[Byggtråd] SupersneakHT, Det gick över styr.. NU: Commencal HT

Willie

Aktiv medlem
Det blir bättre ju längre ner man kommer ;)

Byggtrådar är kul så när jag ändå är i farten att skruva ihop en ny hoj kan den ju lika gärna delas, kanske kan inspirera någon eller bara skapa hat och elände?

Hur som helst så fick jag tag på en riktigt trött gammal Extrem Voltage Elite series (Låt inte namnet avskräcka er, den är inte alls så ball som den låter) Och genom åren har det hamnat en och annan del som ändå är vettig på hyllorna i garaget så varför inte låta äpplen och päron bli bananer?

Tanken med bygget är att få ihop något vettigt att leka med när fincykeln får vila och som man kan låna ut till vänner och bekanta som vill hänga med ut i skogen.

Såhär ser ramen ut efter att ha rensats från allt skräp:
1.jpg

Det satt även en gaffel och hjul på hojen, gaffeln kommer troligtvis återanvändas men hjulen kändes inte som om dom skulle hålla ihop speciellt långt så fyndade dessa 26"are med xtr nav istället:
2.jpg

Passade även på när jag var förbi Ica att köpa två stekspadar och testa på denna sköna DIY: http://happyride.se/forum/read.php/1/2734974/2764924
3.jpg

I övrigt så ska ramen få lite ny färg och jag ska rota lite mer i gömmorna och se vad som kan vara vettigt att använda.
Blir 1x10 drivlina med en Deorebakväxel, får se hur bra det funkar men ska testa då jag har en.
Ett styre, stem och framklinga påväg hem från Superstar för att få ordning på dom delarna.

Senast ändrad:
Grävt fram lite skrot ur lådorna, vem behöver sänkstolpe när man kan ha dämpad! :D

4.jpg

Bromsar och vevpart har jag också sedan innan så nu saknas bara lite vajer, kedja och ett vevlager sen ska det kunna bli cykel av det här.

Senast ändrad:
Cykeln kunde ju inte se helt budget ut så lite sprayburkar senare ser den nu ut såhär:

5.jpg

Senast ändrad:
Slängde på gummit ikväll, testade det i ramen och blir sjukt tight men hoppas det ska funka!

6.jpg

Senast ändrad:
Nu börjar det likna en cykel! Självklar saknas det lite småpill när vill ha ihop den men snart så:

7.jpg

Behöver lösa lite ändhylsor till vajerhöljena, klingbultar och ett par pedaler, någon som har några billiga bra plattisar att rekommendera?

Ska ge mig på stekspadsstyraren nån kväll också!

Senast ändrad:
Tjena!

DMR V6 finns på CRC för 219:- så kan du få färgmatchat också. Har kört V6 ett tag nu och är helnöjd. Ja dom är i plast men håller riktigt bra sett till kostnaden, förvånasvärt låga också.
V8 om man vill ha alupedaler som väger klart mer och är tjockare. Piggarna tål mer stryk helt klart.

Senast ändrad:
Tack!
Ja planen var att jag skulle beställt även pedaler med dom andra delarna från SS men klantid som man var så missades det..

Fick bli ett par billiga från Ebay, det får duga den här gången!

Nu börjar det närma sig, fick dit växlar och bromsar idag! Behöver korta eller fixa brickor till klingbultarna men har inga grejer hemma till det så får fixas imorgon.

Nu har jag även gett mig på att bygga en Gastromax Chain Guide! Blev en variant då jag har det trångt på insidan mellan ram och hjul men den verkar styv och fin ändå. Ska bli kul att se hur den funkar!

Såga sönder enligt guiden
8.jpg

9.jpg

Jag valde att plana av kanterna för att bitarna skulle möta varandra bättre sedan plastsvetsade jag ihop dem, Ingen optimal plast för detta men det funka helt ok!
10.jpg

Jag har väldigt tight på insidan så testar att bara köra en "hållare" på utsidan. Känns dock styvt och kommer bli bättre när den fästs mot ramen.
11.jpg

12.jpg

Minsta drevet
13.jpg

Största drevet
14.jpg

Lite fix imorgon så kanske man kan provcykla lite :)

Senast ändrad:
Då var den typ klar, så nu har man en Låne/Extrahoj när det behövs! =)

15.jpg

16.jpg

17.jpg

Senast ändrad:
Som vanligt kan man inte hålla fingrarna i styr, och efter en provcykling av denna konstaterades att den va rätt tråkig..

Så tänkte löpa linan ut och bygga en vettig hoj av det hela istället! En Am HT för allmänt bus!

Köpte mig en gaffel här på happy så nu saknas bara en ram..
18.jpg

Vad rekommenderar happy? Cykeln byggs för 27.5" men kommer behålla 26" hjulen så länge och uppdatera med tiden.
Gaffel har 170mm slag nu men funderar på att sänka ner den till 150, beror på vad för ram jag hittar.

Är Onone 45650b något att ha? Ragley Marley eller Mmmbop? Ös på med åsikter

Senast ändrad:
Blir inte geon helt knäpp med långslagigt fram, eller är den redan kompenserat med extra flackhet?

Willie sa:
Ni som kör cotic, vad kör ni för storlekar och hur långa är ni?

Jag har en medium av den gamla sorten. Den är nog egentligen lite liten till mig, men är jäkligt ledig. Jag kör iofs med 120mm fram numera, så jag borde fått lite mer reach numer.

Klurar vidare på vad det ska bli för ram. Fick upp ögonen för Dartmoor Hornet nu men vi får se.

Under tiden kikade på det här med att para ihop mina gamla hjul med den nya gaffeln. 15mm axel och vanlig qr på hjulen. Stötte på lite patrull när jag kikade på hjul/gaffelkombo:

19.jpg

20.jpg

Så ni ska jag klura på hur man smidigast löser detta, har några idéer på att bygga om 15mm axeln men inte helt klart. Någon som gjort denna operation tidigare eller vet om det finns färdig lösning att köpa?

Senast ändrad:
Det är risk att du får köpa nya nav.
Om du har tur kan det finnas ny axel att köpa till naven men jag tror att Shimano är dåliga på utbytesaxlar i sina nav.

Googla på navmodellen så hittar du nog något.

Efter lite kanske icke så korrekta ingrepp sitter nu hjulet i gaffeln!
Nu ska det bara jobbas in lite pengar och bestämma vilken ram man ska gå för.

21.jpg

Senast ändrad:
Ragley propaganda från igår?http://happyride.se/forum/read.php/1/2901139

Jag vill bestämt avråda från det där tilltaget. Den genomgående axeln är en del av gaffelns struktur och den är inte konstruerad för att köras utan. Det lär bli väldigt sladdrigt plus risken att något fallerar. Skulle tippa på att belastningen på QR:en blir rätt knäpp också.

Willie, Avast blockar dina bilder av någon anledning. Värt att ta en titt på varför kanske. Bilderna är det säkert inget fel på utan det är välk domänen dom ligger på som anses suspekt av Avast kanske.

eketjall sa:
Willie, Avast blockar dina bilder av någon anledning. Värt att ta en titt på varför kanske. Bilderna är det säkert inget fel på utan det är välk domänen dom ligger på som anses suspekt av Avast kanske.

Tack, bytte bildhost nu så hoppas det ska funka!

@EST: Ragley-propaganda är alltid välkommet! :D

s sa:
Jag vill bestämt avråda från det där tilltaget. Den genomgående axeln är en del av gaffelns struktur och den är inte konstruerad för att köras utan. Det lär bli väldigt sladdrigt plus risken att något fallerar. Skulle tippa på att belastningen på QR:en blir rätt knäpp också.

Förstod att jag skulle få kommentarer ang detta. Tror dock inte det blir någon större skillnad på gaffeln belastning då det sitter svarvade hylsor med samma anläggningsytor osv som orginalaxeln har.
Ang QR axeln så har både den och hjulet bättre/större anläggnignsytor där krafter kan fördelas över så är inte speciellt nervös över det heller men är ju inte testat än så ska inte vara för kaxig.

Sladdrigare än att köra med en vanlig QR axel kommer det garanterat inte bli i alla fall =)

Senast ändrad:
Willie sa:
s sa:

Förstod att jag skulle få kommentarer ang detta. Tror dock inte det blir någon större skillnad på gaffeln belastning då det sitter svarvade hylsor med samma anläggningsytor osv som orginalaxeln har.
Ang QR axeln så har både den och hjulet bättre/större anläggnignsytor där krafter kan fördelas över så är inte speciellt nervös över det heller men är ju inte testat än så ska inte vara för kaxig.

Sladdrigare än att köra med en vanlig QR axel kommer det garanterat inte bli i alla fall =)

Jag håller nog med S här, även om du har svarvat hylsor så är konstruktionen helt olika på ett qr-nav och med genomgående axel. Den smala spännaren bär ingen last alls normalt, lasten vilar på den ihåliga axeln på navet. På ett nav med genomgående axel ersätter den genomgående axeln både den ihåliga axeln och spännaren.

Jag hade inte cyklat med det överhuvudtaget. Framnav är väldigt billiga, köp ett nytt istället.

Edit: Problem med "Kvothe"

Senast ändrad:
Det är jag medveten om, men "spännaren" bär fortfarande ingen last utan lasten ligger på samma samma sätt som navet är konstruerat för.
Och hylsorna i sin tur ersätter den större axeln i gaffeln. "Spännaren" agerar fortfarande enbart låsning och hylsorna skapare en övergång från din mindre axeln till den större. Navet vilar alltså på hylsorna som i sin tur vilar invändigt i axeln.

Som sagt, jag säger inte att det kommer funka men jag är inte livrädd för att det kommer rasa när jag sätter mig på cykeln.

Det lät ju lite bättre i alla fall, du har med andra ord inte gjort adapters till hjulet, utan till gaffeln så att säga :)

Fast du bör nog ändå byta navet innan du börjar hårdköra med den, nytt framnav kostar ju som sagt inte många kronor.

Alltså, jag älskar galna mek, går det inte att få lite bilder av ditt hjul-mek?!

Och en fråga angående din diy-styrare, när du skriver att du plastsvetsade ihop styraren, hur gjorde du då? Gamm-cykeln blev himla snygg för övrigt, synd att den inte var rolig!

DarthVidar sa:
Alltså, jag älskar galna mek, går det inte att få lite bilder av ditt hjul-mek?!

Och en fråga angående din diy-styrare, när du skriver att du plastsvetsade ihop styraren, hur gjorde du då? Gamm-cykeln blev himla snygg för övrigt, synd att den inte var rolig!

Kan återkomma med bilder på hjul-meket

Jag hade en plastsvets, funkar egentligen med typ en lödkolv som man sedan smälter ihop bitarna med, gjorde detta från insidan för att hålla utsidan finare (Planade även bort rundningen där bitarna möter varandra för att det skulle sitta tightare.) Plasten var inte optimal till detta då det har några sköna tillsatser för att inte smälta i stekpannan, men det sitter ihop hyfsat och säkrades ju ändå med buntbanden senare. =)

Ja, den hade skärt dugit som lånecykel till vänner men när man väll börjat bygga är det roligare med bra grejer!

Har var det länge sedan det hände något!
Har kommit lite andra projekt och skoluppgifter emellan, men nu har i alla fall äntligen den största pusselbiten i version 2 landat, en Commencal Meta AM, varit lite strul fram och tillbaka och saknar fortfarande några andra saker som beställdes i samma veva som ramen men nu är i alla fall den här!

l%C3%A5da.JPG

image1.JPG

Trevlig helg på er!

Senast ändrad:
Snickrat lit idag =)

Saknar lite småpryttlar och måste skaffa en sadelstolpe och sadel, men imorgon kommer csn =)

image1-1.JPG

Saknade en skruv till vevpartiet, som tur är löser ebay det mesta så nu sitter en flashig aluskruv där
image2-1.JPG

Kolfiber är cool så lite distanser i det fick det bli!
stem.JPG

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp