[Byggtråd] Transition Smuggler

Ruggen

Ny medlem
Jahapp. Här är det tänkt att här skall byggas en Transition Smuggler vart det lider. Detta blir en långkörare med glest mellan uppdateringarna. Ramen förväntas dyka upp först i september då XL av årets modell är slut så jag väntar på en 2016 istället. Verkar inte vara någon skillnad förutom att färgen är bytt från blå till orange.
Delar från min gamla hoj kommer blandas med fynd från K&S samt nybeställningar från här och var. Har verkligen försökt jaga fynden för att hålla nere totalkostnaden. Har i princip allt jag behöver utom ramen nu. Andra ramar som varit med som kandidater har varit Salsa Horsethief, Banshee Phantom och Kona Process 111. Hästtjuven föll på att det blev så jädra ful i större storlekar. Den är snygg i S men ser inte klok ut i XL pga det långa bananformade stag som går mellan sadelrör och topprör. En tredje ramtriangel liksom... Kunde aldrig komma över det rent utseendemässigt. Konan föll på att den inte går att köpa som ram, men även att längden på sadelröret var tveksamt låg för min del. Endast 46cm i XL (jag är 197cm lång). Fantomen var helt klart en kandidat. Ramgeometrin är väldigt lik, men de små skillnader jag hittade är var ändå till smugglarens fördel. Lite flackare HA, lite kortare kedjestag, lite längre slag i bakändan, debon air istället för vanlig monarch.

Grov specifikation på vad som skall plockas ihop:
Gaffel: Pike SA 140mm
Styrstam: Funn Funnduro 45mm
Styre: Kore OCD 35mm rise 800mm
Bromsar: SLX från gammcykeln
Framhjul: Flow EX + DT350
Bakhjul: WTB Frerequency Team i-23 + DT350 (med 36 rachet)
Drivlina: Shimano 10spd. 30t NW klinga + 11-36 kassett. Zee short cage. Allt plockat från gammhojen.
Gravity Dropper plockas från gamla cykeln.

Ramen är specad för en 130mm gaffel, men den är mkt låg med 40mm bb-drop (ca 330mm bb-höjd) så det kanske inte är då dumt med en 140mm Pike med tanke på markfrigång. Jag skall inte kapa Piken direkt utan att testa med 140 först. Tänker också att jag köra lite mer sag istället för att korta gaffeln permanent.

Inleder tråden med att bygga ett framhjul. Jag går från 26 tum på gammhojen till 29 på smugglaren. Tanken var att slakta framhjulet på gammhojen och ta ett Hope nav därifrån, men behövde då nya adapters för 15mm axel. När dessa kostar 240:- och ett nytt DT 350 nav går att hitta för 500:- fick det bli ett nytt DT nav istället. Har köpt Sapim ekrar denna gång och valt att bygga blandat med Race 2.0/1.8/2.0 samt D-light 2.0/1.65/2.0. Har inte sett så mkt kommentarer om D-light ekern, men det verkar ju vara ett intressant mellanting mellan DT Comp och Rev. När jag dessutom bara använder dom på hjulsidan med lägre ekerspänning så borde det duga. En iakttagelse jag gör när jag jämför dessa sapim ekrar med DT comp är att sapim är reducerade på en mycket längre del av ekern. DT comp har långa partier som är 2.0 grova, speciellt närmast j-böjen men även närmast gängorna. På sapim börjar reduceringen mycket tidigare. Bör vara lite fördel sapim vad gäller roterande massa. Frågan är väl dock vad det gör för hållbarheten?

Bild där man kan ana skillnaden i vart tapering börjar på gäng-sidan. D-light längst till höger, taperingen ligger direkt efter gängen. Race i mitten, motsvarande 1 gång gängens längd in börjar taperingen. DT-comp är den silverfärgade längst till vänster. Ca 2-3 gånger gängens längd in börjar taperingen.
IMG_20150604_182927.jpg

Motsvarande bild på navsidan av ekern. Likvärdigt för de båda sapim ekrarna, ca 20mm längd som är 2.0 i dia. Svårt att se på DT-ekern på denna bild men taperingen ligger 4-5 gånger längre in på ekern. Kan detta kanske innebära att Sapim ekrarna är mer strechiga eftersom dom är tunnare på en längre sträcka jmf med DT?
IMG_20150604_192445.jpg

Färdigekrat hjul som inte är riktat. Hmm, med eller utan klibbor på fälgarna är frågan?
IMG_20150604_212431.jpg

Bygga bakhjul får vänta då jag fortfarande cyklar på gammhojen och jag tänkte plocka baknavet därifrån.

Gilla!

Heja heja för alla "bygga själv'are" och blir lite lycklig när jag ser att du tagit över "staffetpinnen" ;)

Du kan nog sluta noja över ekrarna, enl. DT så tål samtliga deras ekrar mer än vad som är normal max-hållfasthet i fälgarna (, dvs. mer än 1200Nm). Sapim's ekrar verkar ju inte vara sämre: http://www.sapim.be/spokes/butted/d-light.

Ser precis som ovanstående fram emot en gedigen byggtråd.

Tack för peppen! Jag följde din byggtråd med stort intresse lars. Kul sätt att snappa upp bra mektips på! :)

Har nu spänt upp ekrarna och grovt fixat "dishen" men två travar böcker på köksbordet... Har inget riktställ hemma och kommer förmodligen rikta i ramen denna gång. Insåg att det var väldigt nära att jag köpt för långa ekrar. Använde DT's och Pro Wheel Builders kalkylator. Pro wheel föreslog 2mm längre än DT. Hade fått för mig att det var bra att avrunda uppåt och gick på pro wheels förslag, men såhär i efterhand hade DT rätt. Kommer inte avrunda uppåt nästa gång. Nu verkar det som att jag klarar mig, men det var på håret... Ytterligare en spaning på D-light ekern är att den är mer tolerant mot för lång ekerlängd eftersom det inte tar stopp nånstans när man skruvar på nippeln. Gängen på D-light går att skruva rakt igenom hela nippeln. Detta går inte på DT comp eller Sapim Race.

Vad hade man kunnat göra om nu ekrarna varit för långa? Lägga brickor nånstans? Förlänga gängan? Testat nån annan modell på nippel?

Skit! :( Återförsäljaren fick sin beställning från transition igår, men dom fick inte allt dom beställt så dom kan inte leverera den orangea smuggler i xl jag lagt order på. Det kommer inte komma nytt föränn i vinter. Dom kan erbjuda en svart men jag är inte så sugen. Funderar på att backa ur beställningen på smugglaren. Tips på ramar för 29 tum? Pristak runt 16k. Överväger att dra en larsaw och köpa en thumper som är sjukt mkt billigare just nu. Visserligen ännu fulare än en svart smugglare, men inte ens hälften så dyr. Suck! :(

Det här kommer bli spännande att följa!

En liten fråga bara, varför tänkte du köra på den grövre fälgen fram istället för bak?

Ruggen skrev:
-------------------------------------------------------
> Skit! :( Återförsäljaren fick sin beställning
> från transition igår, men dom fick inte allt dom
> beställt så dom kan inte leverera den orangea
> smuggler i xl jag lagt order på. Det kommer inte
> komma nytt föränn i vinter. Dom kan erbjuda en
> svart men jag är inte så sugen. Funderar på att
> backa ur beställningen på smugglaren. Tips på
> ramar för 29 tum? Pristak runt 16k. Överväger
> att dra en larsaw och köpa en thumper som är
> sjukt mkt billigare just nu. Visserligen ännu
> fulare än en svart smugglare, men inte ens
> hälften så dyr. Suck! :(

Phantom kommer ju i rysligt snügga färger i år:-) Är sjukt nöjd med min och det verkar i stort sett alla andra som har den också vara. Ställbar geometri gör rätt stor skillnad och är ett stort plus. Med 140-gaffel kommer du kunna få rejält flack gaffelvinkel, typ 66,5 grader om du vill. Kör min med 130 fram och i flackaste läget bör den vara ca 67 grader. I brantaste läget blir den klart rappare uppför och lite allmänt trampvänligare. Fortfarande väldigt trygg för "svensk stigcykling".

Tanken med den bredare fälgen fram var att jag har lägre tryck där så däcket behöver mer stöd där. Det är troligare att det sitter ett större däck fram. Dessutom var 2015 versionen av smugglaren lite trång där bak. Det skall vara förbättrat till 2016.
Fantomen är fin. Det är den! Konan finns ej som lös ram

Ruggen skrev:
> Skit! :(

Äsch vad trist. Hoppas att det ordnar sig på något bra sätt och att du får en Smuggler. Annars är väl som sagt Phantom och Process 111 (om den går att hitta som lös ram) de uppenbara alternativen.

/Johan

Ruggen skrev:
> Se min kommentar om salsa horsethief högst upp.
> Ser inte bra ut i XL...

Ops! Missade det.

Köp en Switchback! Den funkar så jä... bra!
Har nu trakaserat den till o från under sommaren inkl en vecka i Les Arcs o nu senast inför o under SBR't i Gömmaren, inkl 6 st ca. 130cm's "huck till platt" utan några gnissel (men en massa "klonk" när jag bottnade dämparna :)

Trots det lite ironiska namnet på en FS29'a så funkade den fint även i alpernas tighta switchback's, nåja kanske inte som en 26HT men likvärdigt med gruppen övriga cyklar FS-hojar (och ja, jag testkörde några av dom i just switchbacks'n).
Ett annat hett tips är Bontrager's SE-däck, jag har 4'n bak nu och det är det bästa mest allsidaga däck jag kört :) Tänker dra till på nya SE5 att ha som framdäck nu när höstrusket står för dörren.

LesArcs09.jpg

Sargen är släppt och jag har slutat fjamsa över färger. Det blir en svart smugglare och den lämnar Tyskland på måndag! Känns bra när man väl har velat klart! :)

Fett! Se till att piffa upp med några färgglada detaljer bara så blir den nog finfin:-) Bara att byta till matchat styre och bashguard kan göra riktigt stor utseendeskillnad. Och det är ju inga stora pengar i sammanhanget.

Ramen är nu ute på resa så den kanske dyker upp i veckan med lite tur! :) Hoppet lever om att hinna få en månads fin cykling innan innan is och snö dyker upp. Har byggt färdigt hjulen under tiden. Klarade mig undan mina onda aningar om för långa ekrar även bak. Men helt klart en lektion lärd till nästa gång att avrunda nedåt istället för uppåt vid ekerbeställning. Testar denna gång att tejpa med gorilla tejp efter att ha läst bra grejor om den. Fick tag på den svarta varianten i 1 tums bredd. Väldigt lätt att lägga på tejpen på fälgen jämfört med stans gula. Gorillan är mkt mjukare och följsammare. Väldigt lik vanlig gaffatejp faktiskt. Den verkar tjockare än stans så jag nöjer mig med ett varv. I efterhand har jag läst att den bästa gorilla tejpen är den som är genomskinlig. Den svarta har tydligen nackdelen att den kan lämna rester av klister när man tar bort den och att den väger mycket. Den genomskinliga är tydligen helt annorlunda. Lättare och superklistrig, men lämnar inga rester när man tar bort. Verkar dock bara finnas i 2 tums bredd så det är ju ett bök att hålla på med om det inte handlar om en fatbike...

Har lite brydderier vilka däck jag skall smälla på. Att välja på är mkt lätt använda Butcher/Purgatory control 2.3 samt nya Magic Marys och Rock Razor. Lutar åt att köra butcher/purgatory denna höst och vinter då dom är rätt smala med liten volym och jag har lite tro på att däck som skär ner i kladdet kan funka bra. Det är inte så mkt lera utan mest den kommande snö-slabbet jag tänker på.

Rock Razor lär ge precis lagom lite driv i snö för att du inte ska komma någonstans alls gissar jag :) I alla fall så länge snön inte är stenhård och greppig, men då funkar å andra sidan vad som helst

Ruggen skrev:
> I efterhand har jag läst
> att den bästa gorilla tejpen är den som är
> genomskinlig. Den svarta har tydligen nackdelen
> att den kan lämna rester av klister när man tar
> bort den och att den väger mycket. Den
> genomskinliga är tydligen helt annorlunda.
> Lättare och superklistrig, men lämnar inga
> rester när man tar bort. Verkar dock bara finnas
> i 2 tums bredd så det är ju ett bök att hålla
> på med om det inte handlar om en fatbike...

Jag kan gå i god för den genomskinliga gorillan. Jag skar av min på hälften med en mattkniv. Alla gånger jag tejpat med den har det blivit tätt direkt och det har varit enkelt att få tejpen att sitta bra.

Ruggen skrev:
> It's smuggler time! :)

Härligt! Ser fram emot RR senare ikväll.

/johan

Ruggen skrev:
> It's smuggler time! :)
> Mekhjälpen är taggad på projektet.

Klart han är peppad, hur kan man inte vara det?

Blev mkt bygga och lite fota igår. Efter att bilden togs fick jag även dit vevparti och kablar för växel och bakbroms. Rätt otäkt att jobba med en såhär ny och dyr ram. Blev ganska rejäl nojja och många omtag när vevlagret skulle skruvas in. Gick trögt och jag oroade sig för att gängen inte gick rätt. Puh! Nåväl, tillslut satt den på plats. Den hemmagjorda styrlagerspressen (gängstång och fyrkantbrickor) fungerade inte överdrivet bra. Lagerkopparna ville gärna hoppa snett. Efter mkt pillrande gjorde den ändå jobbet, men jag vet inte om jag skulle vilja använda den igen.

IMG_20151005_210227.jpg

Ramen har bara intern kableldragning. Använde mig av dammsugartricket. Först en sytråd i ena änden och en dammsugare i andra. Sytråden drogs igenom direkt. Väldigt smidigt och enkelt. Sytråden användes sedan för att dra igenom ett hampasnöre. Snöret i sin tur användes för att dra igenom växelvajer, osv. Tyvärr fick jag kapa bromsledningen eftersom muttern som sitter på var för stor för att gå igenom hålen i ramen. Blir ju lite extra jobb med det.
Intern kabeldragning har jag läst mig till kan låta en hel del. Försöket till bot på detta är dels att bunta ihop kablarna så att dom stödjer varandra. Dels använde jag små buntband där jag inte kapade av överflödet vilket kommer hjälpa till att hålla kabeln på plats inne i ramen. Nu sitter det buntband med "spröt" på ca 10cm distans inne i röret.

Kom en ny ram levererad utan liners för den interna dragningen?
Märkligt..
Aja fint bygge du har, heja heja!
Nytt dekalset oå gaffeln för att matcha länkpunktsfärgen?

Då var cykeln färdig och provgungad på gården! Jag kunde sitta på den och trampa några varv utan att allt rasade ihop. Great success! :) Har haft lite tight om tid och velat få den klar så jag har inte tagit mig tid att fota några moment. Det är slumpen som har valt färger och jag tycker det ser helt ok ut så det blir ingen dekaltrimning just nu iaf. Det som ligger närmast till hands stajlarmässigt vore nog att pilla bort klibborna på fälgarna ändå.

IMG_20151008_154126.jpg

Den största överraskningen var att jag mot alla odds lyckades kapa bakre bromsledning, trä den genom ramen, fippla på i största allmänhet och återmontera den utan behov av blödning eller tillförsel av mer bromsvätska. Ytterst förvånande! Jag följde denna guide och tyckte inte att jag lyckades nå vidare bra i min hantering av momenten.
http://www.epicbleedsolutions.com/blog/shorten-shimano-hoses-without-bleeding/

Jag tappade slangen nån gång så den kom lägre än oket nån sekund. Märkte lite spill både från slangen och bromshandtaget. Den kapade änden hängde ut ur ramen lätt pekande nedåt över natten. Jag var helt säker på att jag skulle vara tvungen att blöda bakbromsen men inte! Behovet av städ och kabelklippartång till denna operation var inte nödvändigt. Det var jätteenkelt med bara en vass mattkniv, det gula kabelblocket och en polygrip.

Första intrycket när cykeln stod på hjulen första gången var hur låg mankhöjden var mot vad jag är van vid. Jag kommer från en 26 tums Radon Slide i XL och den hade ett mkt högre topprör. Kabeldragningen för droppern förstör visserligen mkt av detta just nu, men det finns inget alternativ för närvarande. Den är temporär och skall göras om när det blir vinter på riktigt. Skall byta och länga hölje och wire, lägga till en v-broms-krök, fixa en annan trigger och dra kabeln på ett vettigare sätt. Eftersom ramen saknar externa kabelfästen använde jag jagwire fästen som man klistrar på istället.
IMG_20151008_154159.jpg

Första gången med ESI handtag för mig och jäklar vad sköna dom verkar vara! Lätta, greppiga och lagom mjuka.
Skall testa och se om jag behåller 800 mm styre eller om jag kapar ner till 760-780 nånstans?
IMG_20151008_154251.jpg

Tycker gaffeln känns lite stum och o-plushig. Jag får gå på lägre tryck än tabellen säger och det känns som att den inte reagerar så mkt på att jag sänker trycket. Verkar svår att bottna ut. Kan kanske vara tryck i ytterbenen? Skall testa att neutralisera ev tryck med ett buntband mellan packningarna och innerbenen och se om det gör nån skillnad?

Förmodad stigpremiär till helgen! :)

(Btw. Råkade snubbla över två ganska nya tester av smuggler, phantom samt några ord om the following. Lite intressant då dessa modeller har varit på tapeten i denna tråd.
http://blistergearreview.com/gear-reviews/2016-transition-smuggler-1/2
http://blistergearreview.com/gear-reviews/banshee-phantom/2
)

Tjusigt! :-) Jag skulle vända sänkstolpens vajerdragning bakåt. Dels för utseendet, men dels också för att belasningen torde bli gynnsammare. Verkar dumt att ha dragspänningar på den sida där hålen för låsningen sitter.
Om gaffeln är flång ny så kan den bli mjukare med tiden. Alla packboxar och sånt behöver lite inkörning:-) Men visst, övertryck i ytterbenen är ganska vanligt, så stick ner ett tunt buntband och se om det pyser lite.

Edit: Och om jag vore du så skulle alla klibbor på fälgarna och gaffeln bort!

Senast ändrad:
Är gaffeln också mattsvart? Kolla om det går att köpa blanksvarta pike-dekaler i så fall. Och ta helt bort dekalerna på hjulen.

Det skulle få cykeln att gå från fin till riktigt rå.

Sadelstolpen är säkert funktionell, men vacker är den ju tyvärr inte alls. :)

Har haft gd så länge nu att jag helt kommit över att den skulle vara ful. Börjar tom tycka att den är lite charmig! :) Ramen är för lång, styret för brett och toppröret droppar för mkt för att jag skall kunna vända på den just nu. Kabeln måste bli längre. En fördel med att ha låsningen vänd framåt är om man åker ankarlift ibland, så jag får se hur jag skall göra.
Jo gaffeln är okörd sen tidigare. Kanske behöver köras in lite? Den är blank i färgen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp