[Byggtråd] Superduper Timerbox (fd. [DIY] Enduro Timer)

1020351.jpg

Det har varit tyst ett tag, men nu har det äntligen börjat hända lite grejer igen. Har haft 3D-skrivarstrul som gjort att bygget har stått still ett tag. Nu har jag lärt mig att man ska inte glömma bort att man har labbat med inställningar och sedan bli arg för att det helt plötsligt slutat funka... Men nu funkar allt igen! Skrivaren går för högvarv och producerar burkar..

Sedan sist har burkarna justerats med fäste för upphängning och en liten "bullseye" så man ser var man ska skanna. Idag har jag varit ute och fälttestat burkar, vilket gick alldeles lysande (bortsett från att det var -10 och kallt som fan att pilla med små sladdar och spännen). Det funkar riktigt bra att ha läsaren på "toppen" av burkar, det blir en väldigt naturlig rörelse när man släpper styret.

Bortsett från att jag ska få fram fler enheter så återstår nu lite mer programmering och få ordning på mjukvaran för att ladda ner tider från armbanden.

Underbart!
Hur blir det med mjukvaran för tiderna?
Blir det i ngt allmänt känt format? Typ .CSV eller liknande?

Jag har velat lite fram och tillbaka hur man ska få ut tiderna, men jag är nu inne på att det bara ska bli en CSV export och så får man ta in det i Excel eller Google Sheets och bearbeta det.. Har labbat lite med att programmet skulle kunna presentera färdiga resultatlistor, men det blev så komplext med alla olika tävlingsformat så jag har lagt ner det..

jbella skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har velat lite fram och tillbaka hur man ska
> få ut tiderna, men jag är nu inne på att det
> bara ska bli en CSV export och så får man ta in
> det i Excel eller Google Sheets och bearbeta det..
> Har labbat lite med att programmet skulle kunna
> presentera färdiga resultatlistor, men det blev
> så komplext med alla olika tävlingsformat så
> jag har lagt ner det..

Med CSV så borde det iaf funka med Sportident o AutoDownload vilket är ett smidigt system för sammanställning o publicering av tidsdata :)

1020374.jpg

Bygget rullar på, lite klibbor har anlänt så nu börjar lite enheter bli klara och ett par till väntar bara på att printern ska jobba. Har provkört en del och det verkar funka, mjukvara med CSV export funkar också nu. Närmast på tur är nog en liten "provtävling".

// Johan

1020385.jpg

Var ute och systemet i helhet igår, satte upp 3 sträckor och körde ett par gånger på "riktigt". Allt verkar funka förvånansvärt bra, placeringen av censorn på "toppen" och chip på insidan av handleden funkar riktigt bra, mycket smidigare än SportIdent, men det är väl en smaksak antar jag. CSV exporten funkade smidigt och jag hade preppat ett Google Sheets dokument innan så sammanräkningen av tider tog bara nån minut (tar givetvis längre tid om många armband ska läsas av).

1020389.jpg

Fortsatt produktion av de sista enheterna är på G. Det var ganska regnigt och slabbigt när jag testkörde men det funkade bra, men jag ska börja titta på packningar för att täta enheterna ytterligare. Behöver bara modda 3d skrivaren lite så den klarar flexibla material..

// Johan

Alltså, jag är så grymt impad!
Har du tänkt dig någon fortsättning på detta?
Kan du tänka dig att ta beställningsuppdrag?

Hehe.. Har fått lite frågor. Problemet är att enheterna är ganska tidskrävande att bygga. Men om det systemet fungerar bra (ska testa det på tävling i Växjö i sommar) så kanske jag får göra en v2 som är lite mer produktionsvänlig.

// Johan

1020407.jpg

Yay! Alla mina planerade enheter finns nu i verkligheten! (12st)

Har pillat lite med mjukvaran på enheterna, men ska fixa lite till och snygga upp, därefter blir det lite mer testning. Behöver nog köra en hel hög simulerade tävlingar så jag vet att allt fungerar som det är tänkt. Har också beställt fler RFID armband, av en annan sort denna gång, får se om det blir bra..

// Johan

Kickstarter? Kan fan nog tänka mig att det skulle bli drag i det här projektet så fort fler mtb:are får nys om det. Stickorna känns ju som rena stenåldern i jämförelse. Nu är det väl kanske inte en business du är ute efter, men ändå.

Jag är djupt imponerad. Jobbar ändå med liknande prylar i branschen. Men detta är ett klart steg framåt för småtävlingarna!

Jäklar det ju tillåmed snygga ut?
Ta med till våran happyride å testa. Det är ju bara bra utför!

Senast ändrad:
Kul ni tror på projektet!

Business är inte direkt vad jag varit ute efter, så jag tror jag ska hålla mig borta från Kickstarter.. =) Vad jag däremot har funderat på är om jag ska göra lösningen open source. Men det kräver också lite arbete, så jag avvaktar alla sådan ideer tills jag vet att allt funkar.

// Johan

jbella sa:
Kul ni tror på projektet!

Business är inte direkt vad jag varit ute efter, så jag tror jag ska hålla mig borta från Kickstarter.. =) Vad jag däremot har funderat på är om jag ska göra lösningen open source. Men det kräver också lite arbete, så jag avvaktar alla sådan ideer tills jag vet att allt funkar.

// Johan

Du o Mr. DIY Banshee Carbong Spitfire är mina Happy-hjältar!

Nu ska vi inte ta i allt för mycket, "Mr. DIY Banshee Carbong Spitfire" äger tokfett i min bok! Och det är nog klart den bästa tråden på Happy hittills.. =)

// Johan

IMG_20160213_204918.jpg

Efter pubkväll igår och att förmiddagen spenderades med att bygga stig, så är inte ambitionsnivån så hög idag, men jag har iallafall prototypat lite packning som ska sitta mellan locket och cylindern. Tror att grönt material på packningarna kommer så bra och så det blir att beställa..

Fasiken vad kreativt! På så många områden dessutom. Hoppas du får avsättning, cred och ersättning för din insats. Kanske inte blir rik men i alla fall ersatt och erkänd. Vore ju grymt häftigt om en hemmaprodukt blev förstahandsvalet för användare.

Riktigt snyggt gjorde du en egen programmering av arundino eller hittade du en som passade.kan man få ta del av den delen i så fall.mvh Stefan

Jag har knackat ihop koden som körs på Arduino'sarna själv, det var inget större problem, de är ganska lätta att jobba med (vilket var en trevlig överraskning). Jag funderar på att opensourca, men har inte bestämt mig än, kommer att se till att testat och kört allt mer "riktigt" innan jag gör det dock. Koden måste också snyggas till innan jag vågar visa den för någon.. =)

Om du vill gå Open Source på det hela kan du ju göra instruktioner och lägga ut på Instructables.com.
Instructables har blivit min nya favoritsite sedan jag upptäckte den. Man kan enkelt bränna flera timmar där, nästan så man skulle behöva säga upp sig för att få loss tid och göra alla coola grejor man hittar där.

IMG_20160219_205938.jpg

Printat ooch monterat lite packningar nu. Blir bara packning i toppen inte i botten. Det blev så väldigt svårt att skruva upp locken när man dragit åt och packningen är på så annars kommer man inte kunna komma åt batteriet. Men tror att det räcker, vattnet kommer ju trots allt uppifrån..

Tillbaka
Topp