[Byggtråd] Stök HT - Marin El Roy

El Maco

Aktiv medlem
Efter att tjejens hoj stått oanvänd i snart 2 år har jag funderat på att att göra om den till en av mina cyklar. När bakdämparen beslutade sig för att suga ihop sig så var det menat att hända. Tankarna har gått i huvudet rätt länge att man borde bygga en FET hardtail om rätt ram råkar dyka upp - låt mig presentera: Marin El Roy!
21-elroy-detail-1.jpeg

(Bild från Marins hemsida).

Vad ska man med en sån här cykel till? Om man normalt cyklar på en pole med liknande geometri så är det helt logiskt för mig. Det blir en cykel som förhoppningsvis kommer göra alla mina hemmastigar roligare och ge mig bättre teknik att ta med till endurohojen. Man kan tycka att ska man ha flera cyklar så ska de inte vara helt lika. Det kommer finnas mycket likheter mellan cyklarna och det tror jag är bra så man lätt kan hoppa på vilken som helst av dem utan att känna sig obekväm. Polen är i sig en så pass extrem cykel så det vore nästan konstigt att inte ha en extrahoj som går lite i samma riktning.

Polen (här med luftdämpare bak, annars öhlins coil):
IMG_20210718_105847.jpg

Olikheterna kommer dock visas mer i komponenter snarare än vinklar och mått. Polen är ett enduromonster med coildämpare. Denna blir en "lätt stigcykel". Donatorhojen är byggd med pikegaffel, relativt lätta aluhjul osv. Jämför man detta med den cykel som marin säljer så är det två helt olika cyklar.

Donatorhojen:
IMG_20211116_213643.jpg

Vissa delar kommer kunna delas mellan cyklarna, tex drivlina som är shimano 1*11 på båda, dropper med samma diameter.

Komponentlistan blir ungefär såhär:
Ram: Marin El Roy, storlek Grande
Gaffel: RS Pike, 150 (ska sänkas till 140)
Drivlina: Shimano SLX 11
Hjul: Udda hjulset byggda på DT 350 nav
Dropper: 150mm brand X
Styrkombo: lite oklart i dagsläget, det från treken är anpassat för 165 cm person
Pedaler: flats såklart!

Nu återstår det jobbigaste, vänta 6-7 arbetsdagar på Bikesters leverans!

Senast ändrad:
Ramen kom välpackad och utan skador! Måste va nåt rekord att få den efter 3 arbetsdagar med budfirman med blåa bilar ?.

IMG_20220112_124310.jpg

Hur som helst - Nu ska det byggas cykel!
IMG_20220112_133519.jpg

Riktigt snygg ram tycker jag med sina slanka stålrör.

Började med att få dit vevparti som blev ett SLX 11 delat. Ska byta vevlager till ett xt men hittade inte rätt adapter så det fick bli endurohojens gamla sålänge.
IMG_20220112_135928.jpg

Efter vevparti blev det fronten. Hade gaffel, hjul styre, frambroms osv redan monterat sen förra hojen. Skitsmidigt, bara att skicka i styrlager och gaffeln Bam - Klart!
IMG_20220112_140700.jpg

Gillar skarpt den topcap som medföljde ramen. Made for fun.
IMG_20220112_140709.jpg

Bromsar ska man ha! Snyggt löst med att bromsen sitter i baktriangeln.
IMG_20220112_141645.jpg

Vajrar och slangar, usch!!
IMG_20220112_143204.jpg

Som tur är samlas allt snyggt och praktiskt på undersidan.
IMG_20220112_144634.jpg

Hade lite otur när jag tänkte så höljet till växelvajern vart lite kort. Inget som inte går att lösa för en mindre summa och nytt hölje och vajer är alltid en uppgradering värd att göra.

Den är lång! 510 mm i reach, perfekt för min 177 cm "långa" kropp.
IMG_20220112_145522.jpg

När jag hade kommit såhär långt så var det ju menat att den skulle prövas ikväll. Kollade med lokala cykelligan och en skara om 4 gav sig iväg vid 19 i Hellas.

Pumpa till lagom mängd (alldeles för hårt).
received_995346384670812.jpeg

received_680271216668178.jpeg
received_260541036183074.jpeg

Första intryck då? Ja den är ungefär som förväntat och det är ju kanon. Som helhet funkar det mesta bra mekaniskt, bakbromsen ger ifrån sig ett visst ljud när man försöker få sladd på snö vilket var svårt.. behöver nya belägg. Föret i övrigt vad minst sagt intressant, blev några intressanta ofrivilliga linjeval.

Vad gäller geometrin så känns den ungefär som min andra cykel och det var ju det jag ville. Denna har 3 cm längre reach. Nåt som kommer ta lite tid att vänja sig mig är att hoppa utan bakdämpare. Överlag grymt nöjd med hojen som helhet, finns några saker att fortsätta fixa men det sparar jag till nästa gång!

Bilagor

• IMG_20220112_192547.jpg
    IMG_20220112_192547.jpg
    930.3 KB · Besök: 64
Senast ändrad:
Det lär det vara! Man fick ju nån galen idé att man behöver det på andra hojen också.. blir dyrt det här.

Ah, ser nu att sadelrörsvinkeln är 78 grad, det kompenser. Antar att det är utan sag, så det blir nästan 80 grad med sag. Går det att trampa bra med sadeln helt upp?

Ramen kom välpackad och utan skador! Måste va nåt rekord att få den efter 3 arbetsdagar med budfirman med blåa bilar ?.

Visa bilaga 532867
Hur som helst - Nu ska det byggas cykel!
Visa bilaga 532868
Riktigt snygg ram tycker jag med sina slanka stålrör.

Började med att få dit vevparti som blev ett SLX 11 delat. Ska byta vevlager till ett xt men hittade inte rätt adapter så det fick bli endurohojens gamla sålänge.Visa bilaga 532870

Efter vevparti blev det fronten. Hade gaffel, hjul styre, frambroms osv redan monterat sen förra hojen. Skitsmidigt, bara att skicka i styrlager och gaffeln Bam - Klart!
Visa bilaga 532871
Gillar skarpt den topcap som medföljde ramen. Made for fun.
Visa bilaga 532872
Bromsar ska man ha! Snyggt löst med att bromsen sitter i baktriangeln.Visa bilaga 532873
Vajrar och slangar, usch!!
Visa bilaga 532874
Som tur är samlas allt snyggt och praktiskt på undersidan.
Visa bilaga 532875
Hade lite otur när jag tänkte så höljet till växelvajern vart lite kort. Inget som inte går att lösa för en mindre summa och nytt hölje och vajer är alltid en uppgradering värd att göra.

Den är lång! 510 mm i reach, perfekt för min 177 cm "långa" kropp.
Visa bilaga 532879

När jag hade kommit såhär långt så var det ju menat att den skulle prövas ikväll. Kollade med lokala cykelligan och en skara om 4 gav sig iväg vid 19 i Hellas.

Pumpa till lagom mängd (alldeles för hårt).Visa bilaga 532882
Visa bilaga 532883Visa bilaga 532884

Första intryck då? Ja den är ungefär som förväntat och det är ju kanon. Som helhet funkar det mesta bra mekaniskt, bakbromsen ger ifrån sig ett visst ljud när man försöker få sladd på snö vilket var svårt.. behöver nya belägg. Föret i övrigt vad minst sagt intressant, blev några intressanta ofrivilliga linjeval.

Vad gäller geometrin så känns den ungefär som min andra cykel och det var ju det jag ville. Denna har 3 cm längre reach. Nåt som kommer ta lite tid att vänja sig mig är att hoppa utan bakdämpare. Överlag grymt nöjd med hojen som helhet, finns några saker att fortsätta fixa men det sparar jag till nästa gång!
Inget knussel här inte ,bygg direkt, prova .
Snyggt jobbat
Mange

Tillbaka
Topp