[byggtråd] stigbyggen på gården, och utanför

Du skrev ju att du sett mycket seths bikehacks, där brukar jag inte störa mig ☺
Okej, ja du får säga till efter nästa film vad som funk och inte. Har några olika varianter på musik i den. Planen var att den skulle komma upp imorn, men då min dator strular för tillfället så får vi se om jag kanske måste klippa om alltihop i ett annat program och i så fall kan det dröja några dagar till innan den kommer upp.

F7E01B0A-1D68-4F34-99C6-FE0D353F0A8B.jpeg
Solen håller på och bryter igenom molnen och ska hålla sig framme resten av dagen, så inget bygge på stigen idag. Idag blir det fokus på att cykla, både hemma och ut på lite andra stigar och vägar. Krattade iallafall igenom stigen en vända för att få fram den igen från löven som tagit över.

När ett projekt är klart måste nästa ta vid! Det är en naturlag.
image.jpg
När man cyklar över den här bron (som på bilden inte är färdig) så har man kommit till slutet av stigen. Dock fortfarande medel jobb för att få del cykelbart från flowbridgen och hit. Men det är lite säkrare att använda motorsåg och fälla trän när frun är hemma och kan ha koll på barnen.

Imponerande och inspirerande bygge! Det är väldigt kul med stigbyggartrådar. Jag blir mer och mer sugen på att snacka med markägare där jag bor när jag läser dessa trådar.

Jag har kikat lite på Seth/Berm Peak Express och det är ju rätt kul. Jag tycker dock att han ibland tar bort lite för mycket av naturliga delar av stigen och bara har artificiella hinder, så att stigen får häftiga hopp mm, men saknar de mer naturliga hindren. Det kanske har med att jag mest cyklar xc att göra, men det känns som det mest blir en bike-park i miniatyr. De naturliga hindren brukar ju inbjuda till lite mer improvisation kring val av linje och teknik för att ta sig förbi hindret. Vad jag menar är att det brukar bli extra bra om man kan hitta naturliga hinder och sedan bygga lite hopp, broar mm mellan dessa.

Jag ser fram emot att se hur ditt projekt utvecklas!

Imponerande och inspirerande bygge! Det är väldigt kul med stigbyggartrådar. Jag blir mer och mer sugen på att snacka med markägare där jag bor när jag läser dessa trådar.

Jag har kikat lite på Seth/Berm Peak Express och det är ju rätt kul. Jag tycker dock att han ibland tar bort lite för mycket av naturliga delar av stigen och bara har artificiella hinder, så att stigen får häftiga hopp mm, men saknar de mer naturliga hindren. Det kanske har med att jag mest cyklar xc att göra, men det känns som det mest blir en bike-park i miniatyr. De naturliga hindren brukar ju inbjuda till lite mer improvisation kring val av linje och teknik för att ta sig förbi hindret. Vad jag menar är att det brukar bli extra bra om man kan hitta naturliga hinder och sedan bygga lite hopp, broar mm mellan dessa.

Jag ser fram emot att se hur ditt projekt utvecklas!
Tack! :-) Kul om det kan inspirera. Just den här stigen börjar närma sig sitt slut. Åtminstone så att det går att cykla hela stigen. Sen så är det en del tänkta featurs till att bygga. Ett par berms att gräva och ett par hopp mot slutet, men där är det även tänkt att finnas ett par tre olika linjer att välja på.
Men jag har även börjat kika på ett par andra möjliga stigbyggen på gården.

Har hunnit bygga lite mer i veckan, inte lika mycket att göra på gården med odlingar och renoveringar nu på hösten så då kan jag prioritera upp stigbygget lite. Här är i alla falla en film från det jag gjort hittills i veckan. Hoppas den ger lite glädje i höstrusket. :-)

Påbörjade bygget av sista sträckan av stigen idag. Kommer dock ta ett tag innan den delen är färdig. Hade först tänkt gräva bort blöt jord och flytta lite stenar för att få till en bra stig, men efter att ha grävt lite i marken och konstaterat att det var blötare än jag först trodde så ändrade jag mig till att istället bygga nån slags plattform/bro som avslutas med ett dropp. Inte bestämt höjden än, men kanske runt en meter högt iaf. Och då jag inte hade möjlighet att köra motorsågen idag och fälla träd till nämnda dropp så påbörjade jag bygget av landningen istället. Även där är det mycket kvar att göra efter dagens arbete. Men här är ett par bilder. En i åkriktningen och en i motsatt håll.
6883521D-52DF-41ED-B331-177031A75A81.jpeg
B0F78F1E-1CE5-49BD-9F27-10CFAD186A50.jpeg

Nu tillbaka till stigbyggandet!
Tog en paus från droppbygget idag och fixade klart bron som avslutar hela stigen. Så att jag lättare kan använda skottkärra för att dra fram saker och för att kunna dra ut ved från området i vinter. Kommer en film framöver på hela bygget, men idag kan ni få ett par bilder. :-)
C0799833-FA22-47D7-B780-1507418863B0.jpeg
image.jpg

SMHI pratar om minusgrader på nätterna framöver och ett par plus på dagarna så vintern är väl på gång snart antar jag. Får se om jag hinner ”klart” med stigen i år eller om droppet får byggas till våren.

Har även ett annat stig projekt pågång, som är ganska mycket större än det jag har på gården. Men avslöjar inte mer än så nu, väntar fortfarande på att alla papper ska bli klara. ?

Hann med lite bygge idag med. Bla var jag fram det som är tänkt som grund till droppet. Rotändan av granen jag använde till flowbridgen var lagom hög så det är den som syns på bild. Fällde även några minsta granar till att använda som stöd, grund och plattformsreglar.
F4131C82-A0A6-48E8-AA9E-5EF1AE8DC49E.jpeg
C42E8B0B-A561-4488-B721-8104325E735A.jpeg

Nu finns filmen från brobygget över bäcken upp på youtube!

Kul att se bygge! Bron verkar lite svajig, men det ökar ju på adrenalinet lite extra å andra sidan. (y)

Videomässigt skulle jag gärna se att volymen på musiken och talet är ungefär densamma, annars blir det en sån chock när musiken kommer / alternativt svårt att höra vad du säger.

Och dropp på längdskidor låter ju halvt livsfarligt!

Kul att se bygge! Bron verkar lite svajig, men det ökar ju på adrenalinet lite extra å andra sidan. (y)

Videomässigt skulle jag gärna se att volymen på musiken och talet är ungefär densamma, annars blir det en sån chock när musiken kommer / alternativt svårt att höra vad du säger.

Och dropp på längdskidor låter ju halvt livsfarligt!
Den är inte så farligt svajig faktiskt som det kanske ser ut på filmen. Eller så är det jag som inte är så kräsen ?.

Tack för input på film/ljud kvalité. Ang ljudet så jobbar jag på att bli bättre på att få till det bra. Har dock en ganska dålig dator så klippningen är extra svår när det är svårt med förhandsvisningen. En bättre dator är på gång!

Och det blir nog slalomskidorna och inte längdskidorna. Men kanske blir bättre film med längdskidorna...

Fick på några plankor till på droppet idag. Fortfarande inte cykelbart, behöver staga upp lite mer och påfarten eller vad man ska kalla det behöver fortfarande spikas. Och landningen behöver lite mer kärlek. Men om jag inte hinner med innan snön så ska det iaf funka att prova med skidor tror jag ?
403B7809-2DF5-4E96-AC4A-08B8B7BFF6A4.jpeg
påfarten
9FE4E47D-F6A1-4AC0-BDC2-EE2498C70A9A.jpeg

