[byggtråd] stigbyggen på gården, och utanför

"Ute krigar vintern emot våren" för att citera Mimikry. Det innebär att där det har smällt fram är det för blött för att börja bygga något eller för att cykla. Så för att ha något att göra tills det på allvar går att börja bygga stig igen så byggde jag mig ett lite trähopp i veckan.

Före
9EE4B45B-D22B-4079-BF32-18DAE9D01261.jpeg
Efter
1F93FB43-B7E8-4F2C-8DED-46B208BFFA75.jpeg

Var ner och började kratta fram delar av den nya stigen (den som jag bygger tillsammans med idrottsföreningen) nu ikväll. Fortfarande några snöpartier, men är lite för sugen på att komma igång för att orka vänta tills allt är borta. Blir även lättare att få hjälp av andra längre fram om det syns hyfsat vart stigen går.

Började göra iordningen en liten utförslöpa på nya stigen (här efter kallad moforsen stigen). Jag missade att ta en före bild, men det finns ett lite klipp på min Instagram för den som vill se hur det såg ut först.(https://www.instagram.com/reel/CN9tL6Ijw_l/?igshid=1r73cjb6paa3e). Blev iaf ett litet dropp, som eventuellt ska göras lite mer rullvänligt. En berm och ett hopp.
247590AD-26EC-4662-817E-49D73DFA7110.jpeg

Bermen till vänster i bild
B1325717-55D9-4780-BA7F-67E9E8DC44C9.jpeg
Hoppet sett från sidan

Marken här består av stenkross och grus, markutfyllnader från när dom byggde kraftverket (vars mark vi använder) så grävandet var tungt och tog tid. Men förutom stenarna så var det dessutom en stubbe i vägen som jag behövde få bort. Mycket grävande blev det och en väldigt slö yxa efter att ha råkat hugga i några stenar när jag försökte hugga av rötterna, men tillslut fick jag bort den iaf.
5E3701BC-9D76-4ED7-86E3-AE7938A59798.jpeg

4162E550-66A1-4704-8123-F61DF85C443A.jpeg

84710A4F-6AB7-40B0-A4EA-98BC0CA5BC85.jpeg

Sen avslutningsvis vill jag passa på och tipsa om en film jag la upp på youtube igår med lite kalhygge enduro och en rolig nyhet. Kika på den om du undra vad nyheten är ?

Här är en film från förra helgens byggande på Moforsen stigen som jag bygger tillsammans med idrottsföreningen. Dessutom fick jag med mig ett gäng barn, ungdomar och vuxna i onsdags som testade de delar som syns på filmen och fick bra betyg av dem :-)

Var några veckor sen nu som jag uppdaterade nått här. Men bygget går framåt, men det har bestått väldigt mycket i att kratta och få stigen synlig. Till min hjälp har jag haft ett stort gäng barn och vuxna som kommit på gruppcykling på onsdag kvällar och som har kört på stigen så den har blivit riktigt fin och stabil. Stigen är öppen för alla att komma och cykla på, men hela är inte färdig än så man få vara lite uppmärksam. Jag gjorde iaf en film nu i veckan på de delar som är färdiga (åtminstone för att cykla på, kanske ska byggas några fler features framöver).

Hemma stigen har inte fått så mycket kärlek i år, då jag har fokuserat på Moforsen stigen. Men nu i veckan så gick jag igenom och fixade till det som hade slitits under vintern hemma. Så nu är det rolig att cykla igen. Jag tog även en tur till Östersund och cyklade lite på Frösön.

Jag bygger vidare på Moforsen stigen. Uppdaterar dock inte alltid här, men den här gången så passade jag på att filma när jag byggde en berm och ett hopp. Hoppet blev dock lite för litet så det behöver lite mer jobb, men överlag är det en trevlig stigsträcka med skönt flow!
Trevlig tittning!

Fredagkväll så vad passar bättre än att bygga en berm?!
3D5CD302-ED35-4F56-84E5-07CF4C32FC5D.jpeg

9C0E2431-B095-4E80-9FCC-FFB37CA9782C.jpeg
C82882AA-389F-46FA-8BE9-E21CE93777DE.jpeg

Planerar att bygga ett ca 1 m högt dropp till vänster om den gula bron. Då borde det vara tillräckligt för att gapa vägen. Är en bra backe innan som inte syns på bild. ?

Det blev visst ett roadgap bygge. Har inte hunnit testa det än, men tänkte försöka göra ett försök ikväll. Är ca 80cm högt och vägen är ca 2 m bred. Borde funka rätt okej tycker jag. Visa bilaga 511099Visa bilaga 511100

kollar man på bild nr1 så verkar det som man får ganska lite fart då man kommer från en skarp vänsterkurva.

nu kanske inte tanken är att man ska cleara hela utan att man ska landa på vägen ?

kollar man på bild nr1 så verkar det som man får ganska lite fart då man kommer från en skarp vänsterkurva.

nu kanske inte tanken är att man ska cleara hela utan att man ska landa på vägen ?
Bilden är lite missvisande, man kommer från vänster en bit ovan för björken så man kommer cykla på höger sida om björken sett nedifrån och borde då få tillräckligt med fart. Klarar nästan hela vägen på den låga bron/droppet i dagsläget. Visserligen får man en halvmeter till av backen då. Men jag tror det ska funka. Kommer med en uppdatering ikväll när jag testat ?

Senast ändrad:
Var och testade droppet igår kväll, dock var inte huvudet och kroppen i sync så vågade aldrig testa fullt ut. Körde några speed checks och farten verkar inte vara några problem. Men hoppas göra ett nytt försök imorn och att jag har med mig några andra cyklister då också. Sjukt svårt att peppa mig själv ibland när jag är ute ensam, och mentalt känns det säkrare om det finns nån mer i närheten som kan hjälpa till om det skulle hända nått.. Jag lovar att jag ska filma när jag väl testar iaf. :-)

EBE9168E-8144-40CF-A83F-DAAFF3EA54BB.jpeg
Idag gick jag ett varv på stigen och märkte upp med pilar i korsningar och osäkra ställen. Den lätta slingan blev ”färdig” förra fredagen och ett varv mäter ca 2,7km och ger ca 30 höjdmeter. Det finns fortfarande lite små fix och ett par planerade byggen av hopp kvar. Men hela varvet är cykelbart och det finns en hel del skoj.

Nu är vintern i antågande och jag planerar att vila lite från byggandet för att till våren komma igång med full kraft igen och köra igång med den svårare slingan. Lite planering av den kommer säkert ske under vintern men byggandet får vänta tills snön och tjärlen (?) är borta.

Ska se om jag kan få till en film av ett varv på stigen innan snön. Men mörkret kommer tidigt och regnet hänger ofta i luften…

Tillbaka
Topp