Byggtråd Surly Krampus

Stevie DeVille

Aktiv medlem
Byggtråd Surly Krampus
Har skaffat mig en Surly Krampus som ska byggas upp under vintern.

Det mesta är under kontroll förutom hjul. Vad ska jag ha? Tänker mig en budget runt 5000:-, kanske någon tusenlapp till. Kommer inte bygga själv. Vilka "färdiga" hjul finns med lite bredare fälgar, och hur breda fälgar behöver jag? Ser framför mig att köra 2.6 eller 2.8. Räcker 35mm innerbredd? Tips mottages tacksamt!

Byggtråd Surly Krampus
jag skulle höra av mig till Velotek i uppsala. Kommer falla under "någon tusenlapp till" men
har köpt mina hjul därifrån och varit helnöjd.

Hope eller DT nav, XM481 Fälgar.

Byggtråd Surly Krampus
Jag har Mavic E-Deemax S 35mm, köpt i tysk nätbutik. Jag använder 3" däck, allt funkar bra. Med 2.6" eller 2.8" däck skulle jag inte ha några problem med E-Deemax 30 mm, och de är billigare, kanske även inom din budget.

Byggtråd Surly Krampus
Ska du aldrig köra smalare än 2,6" så skulle jag välja 40 mm eller ännu bredare. Mycket av vitsen med stora däck är att kunna köra lågt tryck, och det funkar inte lika bra med fälgar som inte är ordentligt breda.

35 mm innerbredd funkar fint med 2,4" för den delen. 2,3" kan vara på gränsen beroende på mönstret.

Byggtråd Surly Krampus
Det är 29'' som avses. Verkar inte helt lätt att hitta breda fälgar.
Orsaken är att plushjulsrörelsen är mer eller mindre bortglömd till 2025:s slut. Inte bara fälgar, det är också svårt att hitta matchande plusdäck numera. Trots att 27,5+" håller på att överleva eftersom mullet med 27,5+ hjul i där bak är dagens mode, att hitta någonting 29" för däck bredare än 2.5" är väl omöjligt, och glöm "billigt" om det inte är OEM.

Surly har sina Dirt Wizard 29"×3.0" däck för sig själv, men detta är inte ett däck som passar för alla cyklister och som säljs fritt på vår sida Atlanten.

Senast ändrad:
Byggtråd Surly Krampus
Ser inte illa ut. Jag skulle inte ha tvekat att ha dem, hade jag behövt nya plushjul nu.
Några kommentar om dess specifikationer:
  • Use: E-MTB / All Mountain
  • Lacing: 3-cross (1:1)
  • Recommended system weight max: 150 kg (body weight + bike + equipment)
  • ASTM Classification: 4
De hjulen är inte för någon weightweenie, Men skulle ta stryk utan problem.
  • Tubeless ready:
Självklart.

• Inner width: 35 mm
  • Outer width: 40 mm
  • Front: Boost 15 x 110 mm (Thru Axle)
  • Rear: Boost 12 x 148 mm (Thru Axle)
Skulle säkert passa till moderna Krampus.
  • Freehub Body: Ratchet System 24
24 tänder per 360° varv, alltså 15° per klick. Detta är smaksak, några vill ha tätare frihjul. Det går att uppgradera till 36 eller 54. Jag hade ett DT Swiss hjul med 18 tänder, kan inte säga att jag tänkte mycket på detta.
  • Freehub: Shimano Micro Spline
Bra, så länge du har matchande kassett. Alternativt kan man köpa och byta om frihavet till SRAM XD eller HyperGlide utan problem.
  • Nipples: DT Pro Lock® Squorx aluminum
Nipplarna är specifika till just DT Swiss, kräver en specialutformad nyckel för hjulriktning.
  • Disc Mount: Disc IS 6-bolt
Bra, om du inte är gift till Centerlock av någon anledning.

Byggtråd Surly Krampus
jag skulle säga 40 mm innerbredd eller mer om du ska köra så breda däck. om du ändå ska bygga ihop cykeln själv kan du väl lika gärna bygga ihop hjulen också? det är 64 skruvar och muttrar.

du kan välja 40 mm innerbredd

du slipper betala för onödigt fina nav. shimano-nav duger gott:

du slipper aluminium-nipplarna på dt-hjulen som du länkar, det är en galen weightweenieism på sådana här hjul, mässingsnipplar är en självklarhet.

blir drygt 3000 kr inkl ekrar och nipplar för allt.

Byggtråd Surly Krampus
Byggtråd Surly Krampus
Om jag tänker mig detta baknav: https://www.bike-discount.de/en/shimano-xt-fh-m8010-b-center-lock-rear-hub-12x148mm-32-hole

och detta framnav: https://www.bike-discount.de/en/shimano-xt-hb-m8010-b-center-lock-front-hub-15x110mm-32h

Till dessa fälgar: https://r2-bike.com/RACE-FACE-Rim-29-ARC-40-Offset

Kan någon vänlig själ guida mig gällande ekerlängder? Är det ett kamikaze-uppdrag att bygga sitt första par hjul med assymetrisk fälg? Eller spelar det ingen roll?

Bra val, förutom att jag inte skulle ville har Centerlock.

Asymmetrisk fälg är enklare: mer jämn ekerapänning.

Byggtråd Surly Krampus
Jag kör i34 mm på min Surly Karate Monkey. Kört främst 2,6” däck och det har funkat bra. Kör nu 2,8” och det funkar bra för min cykling men känns väl på håret. Jag kör Btlos kolfälgar och de har funkat väldigt bra. Skapligt lätta och trubbiga längst ut så man kör aldrig hål på däcket vid genomslag, vilket jag fått otaliga gånger då jag kör låga tryck, vilket också är hela grejen. Btlos, Light bicycle mfl kör just nu skapliga black Friday erbjudanden och har justa plus-fälgar såsom denna: https://btlos.com/light-plus-50mm-wide-bike-rims

Jag ställer gärna upp och dubbelkollar ekerlänger för att få en Surly-broder ut i skogen.

Byggtråd Surly Krampus
Svårt, skulle jag säga. Shimano är klart bäst i den prisklassen. Jag borde inte har skrivit om CL. Du skulle troligtvis aldrig har problem med det.
Håller med om att det å ena sidan är gött att låta bli centerlock. Håller också med om att det å andra sidan inte finns någon anledning att låta bli centerlock, det är funkar alldeles utmärkt och är rätt smidigt.

Jag tänkte länge att jag skulle undvika CL eftersom jag av princip är emot nya standarder som inte tillför något, men när det dök upp CL-nav till bra pris så sket jag i det. Nu har jag CL-nav på två av tre skogscyklar, och tycker att det är rätt gött. I synnerhet när jag ibland vill flytta hjul mellan cyklar med olika stora skivor. Det är ju väldigt smidigt att byta skivor.

Sammanfattningsvis: Strunta inte i Shimano bara för att de har Centerlock. Det är mest ett problem i teorin.

Är förresten också lite nyfiken på den här tråden, har just råkat impulsköpa en ram som rymmer 29x3", men har inte riktigt kommit fram till hur jag ska göra med hjulen än.

Byggtråd Surly Krampus
Om jag tänker mig detta baknav: https://www.bike-discount.de/en/shimano-xt-fh-m8010-b-center-lock-rear-hub-12x148mm-32-hole

och detta framnav: https://www.bike-discount.de/en/shimano-xt-hb-m8010-b-center-lock-front-hub-15x110mm-32h

Till dessa fälgar: https://r2-bike.com/RACE-FACE-Rim-29-ARC-40-Offset

Kan någon vänlig själ guida mig gällande ekerlängder? Är det ett kamikaze-uppdrag att bygga sitt första par hjul med assymetrisk fälg? Eller spelar det ingen roll?
Då är vi tillbaka i frågan ovan. Hur räknar jag ut ekerlängder? Känner på mig att jag kommer klanta mig om jag försöker.

Byggtråd Surly Krampus
Byggtråd Surly Krampus
Då är vi tillbaka i frågan ovan. Hur räknar jag ut ekerlängder? Känner på mig att jag kommer klanta mig om jag försöker.
jag brukar beställa hem fälgar och nav först och mäta erd och navets mått själv på freespoke-sättet: https://www.kstoerz.com/freespoke/howtomeasure.php

sen räkna ut med freespoke och beställa ekrar. jag har börjat plussa på 1-2 mm på ekerlängderna som freespoke ger och använda double square-nipplar.

Byggtråd Surly Krampus
Har skaffat mig en Surly Krampus som ska byggas upp under vintern.

Det mesta är under kontroll förutom hjul. Vad ska jag ha? Tänker mig en budget runt 5000:-, kanske någon tusenlapp till. Kommer inte bygga själv. Vilka "färdiga" hjul finns med lite bredare fälgar, och hur breda fälgar behöver jag? Ser framför mig att köra 2.6 eller 2.8. Räcker 35mm innerbredd? Tips mottages tacksamt!
Hej, kan hålla med att vissa tillverkare tar fram däck för fet fälg trenden som är här...men! För 2.6 däck behövs inte fälg bredare än 30mm iw, Punkt! Spara pengar och om inte annat lite vikt o köp ett par DT Swiss M1900! Det har körts VM med 2.1- 2.2" däck på 17mm iw fälgar sen 90 talet....
- Ska man o andra sidan Bomba sig fram i trailspåret med blodsmak och med bristande vener i pannan så är det nog inte helt fel med att titta närmare på 30+ fälgar, men med en stålkrampus så tror jag inte det är syfter heller!
Jag har sen tidigare byggt en Karate Monkey som jag pendlat, tourat, kört hårt med under flera år och jag har ett par 28 ekrade 29x23mm iw specialized hjul med 2.4" Schwalbe thunder burt på och de sitter som ett smäck och trots all misshandel så är fälgarna spikraka och tro det eller ej, men däcken har inte trillat av ännu! Så mitt råd är bara att köp ett begat 29" boost hjulset och ha kul!
- Har du några frågor hör bara av dig, krampus = karate monkey.
Lycka till!

Senast redigerad av en moderator:
Byggtråd Surly Krampus
Halloj! Bygget fortlöper, om än ganska långsamt. Efter uppmuntran högre upp i tråden pågår hjulbyggandet för fullt. Framhjulet är färdigt, om man nu någonsin blir färdig. Känns som att man kan stå och finjustera in absurdum. Hjulet är nu iaf rimligt rakt och rimligt runt.

Ett problem har dock dykt upp och det rör ekrar. Jag har bestämt mig för att bygga med Sapim D-light ekrar, silvriga. Jag har dock haft problem att hitta dessa i längden 292mm till bakhjulet. Har någon tips på var dessa står att finna? Både BikeComponents och Bike24 har slut på sina storpack. Är det lösa ekrar som återstår och var finns de i s f billigast?

Byggtråd Surly Krampus
vet inte vad du menar med storpack, men jag tycker inte en brukar spara så mycket pengar på att köpa paket med ekrar, särskilt inte om en inte behöver så många som är i paketet. bike24 har ju d-light i silver, j-bend och 292 mm, och inte så dyrt (men reducerade ekrar är dyrt).

senaste gångerna har jag köpt svarta alpina-ekrar från wheel-parts, det kan bli lite billigare trots dyr frakt, beroende på hur mycket en köper.

tänkte du ha d-light på båda sidor bak? vanligt är att ha race på drivsidan och d-light på icke-driv.

Byggtråd Surly Krampus
Jag har bestämt mig för att bygga med Sapim D-light ekrar
tänkte du ha d-light på båda sidor bak? vanligt är att ha race på drivsidan och d-light på icke-driv.
+1
@Stevie DeVille
Får jag fråga varför du har valt D-Light på båda sidor av hjulet?

Det vanliga är ju att man använder Sapim Race/DT Comp på högersidan och sedan matchar den (så gott det går) med en eker högersidan som har samma skillnad i tvärsnittsarea som skillnaden i ekerspänning.
Med en bra ekerlängdskalkylator får du även ekerspänningsskillnaden
FreeSpoke
1665067361102-png.585946

"Tension distribution"

Skillnaden i tvärsnittsarea hor olika ekrar ser du här
Visa bilaga 817959
Från bilden är det enkelt att beräkna areaskillnaden mellan D-Light och Race till ~65%
Är ekerspänningen på vänstersidan av ditt bakhjul 65% av högersidan?

Senast ändrad:
Byggtråd Surly Krampus
+1
@Stevie DeVille
Får jag fråga varför du har valt D-Light på båda sidor av hjulet?

Det vanliga är ju att man använder Sapim Race/DT Comp på högersidan och sedan matchar den (så gott det går) med en eker högersidan som har samma skillnad i tvärsnittsarea som skillnaden i ekerspänning.
Med en bra ekerlängdskalkylator får du även ekerspänningsskillnaden
FreeSpoke
1665067361102-png.585946

"Tension distribution"

Skillnaden i tvärsnittsarea hor olika ekrar ser du här
Visa bilaga 817959
Från bilden är det enkelt att beräkna areaskillnaden mellan D-Light och Race till ~65%
Är ekerspänningen på vänstersidan av ditt bakhjul 65% av högersidan?
Tre huvudsakliga anledningar skulle jag säga:

1. Orutin, då det är mitt första hjulpar jag bygger.
2. Otålighet att komma igång gjorde att jag googlade dåligt.
3. Assymetrisk fälg, som enligt Freespoke ger en spänningskillnad fram på 6% och bak på 16%.

Kommer hjulen implodera? Bakhjulet är inte färdigt så där har jag chansen att göra om/göra rätt.

Byggtråd Surly Krampus
Kommer hjulen implodera?
Det var inte därför jag frågade, jag var nyfiken
Jag har själv med framgång använt Sapim D-Light men det var på höger sida i ett skivbromsat framhjul.
Jmf med Sapim Race/DT Comp är ju (oftast) Sapim D_Light dyrare, hos Bike24 +63% (även om ekerkostnad säkert inte är det som blåser din cykelbyggarbudget)

Om du spänner ekrarna hårt och jämnt för att avsluta med att spänningsbefria dem, typ så här,
Spaenningsbedfrielse_Ekrar .webp

kommer det säkert att bli bra och långlivade hjul.

Du bör undvika sådan här "hjulmassage"
Hjulmassage.webp

krafterna i ekrarna är för låga för att göra ngn nytta och
krafterna i fälgen är för höga och kan potentiellt skada den.

Byggtråd Surly Krampus
Nu börjar bitarna falla på plats. Har dock inte kommit till skott vad gäller däck. Några tips på däck, 29x2.8 eller bredare, som rullar rimligt bra och inte väger bly? Finns det?

Byggtråd Surly Krampus
Dags för en uppdatering. Det har tagit en stund, men nu är har det faktiskt blivit en cykel och premiärturen är avklarad. Hjulen imploderade inte, växlarna funkade som en dröm, hisspinnen hissade och bromsarna bromsade.

En riktigt blast from the past att cykla helstelt i skogen igen. Har inte gjort det på säkert 30 år. En mycket happy camper!

(Den uppmärksamme ser att på skogsbilden saknas kedjestagsskydd. Jag var så ivrig att komma ut! På övriga bilder är där en halv innerslang lindad som sig bör.)

Bilagor

• IMG_5791.webp
    IMG_5791.webp
    913.1 KB · Besök: 27
  • IMG_5793.webp
    IMG_5793.webp
    1.1 MB · Besök: 23
  • IMG_5794.webp
    IMG_5794.webp
    931.6 KB · Besök: 23
  • IMG_5790.webp
    IMG_5790.webp