3E3C6061-D2B0-4D7D-B125-C5A37DA1AD48.jpeg
Snön faller nu och stigbyggandet på gården har fått ta paus ett tag. Att bygga stig är relativt nytt för min del och jag har insett att ju längre jag byggt desto större har sakerna blivit. Den första bron är ca 45cm hög och byggdes med en brant nedförsbacke med tanke att ”den där kanska jag vågar droppa nån gång i framtiden”. Det tog ju dock inte många åk innan jag faktiskt började droppa den. Så ganska snart blev det som sagt större byggen. I dagsläget håller jag på med ett stort dropp, ca 1,3m högt och 2 m gap. Vilket ni som följt tråden redan vet.
Det är iaf roligt att se utvecklingen både i byggandet och åkandet. Jag har blivit bättre på båda :-)
Men jag har ju tyvärr inte hunnit klart med stigen på gården, ja eller tyvärr och tyvärr, nu har jag ju nått att greja med nästa år.
Det har jag visserligen ändå, för nu till lite stora nyheter som jag utlovade för ett tag sen. Jag har fått tillstånd att bygga en längre stig på annans mark, eller Resele if (som jag är medlem och styrelse suppleant i) har fått tillstånd att bygga en mtb stig. Resele där jag bor ligger längs ångermanälven, som är sjukt förstörd av vattenkraftverk lite här och var. Dock har det vissa fördelar, tex att det finnas massa mark i närheten av kraftverken som behövs men inte används av de som äger kraftverken. Så Resele if har skrivit ett arrendeavtal så att vi får använda marken till att bygga en ny mtb stig.
Det kommer bli en stig som sträcker sig nånstans mellan 3-4 km. Bansträckningen är inte helt klar än, då det är så fullt med små gran och annan sly att jag har haft svårt att ta mig runt och reka överallt förut. Nu har jag börjat röja undan en del och börjar få en ganska bra överblick över halva området iaf.
Antal höjdmeter vet jag inte riktigt än, men det kommer finnas utmanade backar både uppför och utför, men det kommer vara mer av stig/xc än enduro. Men lite dropp och hopp av lättare och svårare slag finns absolut med i planerna. Tanken är att de flesta ska kunna hitta något som dom tycker är kul. Chiken lines kommer finnas på alla hinder.
D236DE02-DEB4-4CE1-9C77-160E22DB80CB.jpeg
Här har jag börjat röja den tänkta starten.
Min plan är att dokumentera även detta bygge, dels genom uppdateringar här och dels genom filmer som läggs upp på min youtube. Men där har jag ett litet problem.. jag har ingen egen kamera, den jag har filmat med under hösten har jag fått låna och måste lämna tillbaka snart. Jag har dessutom inget lönearbete utan jobbar hemma med självhushållning, så jag har en liten fråga om det är någon eller några som skulle vilja hjälpa mig genom att bidra med ett litet eller stor ekonomiskt bidrag till en egen kamera så skulle jag var sjukt tacksam. Även bygget av den nya stigen kommer med lite omkostnader även om marken och arbetet görs gratis. Så har du ett företag eller bara vill synas lite själv så tar vi (Resele if) gärna emot sponsring.
Eller har du vägarna förbi Resele i sommar och vill prova antingen min stig hemma eller den nya, alt hjälpa till lite med bygget av den nya så hojta till så löser vi det.
Jag siktar även på att till sommaren när den nya är färdig (och om Corona-läget tillåter) ha en maffig invigning!
Allt gott!
Rasmus
FAF866BE-9EB8-4746-B790-C698D0DFC43F.jpeg

Var ut och röjde lite mer på den nya stigen och nu är ca 1,5km färdig röjt så knappt hälften är nog gjort i dagsläget. Än så länge är inte snötäcket så tjockt och ingen tjäle att prata om än. Så många små träd går fortfarande att dra upp med rötterna. Nästa område däremot som jag ska röja är det väldigt mycket lövsly så där kommer nog grensaxen få jobba desto mer och så får stubbarna grävas upp till sommaren.
Men här är några bilder från dagen.
6EE021BC-B1F0-447E-AE8A-C4E030931029.jpeg
FF151446-59FF-48EF-A604-3B2C54FC3BF7.jpeg
D66050C7-633D-4D1F-A354-49BC3E02657C.jpeg
3ADB47D9-8FCC-47D9-B121-DD3F0B37A9FC.jpeg
Provcyklade även igenom allt som är röjt hittills och filmade samtidigt, så ska klippa ihop en liten film med det när jag har tid.

Passade på att röja lite till nu på morgonen då jag hade en halvtimme över. Det syns inte så bra på bilderna men det är flera ”naturliga” kullar som bildar en nästan perfekt pumptrack strecka. De är inte riktigt naturliga då det är från en gammal dikesgvning för typ 40-50 år sen.
E34EB2DD-3D90-48BD-BDAE-40CFBF46C627.jpeg
EDCC8913-3063-46CD-94F6-A42DA914978C.jpeg

Fortsatte röjandet idag och hittade en nästan färdig rockgarden. Men sjukt vad långsamt det går att röja lövsly med grensax. Framför allt när det är så tätt att det knappt går att ta sig fram utan att klippa sig fram.
84C6DB68-FBDF-4DED-817F-2F3B6A707285.jpeg
A506135F-DC08-4423-92DE-82A4FD8768EA.jpeg
6D01A922-4676-4512-8360-A8F8DE2E79FE.jpeg

jag tycker det är smidigt med grensåg, typ fiskars sw73, då kan en ta ett knippe sly med ena handen och såga loss en hel hop med ett drag. jag har inte blivit kompis med sax som kräver tvåhandsgrepp.

Här är en film från nya bygget. Lite röjning av sly i början och sen när jag cyklar igenom det som var röjt vid tillfället. Har röjt ett par hundra meter till efter att jag filmade.

Tyvärr har ju snön inte riktigt kommit än, vilket den gärna hade fått göra. Börjar bli sugen på skidåkningen nu. Men tack vare att den hållit sig borta så har jag också kunnat röja mycket mer på den nya stigen än vad jag hade räknat med. Lite mer än hälften är färdig röjt och snart är jag framme vid ett parti där det redan är hyfsat röjt, så där handlar det mer om att tänka och markera ut vars stigen ska gå.

Men i vilket fall som helst, vad tror ni om den här stenen? Ca 150cm hög.
5A50EE1E-23FE-4586-A07D-11491D3D4206.jpeg
Borde kunna bli ett bra dropp efter ”lite” röjning av träd och buskar.
08B47A0C-3D4D-4AAB-9F67-C06B5BEB18FA.jpeg
5EDA1C9E-0B9D-47DB-8ED5-BDB701A6F8D5.jpeg

Allt gott!

Idag röjde jag klart kring droppet och vägen fram till den. Bla en ganska brant backe med lite off camber som nog kan bli kul att cykla. Där är det några större träd som ska ner. Men hade inte motorsågen idag så får ta det en annan gång.
E7BD47E5-0497-4AB0-99A1-BD6737F018E9.jpeg
Här är backen man kommer utför.
965FB5C1-DEA9-4193-AD05-4E3FA9963691.jpeg
Vidare över den här platsen, som avslutas med en liten backe.
FB66EBBB-1EC6-4B88-B313-50FD86CEE37E.jpeg
8FDBF1C1-3F89-4C7D-BFB8-C0D9F83C5B52.jpeg
Här ska det bli nått hopp är planen.
D0B5CF72-9546-4226-96D1-81527113F828.jpeg
Där jag står (där fotot är taget ifrån) blir landningen till det tänkta hoppet, sen kommer en berm till vänster där riset ligger.
0C00FFB0-2C05-403B-9B83-35754FFBB0D9.jpeg

AF73EC2C-4BFD-4283-9044-431B57126C69.jpeg
3C388C52-2AA4-4CAA-8174-F7C1000E55D7.jpeg

Även om det vissa dar känns rätt tungt att gå ut och röja stig så känns det sjukt bra när varje sektion är färdig. Och det känns som att jag hittills har fått ihop en rolig sträckning som inte känns krystad eller tråkig med massa transportsträckor.
Allt gott!

Nu börjar det snart vara färdig röjt längs den nya stigen. Bansträckningen är hyfsat färdig i mitt huvud nu och hyfsat färdig röjd också. En del större träd som jag ska ta med motorsågen när allt smått är färdig röjt och fortfarande en del smått kvar. Även en hel del ris från en avverkning på en del av bansträckning är kvar att röja bort, men det måste jag nog vänta med till våren då det har börjat frysa fast och har en del snö på sig.
Nu det det ut på väderprognosen som att vi kommer få en hel del snö i veckan som kommer så får se om jag hinner ut och röja nått mer just nu. Men så fort allt smått är röjt ska jag ta filmkameran och gå en vända längs hela stigen och visa lite smått från den.
Här är ett par bilder från dagens röjning. En trevlig liten uppförsbacke under ett tak av grankronor. :-)
8E0B69FA-55D2-4EDD-AAC8-659D683DB173.jpeg
BC82977F-7BDB-441D-809B-021E4BA7182D.jpeg

Här i Resele har vi fått rätt rejält med snö hittills i vinter så stigbyggandet ligger lite på is (eller snarare begravt under snön) men för att hålla igång kroppen och musklerna så att jag är redo för mer stigbyggande till våren så har jag ägnat mig åt lite stigbyggar positivia styrke övningar. Slängde ihop en liten film om det.

Jag lovade ju i höstas att om det kom okej med snö så skulle jag testa nya droppet med skidor, eftersom jag inte hann testa det i höstas med cykeln.
Nu har vi ju fått helt okej med snö så troligtvis blir det test med skidorna till helgen. Var ut och packade snön alldeles nyss så den får frysa på ett par dagar och bli stabil så hoppas jag få tillräckligt med fart för att klara gapet till landningen (ca 2m till sweetspot).
D868601E-8E79-4632-B57F-99D28DD9AB59.jpeg
Ser inte så där brant ut i verkligheten. Men jag borde kunna få till tillräckligt med fart iaf.
Film på åkningen kommer upp på min youtubekanal sen (https://youtube.com/channel/UC0wOYu2QYWS4xC_4nLHSoXg) passa på och följ mig där när ni ändå är in och kikar. Dyker upp lite annat än stigbyggen där, främst olika cykeläventyr men även en del skidåkning nu under vintern. Kommer säkert dyka upp nån liten klätterfilm framåt sommaren också. Så klicka på prenumerera så missar ni inget ☺️Allt gott!
Rasmus

Nu är den här! Filmen ni alla väntat på ;-) Jag provar droppet hemma på gården (efter några sköna offpist svängar på ett berg i närheten).
Droppet funkar helt okej på skidor, men landningen behöver lite fix innan jag vågar testa med cykeln. Men det får vänta till i sommar.

Våren börjar så smått komma till mellersta Norrland och snötäcket är inte längre djupare än 2dm på sina djupare ställe. Så häromdagen tog jag en liten vända ut i skogen för att kolla skicket på gårdsstigen och se hur den klarar vintern. Alla byggde saker som berms och broar verkar ha klarat sig bra. Dock har det rasat ett par träd över stigen. Så idag håller jag på och rensar upp dom.
F5931C04-D2E3-4709-AE43-69A60F6E8D57.jpeg
Den här stora granen blev 5st stockar på 3,5m vardera som jag ska såga upp till virke på mitt sågverk (samma sågverk som syns i dagens film som ligger ute på youtube, lägger en länk längst ner i inlägget). Utöver det så blev det lite ved och en mindre gran kapade jag upp till lämpliga bitar att använda som grund i hopp eller berm byggen framöver.
5347B20E-48E2-4747-A2E0-26F53804846A.jpeg
Snart så har snön smält bort tillräckligt för att börja bygga och cykla igen! Glad påsk på er!

Tillbaka
Topp