet. Jag har blivit bättre på båda :-)
Men jag har ju tyvärr inte hunnit klart med stigen på gården, ja eller tyvärr och tyvärr, nu har jag ju nått att greja med nästa år.
Det har jag visserligen ändå, för nu till lite stora nyheter som jag utlovade för ett tag sen. Jag har fått tillstånd att bygga en längre stig på annans mark, eller Resele if (som jag är medlem och styrelse suppleant i) har fått tillstånd att bygga en mtb stig. Resele där jag bor ligger längs ångermanälven, som är sjukt förstörd av vattenkraftverk lite här och var. Dock har det vissa fördelar, tex att det finnas massa mark i närheten av kraftverken som behövs men inte används av de som äger kraftverken. Så Resele if har skrivit ett arrendeavtal så att vi får använda marken till att bygga en ny mtb stig.
Det kommer bli en stig som sträcker sig nånstans mellan 3-4 km. Bansträckningen är inte helt klar än, då det är så fullt med små gran och annan sly att jag har haft svårt att ta mig runt och reka överallt förut. Nu har jag börjat röja undan en del och börjar få en ganska bra överblick över halva området iaf.
Antal höjdmeter vet jag inte riktigt än, men det kommer finnas utmanade backar både uppför och utför, men det kommer vara mer av stig/xc än enduro. Men lite dropp och hopp av lättare och svårare slag finns absolut med i planerna. Tanken är att de flesta ska kunna hitta något som dom tycker är kul. Chiken lines kommer finnas på alla hinder.
Här har jag börjat röja den tänkta starten.
Min plan är att dokumentera även detta bygge, dels genom uppdateringar här och dels genom filmer som läggs upp på min youtube. Men där har jag ett litet problem.. jag har ingen egen kamera, den jag har filmat med under hösten har jag fått låna och måste lämna tillbaka snart. Jag har dessutom inget lönearbete utan jobbar hemma med självhushållning, så jag har en liten fråga om det är någon eller några som skulle vilja hjälpa mig genom att bidra med ett litet eller stor ekonomiskt bidrag till en egen kamera så skulle jag var sjukt tacksam. Även bygget av den nya stigen kommer med lite omkostnader även om marken och arbetet görs gratis. Så har du ett företag eller bara vill synas lite själv så tar vi (Resele if) gärna emot sponsring.
Eller har du vägarna förbi Resele i sommar och vill prova antingen min stig hemma eller den nya, alt hjälpa till lite med bygget av den nya så hojta till så löser vi det.
Jag siktar även på att till sommaren när den nya är färdig (och om Corona-läget tillåter) ha en maffig invigning!
Allt gott!
Rasmus