[Byggtråd] Surly i omstöpning

n3wton

Aktiv medlem
För något år sedan eller så stiftade jag happy-bekantskap med @iionasson i samband med att jag skulle köpa ett vevparti, vill jag minnas. Ut ur hans förråd klev jag med ett fint Sugino-vevparti med gängpaj, en Marinram från det glada 80-talet eller så men framförallt en liten Surly Cross Check som jag fick i utbyte mot ett löfte om att ställa iordning och lacka om den. I ett tidigare liv under annat ägande hade den fått vajerstoppen bortslipade men sen stannade projektet tydligen av. @iionasson i behov av utrymme och tid till familj och annat (vad man nu ska med det till) såg sin chans att lämna stafettpinnen till mig. Jag högg direkt!

IMG_9132.webp

Efter att ha hängt till sig på en krok i ett år är det nu dags att skrida till verket. Jag vet inte exakt hur fort själva skridandet kommer att ske, eller vad det faktiskt ska leda till i slutänden. En stund har planen varit gravelhoj, en stund något funkis med rakt styre. Cyklisten ska nog vara någonstans kring 150-170 cm lång, vilket inte riktigt stämmer in på mig men väl ett gäng andra människor i min närhet! Vi får se!

Vi börjar med en gissningslek kring vad vi tror att första steget med ramen blir, utifrån nedanstående bilder:

IMG_9135.webp

IMG_9136.webp

Förresten. I bakgrunden står en blå liten mtb som har än mer högtflygande planer framför sig, men mer om det i en annan tråd (och en annan tid...).

För något år sedan eller så stiftade jag happy-bekantskap med @iionasson i samband med att jag skulle köpa ett vevparti, vill jag minnas. Ut ur hans förråd klev jag med ett fint Sugino-vevparti med gängpaj, en Marinram från det glada 80-talet eller så men framförallt en liten Surly Cross Check som jag fick i utbyte mot ett löfte om att ställa iordning och lacka om den. I ett tidigare liv under annat ägande hade den fått vajerstoppen bortslipade men sen stannade projektet tydligen av. @iionasson i behov av utrymme och tid till familj och annat (vad man nu ska med det till) såg sin chans att lämna stafettpinnen till mig. Jag högg direkt!

Visa bilaga 759356

Efter att ha hängt till sig på en krok i ett år är det nu dags att skrida till verket. Jag vet inte exakt hur fort själva skridandet kommer att ske, eller vad det faktiskt ska leda till i slutänden. En stund har planen varit gravelhoj, en stund något funkis med rakt styre. Cyklisten ska nog vara någonstans kring 150-170 cm lång, vilket inte riktigt stämmer in på mig men väl ett gäng andra människor i min närhet! Vi får se!

Vi börjar med en gissningslek kring vad vi tror att första steget med ramen blir, utifrån nedanstående bilder:

Visa bilaga 759358

Visa bilaga 759359

Förresten. I bakgrunden står en blå liten mtb som har än mer högtflygande planer framför sig, men mer om det i en annan tråd (och en annan tid...).
Det här blir kul! Stor förespråkare av svetsande för att få som man vill!

Detta är så otroligt roligt. Man är djupt nere i träsket när man börjar bygga cyklar till andra i familjen, ännu djupare när bekantskapskretsen utsätts för samma sak, och på botten när man inleder byggen helt utan adress.

Been there, done that. Följer med intresse.

Detta är så otroligt roligt. Man är djupt nere i träsket när man börjar bygga cyklar till andra i familjen, ännu djupare när bekantskapskretsen utsätts för samma sak, och på botten när man inleder byggen helt utan adress.

Been there, done that. Följer med intresse.
Är detta liksom beroendeproblematikens motsvarigheten till att ligga bakom en container med en nål i armen....?🤪

Jag tänker inte outa att jag parallellt med detta bygget planerar en egenbyggd Omniumkopia i skala 1:1,3 eller något i den stilen samt via @LWB distansköper stålcykel åt någon annan, varpå minst en av mina egna cyklar "måste" byggas om för att frigöra "lämpliga delar"... Håll tillgodo/se upp för en skur av byggtrådar om bitarna faller på plats!😊

Är detta liksom beroendeproblematikens motsvarigheten till att ligga bakom en container med en nål i armen....?🤪
Jag vet inte, men jag vet att det inte är bra! 😂
Jag tänker inte outa att jag parallellt med detta bygget planerar en egenbyggd Omniumkopia i skala 1:1,3 eller något i den stilen samt via @LWB distansköper stålcykel åt någon annan, varpå minst en av mina egna cyklar "måste" byggas om för att frigöra "lämpliga delar"... Håll tillgodo/se upp för en skur av byggtrådar om bitarna faller på plats!😊
Tur att du inte sade något, det kunde börja gå rykten o.s.v. Själv har jag precis servat en gammal Scott 24-tummare åt en kompis unge. Subutex, typ.

Omniumkopia är jag otroligt intresserad av! Själv kan jag inte bygga något alls just nu, men det här verkar ju vara ett substitut som heter duga!

Jag är helt för skivbromsar på allt möjligt (jag hatar att ängsla på fälgbromsar som nöter ut fälgytan).
Jag är helt för att svetsa på ett fäste i baktriangeln.

Trots det, när man visar mig sin framgaffel med påsvetsat fäste, dyker alltid den här bilden till minnet, kan inte hjälpa mig själv:

1743113051753.webp

I vilket fall, lycka till!

Senast ändrad:
En variant är ju att jaga rätt på en Straggler-gaffel. Den har skivbromsfäste från start och ser i övrigt rätt lik ut.
Alternativt kunde man använda finita elementmetoden (eller liknande metod) för att beräkna hur långt fästet bör vara för att gaffelmaterialet klarar nya appliceringspunkter för bromskrafter och ändringar i kraftmomenten.

Det finns ju skillnad mellan hur krafterna distribueras mellan två fallen:

1743143075458.webp

och

1743143217479.webp

I det första fallet är hävarmen kortare, vilket gör lokala kraften större, förutsatt att gaffeln utsatts för samma kraftmoment. Enligt min grova bedömning, åtminstone.

Min erfarenhet av surly är väl att de inte har det mest delikata godset i rören direkt, men hade väl kanske tänkt efter innan jag gjorde samma sak på en gammal racer med supertunna rör...

Tack för omtanken, på riktigt! Jag är högst riskmedveten och har den största respekt för ingrepp som har med säkerheten att göra. Jag kan svetsa hjälpligt (lantbruk+entreprenadverksamhet) men när det kommer till saker som innebär att man får bromsa sin framfart med ansiktet mot asfalten så lämnar jag det till någon som faktiskt vet att det blir bra. Till vardags på "viktiga" saker brukar jag enbart utföra tillpassning och nästa ihop det, för att sedan låta yrkeskunnig utföra slutarbetet. Så även i detta fall!

Sånt här kan jag däremot svetsa!😊

IMG_8478.webp

IMG_8668.webp

Förra fredagen fick cykeln skivbromsfästen. Sen rann inspirationen av mig lite till följd av att jag ärligt talat blev ganska besviken över hantverket. Åtminstone eftersom jag själv INTE gjorde arbetet till följd av att jag är alldeles för noggrann och vet att jag inte klarar att leverera resultatet jag vill ha. Den som utförde arbetet var ett oprövat kort från min sida och ibland gör man förhastade saker och får ta konsekvenserna av dem. För att inte outa någon kommer jag lämna skivbromsfästesfrågan genom att konstatera att cykeln nu är skivbromsad samt att lack kommer göra susen. Hålla kommer det säkert göra!😊

Dålig långtifrånbild är allt ni får!😛

IMG_9172.webp

På tur står att löda fast slangfästen och vajerstopp, men först strippa resten av lacken. Hinner inte med det förrän nästa vecka som bäst, dessvärre. Sakta men (ganska) säkert framåt!

Förra fredagen fick cykeln skivbromsfästen. Sen rann inspirationen av mig lite till följd av att jag ärligt talat blev ganska besviken över hantverket. Åtminstone eftersom jag själv INTE gjorde arbetet till följd av att jag är alldeles för noggrann och vet att jag inte klarar att leverera resultatet jag vill ha. Den som utförde arbetet var ett oprövat kort från min sida och ibland gör man förhastade saker och får ta konsekvenserna av dem. För att inte outa någon kommer jag lämna skivbromsfästesfrågan genom att konstatera att cykeln nu är skivbromsad samt att lack kommer göra susen. Hålla kommer det säkert göra!😊

Visa bilaga 760907

På tur står att löda fast slangfästen och vajerstopp, men först strippa resten av lacken. Hinner inte med det förrän nästa vecka som bäst, dessvärre. Sakta men (ganska) säkert framåt!
Det är ju kanske inte de nättaste skivbromsfästena man sett, men det där kommer bli toppen när allt är på plats och lackat!

Trist, men så blir det ibland

Kommer det att göra ngn skillnad för dig att spackla o slipa mellan svets o lack?
Blir ett cirkelresonemang när man är av åsikten att spackel bara behövs om man gjort ett dåligt förarbete, men att man sen står med ett dåligt förarbete och behöver gömma det ändå. Jag kommer bara lacka över och se glad ut..

svets kan jag inte bedöma men kul och unik design tycker jag, hade ju varit tråkigare om det sett fabriksgjort ut.
Absolut, om man väljer att kalla fula saker för "unika" och att det då känns bättre så blir man helt klart en lyckligare människa! :giggle:

Skämt åsido så ser jag verkligen noll anledningar till att man monterat fästet så extremt långt bak istället för att montera det inuti baktriangeln som brukligt, men jag kan inte uttala mig så mycket eftersom jag löste det genom att lämna det till någon som fick fria händer. Det är tråkig stil att inte kunna själv men sen ändå klaga när någon annan gjort arbetet. Nu ska jag på riktigt släppa det (tror jag - är svårt), och se det positiva i kråksången - jag kom ett steg närmare att köpa mig en egen TIG-svets och fick snarast mer inspiration till framtida byggen!

Edit! Jag ser faktiskt visst anledningen till varför det är monterat baktill på denna ram eftersom man annars inte får dit hjulet med ok och skiva monterat. Man måste ju glida axeln framifrån och bakåt så skivan glider in i oket. My bad, oxh mer cred till svetsaren!😊

Senast ändrad:
så ser jag verkligen noll anledningar till att man monterat fästet så extremt långt bak istället för att montera det inuti baktriangeln som brukligt
Jag tror att ett skivbromsfäste sittande på sadelstaget istället för att placeras inom triangeln är hur ISO-standarden kräver det. Att ha det på kedjestaget är en senare uppfunnen "optimering" som kan ha sina nackdelar. Men det ser mer aero ut, kanske.

Surly Straggler har faktiskt samma placering för fästet som din ram. Den enda skillnaden är att avlånga bulthål tillåter justera bromsförskuts efter hjulaxelns position i sliding dropouts. Medan I ditt fall blir du begränsad till endast yttersta läget. Skulle inte spela någon roll om du inte tänker köra enkelväxlat. Jag hade Wednesday med samma typ bromsfäste och detta oroade mig inte ett dugg.

1743754878130.webp

Senast ändrad:

Visa bilaga 760907

Jag ser också att du har en annan ram i bakgrunden med samma modifiering synlig. Jag antar det att ett bygge till är också på väg...

I min åsikt, ser detta allt ut precis som det bör vara med Surly cyklar. Inte förgäves är deras motto: Serious bikes for people who don't take themselves too seriously.

invändig montering i baktriangeln gör ju också ramen halvt om halvt inkompatibel med mekaniska skivbromsar, då det regnar rakt in i höljet då.
Helt ocyklingsbart ändå, vet du väl?
Helt korrekt - sådana går inte att använda ändå! Hade det inte varit för att fälgbromsar hade smutsat ner allt vad cykel och cyklist heter till oigenkännlighet så hade jag nästan, men bara nästan, kunnat tänka mig fälgbromsar före mekaniska skivbromsar. Att ett par Avid BB7 eller vad de heter bromsar helt okej är irrelevant om det finns ett fullgott alternativ som är bättre och lätt tillgängligt. Som tur är kan man medelst kloka (?) val ha dugliga bromsar på sina cyklar!😊

Retas mest, men ser gärna att min avsky mot annat än hydrauliska skivbromsar accepteras. Man får välja själv som tur är.😛

Helt korrekt - sådana går inte att använda ändå! Hade det inte varit för att fälgbromsar hade smutsat ner allt vad cykel och cyklist heter till oigenkännlighet så hade jag nästan, men bara nästan, kunnat tänka mig fälgbromsar före mekaniska skivbromsar. Att ett par Avid BB7 eller vad de heter bromsar helt okej är irrelevant om det finns ett fullgott alternativ som är bättre och lätt tillgängligt. Som tur är kan man medelst kloka (?) val ha dugliga bromsar på sina cyklar!😊

Retas mest, men ser gärna att min avsky mot annat än hydrauliska skivbromsar accepteras. Man får välja själv som tur är.😛
Accepteras! 😅

Provar lite. Visst ska cykeln ha fästen på framgaffeln och undersida downtube? När man ändå är igång menar jag...

IMG_9278.webp

Liten ram gör det en aning tight för vattenflaska men så blir det ju nästan alltid (ser värre ut på bilden än i verkligheten pga avsaknad av styrlager i ramen). Framgaffeln har så lång böj så där hamnar fästena ganska högt upp, men avsikten är nog inte att lasta så mycket där ändå så då funkar det nog.

Det är inte helt optimalt med denna typ av dropouts och skivbromsar. Funderar på att göra permanenta stopp som håller hjulet en bit längre fram, men måste dubbelkolla så det går att justera in oket ändå isåfall. Behöver köpa IS-PM-adaptrar av rätt typ först bara..

Provar lite. Visst ska cykeln ha fästen på framgaffeln och undersida downtube? När man ändå är igång menar jag...

Visa bilaga 763981

Liten ram gör det en aning tight för vattenflaska men så blir det ju nästan alltid (ser värre ut på bilden än i verkligheten pga avsaknad av styrlager i ramen). Framgaffeln har så lång böj så där hamnar fästena ganska högt upp, men avsikten är nog inte att lasta så mycket där ändå så då funkar det nog.

Det är inte helt optimalt med denna typ av dropouts och skivbromsar. Funderar på att göra permanenta stopp som håller hjulet en bit längre fram, men måste dubbelkolla så det går att justera in oket ändå isåfall. Behöver köpa IS-PM-adaptrar av rätt typ först bara..
Man för vara lite försiktig med bakgrunden när man fotar. Såg först en vääääldigt lång sadelstolpe där…

Liten ram gör det en aning tight för vattenflaska men så blir det ju nästan alltid (ser värre ut på bilden än i verkligheten pga avsaknad av styrlager i ramen).
Det kanske även kan vara bra att kolla även hur långt ned du kan sätta flaskhållaren med vevpartiet på plats.
Det är kanske vanligare med en verktygsflaska där under diagonalröret, åtminstone för mig, och även om de finns i olika strl kan det vara en bra idé att kolla med en sådan (om det skall sitta en sådan där).
dsc04381-2.jpg

Senast ändrad:
Liten ram gör det en aning tight för vattenflaska men så blir det ju nästan alltid (ser värre ut på bilden än i verkligheten pga avsaknad av styrlager i ramen)

Tänk på att stålgaffeln böjs tillbaka vid inbromsning, vilket gör avståndet mellan flaskan och däcket ännu mindre. Låter osannolikt, men jag såg det själv när jag fäste något under underröret och sedan blickade ner under lastad tur — det blev uppenbart till mig när jag såg hur glappet mellan hjulet och föremålet varierades beroende på decelerering.

Jag undviker fästa någonting på den där platsen så länge jag har plats någon annanstans på cykeln. Och helst sitter där verktygsfodral eller väska som kan tåla skiten ständigt kastad mot den; helst något kort med stor marginal till däcket.

Funderar på att göra permanenta stopp som håller hjulet en bit längre fram

Det finns även justerbara distanser för att hålla axeln, särskilt från högra sidan.
T.ex. Surly Snuggnut eller Tuggnut, tror att den första passar bättre för dina dropouts:

1745157896092.webp

1745158237078.webp

Man för vara lite försiktig med bakgrunden när man fotar. Såg först en vääääldigt lång sadelstolpe där…
Haha, ser det nu!😂

Har haft ett mindre h-vete att fota cyklar i min gamla verkstad, och nu har jag cykelverkstad i min "riktiga" verkstad och det är inte ett dugg bättre. Grejer på varenda kvadratmillimeter!🤯

Tänk på att stålgaffeln böjs tillbaka vid inbromsning, vilket gör avståndet mellan flaskan och däcket ännu mindre. Låter osannolikt, men jag såg det själv när jag fäste något under underröret och sedan blickade ner under lastad tur — det blev uppenbart till mig när jag såg hur glappet mellan hjulet och föremålet hade nästan försvunnit.

Jag undviker fästa någonting på den där platsen så länge jag har plats någon annanstans på cykeln. Och helst sitter där verktygsfodral eller väska som kan tåla skiten ständigt kastad mot den; helst något kort med stor marginal till däcket.

Det finns även justerbara distanser för att hålla axeln, särskilt från högra sidan.
T.ex. Surly Snuggnut eller Tuggnut, tror att den första passar bättre för dina dropouts:

Visa bilaga 763982

Visa bilaga 763983
Noterat kring flaskhållaren! Det är en dröm jag haft i massor av år att faktiskt ha en cykel med sådant fäste, men alla mina cykelbyggen är för gamla för att de ska ha sådant.. Den här ska jag ju inte ens själv cykla på, men om det ändå ska lödas bromsslangsfästen är det ju en smal sak att löda fast ett gäng flaskhållarfästen också.. Funderar och uppdaterar!😊

Gällande Tugnut/Snugnut så har ramen skruvhål för sådan funktion, men den rök när skivbromsfästet sattes dit. Tror inte det går att kombinera med den typen du visar, då fästet sitter i bakkant på dropouten..

image.webp

Gällande Tugnut/Snugnut så har ramen skruvhål för sådan funktion, men den rök när skivbromsfästet sattes dit. Tror inte det går att kombinera med den typen du visar, då fästet sitter i bakkant på dropouten..
Nej, det går visserligen inte längre på bromssidan.
Men då finns det distanser med fixerade förskjutning, t.ex. Surly Monkey Nuts (minst tre olika versioner till olika dropouts, fan vet vilka skulle passa till din Cross Check; jag hade förut ett par till Surly Wednesday och visst var de av fel modell, jag behövde alltså fila dem ner.)

Kan man svarva blir det kanske ett enkelt jobb att utforma några grejer som ger 10-15 mm förskutning.

Bara se till att inte tappa dem under turen om du av någon anledning behöver ta av bakhjulet :-) Gissa vem har tappat ena efter krash i vinter, och sedan hittade den tillbaka (den låg och glimtrade på marken) nästa vår när snön har smältat 🤡.

1745166203637.webp

Det är en dröm jag haft i massor av år att faktiskt ha en cykel med sådant fäste, men alla mina cykelbyggen är för gamla för att de ska ha sådant..
Gör det :-)! Bättre att ha dem där fästen och inte använda dem än inte.

Helt underbart att ta del av detta Jonathan.
Grymt jobbat ❤️
Tack! Och tack för den fina möjligheten att ta vid i projektet!😊

Igår hann jag fixa lite delar som ska lödas fast. Flaskhållarskruvsinsatser (är det ett ord?), bromsslangsfästen och vajerstopp med justeringsskruvar hämtades hos LBS (en sån LBS ska man ha!).

IMG_9305.webp

Vajerstoppen var inte de mest fagra, men de som fanns till buds. Har slipat lite på dem och rundat till kanterna en aning, samt slipat bort elförzinkningem (varför den nu satt där öht..).

Fixade en borr- och lödjigg samt borrade hål i ram och gaffel. Gissar att jag vill ha jiggen för att få alla ytorna på insatserna att liva med varandra istället för att bara ploppa ner och löda fast dem. Jag ska säga att jag saknar relevant utbildning och går på känsla, men känslan är bra!😊

IMG_9307.webp

Nu är planen att testmontera bromsar och hjul så allt lirar, innan jag faktiskt löder fast allt och lackar ramen.

Är det någon som har ett par Shimanobromsar typ SLX M675 eller motsvarande generation med I-Spec B-fäste för växelreglage så skulle jag vara intresserad av att köpa dessa! Har bakväxel och reglage, men inte riktigt rätt bromsar.. Kan byta mot ett par MT500-reglage och har två uppsättningar flatmount-ok (105 och Ultegra) som också går att byta med.

Letar även följande, om någon har något liggande som de önskar sälja. Har någon form av återbrukstanke för så stora delar som möjligt av projektet...

- "Lagom brett" fyrkantsvevlager - inte så noga men behöver något att utgå från. Kommer bli ett ganska tjusigt och roligt vevparti på denna sen!

- Platta pedaler, "goa". Kan byta mot spd-pedaler, både kombi- och vanliga 520.

- Styre med backsweep, typ Soma Oxford eller dylikt. Valfri diameter, har olika stammar.

- Rak sadelstolpe 27,2 mm. Kan byta mot en nästan rak tjusig Campa aerostolpe!

- Bromsskivor 6-bult, 160 mm. Kan byta mot 160 CL!

Tack! Och tack för den fina möjligheten att ta vid i projektet!😊

Igår hann jag fixa lite delar som ska lödas fast. Flaskhållarskruvsinsatser (är det ett ord?), bromsslangsfästen och vajerstopp med justeringsskruvar hämtades hos LBS (en sån LBS ska man ha!).

Visa bilaga 764775

Vajerstoppen var inte de mest fagra, men de som fanns till buds. Har slipat lite på dem och rundat till kanterna en aning, samt slipat bort elförzinkningem (varför den nu satt där öht..).

Fixade en borr- och lödjigg samt borrade hål i ram och gaffel. Gissar att jag vill ha jiggen för att få alla ytorna på insatserna att liva med varandra istället för att bara ploppa ner och löda fast dem. Jag ska säga att jag saknar relevant utbildning och går på känsla, men känslan är bra!😊

Visa bilaga 764776

Nu är planen att testmontera bromsar och hjul så allt lirar, innan jag faktiskt löder fast allt och lackar ramen.

Är det någon som har ett par Shimanobromsar typ SLX M675 eller motsvarande generation med I-Spec B-fäste för växelreglage så skulle jag vara intresserad av att köpa dessa! Har bakväxel och reglage, men inte riktigt rätt bromsar.. Kan byta mot ett par MT500-reglage och har två uppsättningar flatmount-ok (105 och Ultegra) som också går att byta med.

Letar även följande, om någon har något liggande som de önskar sälja. Har någon form av återbrukstanke för så stora delar som möjligt av projektet...

- "Lagom brett" fyrkantsvevlager - inte så noga men behöver något att utgå från. Kommer bli ett ganska tjusigt och roligt vevparti på denna sen!

- Platta pedaler, "goa". Kan byta mot spd-pedaler, både kombi- och vanliga 520.

- Styre med backsweep, typ Soma Oxford eller dylikt. Valfri diameter, har olika stammar.

- Rak sadelstolpe 27,2 mm. Kan byta mot en nästan rak tjusig Campa aerostolpe!

- Bromsskivor 6-bult, 160 mm. Kan byta mot 160 CL!
Om ritchey kyote har nog backsweep för dig så har jag ju ett sånt liggandes. Mindre backsweep än Soma Oxford är det ju dock.

Om ritchey kyote har nog backsweep för dig så har jag ju ett sånt liggandes. Mindre backsweep än Soma Oxford är det ju dock.
Just det, mindes inte vem som pratat om det riktigt.. Ett sådant styre kan jag absolut tänka mig, men tanken med ett sådant är väl att det först svänger massor fram och sen bak så händerna ändå hamnar som ett "vanligt" mtb-styre? Och det är ganska brett va?

Ska försöka få cykeln att passa 165 cm mamma, 143 cm son och kompisar ~160-170 cm.. Alla förutom sonen kommer nog vara nöjda med avslappnad sittposition, medan sonen behöver nå fram till styret på vettigt sätt. Tänker att jag byter stam mellan olika användare om nödvändigt.

Edit: kan absolut tänka mig styret och är grymt tacksam för erbjudandet men måste bildgoogla lite och se hur det kan tänkas bli! Har diverse grejer att byta med - rakt mtb-styre, tusen grejer som strax kommer upp i yardsaletråden + några annonser.😊

Tillbaka
Topp