El Maco
Aktiv medlem
[Byggtråd] Stök HT - Marin El Roy
Efter att tjejens hoj stått oanvänd i snart 2 år har jag funderat på att att göra om den till en av mina cyklar. När bakdämparen beslutade sig för att suga ihop sig så var det menat att hända. Tankarna har gått i huvudet rätt länge att man borde bygga en FET hardtail om rätt ram råkar dyka upp - låt mig presentera: Marin El Roy!
(Bild från Marins hemsida).
Vad ska man med en sån här cykel till? Om man normalt cyklar på en pole med liknande geometri så är det helt logiskt för mig. Det blir en cykel som förhoppningsvis kommer göra alla mina hemmastigar roligare och ge mig bättre teknik att ta med till endurohojen. Man kan tycka att ska man ha flera cyklar så ska de inte vara helt lika. Det kommer finnas mycket likheter mellan cyklarna och det tror jag är bra så man lätt kan hoppa på vilken som helst av dem utan att känna sig obekväm. Polen är i sig en så pass extrem cykel så det vore nästan konstigt att inte ha en extrahoj som går lite i samma riktning.
Polen (här med luftdämpare bak, annars öhlins coil):
Olikheterna kommer dock visas mer i komponenter snarare än vinklar och mått. Polen är ett enduromonster med coildämpare. Denna blir en "lätt stigcykel". Donatorhojen är byggd med pikegaffel, relativt lätta aluhjul osv. Jämför man detta med den cykel som marin säljer så är det två helt olika cyklar.
Donatorhojen:
Vissa delar kommer kunna delas mellan cyklarna, tex drivlina som är shimano 1*11 på båda, dropper med samma diameter.
Komponentlistan blir ungefär såhär:
Ram: Marin El Roy, storlek Grande
Gaffel: RS Pike, 150 (ska sänkas till 140)
Drivlina: Shimano SLX 11
Hjul: Udda hjulset byggda på DT 350 nav
Dropper: 150mm brand X
Styrkombo: lite oklart i dagsläget, det från treken är anpassat för 165 cm person
Pedaler: flats såklart!
Nu återstår det jobbigaste, vänta 6-7 arbetsdagar på Bikesters leverans!
(Bild från Marins hemsida).
Vad ska man med en sån här cykel till? Om man normalt cyklar på en pole med liknande geometri så är det helt logiskt för mig. Det blir en cykel som förhoppningsvis kommer göra alla mina hemmastigar roligare och ge mig bättre teknik att ta med till endurohojen. Man kan tycka att ska man ha flera cyklar så ska de inte vara helt lika. Det kommer finnas mycket likheter mellan cyklarna och det tror jag är bra så man lätt kan hoppa på vilken som helst av dem utan att känna sig obekväm. Polen är i sig en så pass extrem cykel så det vore nästan konstigt att inte ha en extrahoj som går lite i samma riktning.
Polen (här med luftdämpare bak, annars öhlins coil):
Olikheterna kommer dock visas mer i komponenter snarare än vinklar och mått. Polen är ett enduromonster med coildämpare. Denna blir en "lätt stigcykel". Donatorhojen är byggd med pikegaffel, relativt lätta aluhjul osv. Jämför man detta med den cykel som marin säljer så är det två helt olika cyklar.
Donatorhojen:
Vissa delar kommer kunna delas mellan cyklarna, tex drivlina som är shimano 1*11 på båda, dropper med samma diameter.
Komponentlistan blir ungefär såhär:
Ram: Marin El Roy, storlek Grande
Gaffel: RS Pike, 150 (ska sänkas till 140)
Drivlina: Shimano SLX 11
Hjul: Udda hjulset byggda på DT 350 nav
Dropper: 150mm brand X
Styrkombo: lite oklart i dagsläget, det från treken är anpassat för 165 cm person
Pedaler: flats såklart!
Nu återstår det jobbigaste, vänta 6-7 arbetsdagar på Bikesters leverans!
Senast ändrad: