[Byggtråd] #Trenduro Banshee Spitfire V2

Steensma

Aktiv medlem
[Byggtråd] #Trenduro Banshee Spitfire V2
Ohoj!

Köpte mig en Banshee Spitfire ram för straxt innan julen och nu har delar börjat komma in, så tänkte starta denna byggtråd. :)

Ram: Banshee Spitfire V2 650b
Bakdämpare: FOX Float CTD
Hjul: Superstar Components Tactic Tesla AM 650b
Framgaffel: Manitou Mattoc Pro
Styre: Renthal Fatbar Lite 10mm rise
Styrstam: Renthal DUO 50mm
Bakväxel: Shimano XTR M980

10888961_10204317233883617_1938413623345318737_n.jpg


15926_10204512727450834_2275695393333943719_n.jpg


Förhoppningsvis kommer fler delar till slutet av nästa vecka.
 
Senast ändrad:

Steensma

Aktiv medlem
[Byggtråd] #Trenduro Banshee Spitfire V2
Köpte den beggad, vet tyvärr inte vad han som jag köpte den heter på forumet.
 
Senast ändrad:

Steensma

Aktiv medlem
[Byggtråd] #Trenduro Banshee Spitfire V2
Vad är fördelen med att börja med dropoutsen i mid läget istället för low? Tack för tipset i alla fall!
 

Westman

Aktiv medlem
[Byggtråd] #Trenduro Banshee Spitfire V2
Att du får uppleva skillnaden i pedal/klätter-egenskaper mellan lägena och bilda dig en uppfattning om vilket du gillar bäst. Om du börjar i MID kan du gå åt båda håll så att säga, och troligen bli positivt överaskad om du vill ha mer/flackare/lägre. Alltid bättre att börja med neutrala inställningar än i något extremläge innan man börjar justera in saker.
 
Senast ändrad:

PatrikHA

Medlem
[Byggtråd] #Trenduro Banshee Spitfire V2
Kan ju bara bli bra :-)
Men att någon sålde sin ram, så kan man ju inte göra ;-), såvida man inte köper en ny :-)
 

Steensma

Aktiv medlem
[Byggtråd] #Trenduro Banshee Spitfire V2
Tack för tipset, ska sätta den i midläge direkt!

Jag vart chockad att någon ville sälja en sådan fin ram. :)
 

PatrikHA

Medlem
[Byggtråd] #Trenduro Banshee Spitfire V2
Westman skrev:
-------------------------------------------------------
> Att du får uppleva skillnaden i
> pedal/klätter-egenskaper mellan lägena och bilda
> dig en uppfattning om vilket du gillar bäst. Om
> du börjar i MID kan du gå åt båda håll så
> att säga, och troligen bli positivt överaskad om
> du vill ha mer/flackare/lägre. Alltid bättre att
> börja med neutrala inställningar än i något
> extremläge innan man börjar justera in saker.

Kanske läge att prova MID då, provade en kort runda i Delsjön i MID, sedan innan tur i ÄGB så blev det LOW och sedan kvar där.
 

larsaw

Aktiv medlem
[Byggtråd] #Trenduro Banshee Spitfire V2
Inte för att vara den men XTR-bakväxeln är inte "trenduro", den är viktbantad till ömtålighet :/

Skämtet om jofa's begram är att den är sprucken och nu ersatt i ett långdraget garantiärende.

För övrigt fint bygge, den kommer du att bli vass på!

// Larsa
 

Steensma

Aktiv medlem
[Byggtråd] #Trenduro Banshee Spitfire V2
Anledningen till XTR växel var att jag fick den i byten mot ett framhjul jag hade liggandes.
När/om växeln går sönder så blir det antagligen en XT eller Saint. Växelreglaget blir i alla fall Saint.
 

Steensma

Aktiv medlem
[Byggtråd] #Trenduro Banshee Spitfire V2
tand skrev:
-------------------------------------------------------
> Grymt! Kommer du sänka mattocen? Finns en fin
> guide här som du säkert redan sett:
>
> http://www.manitoumtb.com/wp-content/uploads/2014/
> 06/Mattoc-Travel-Adjust-Guide-REV-C.pdf
>
> Man måste visst gå lös och slipa ner en 8mm
> hylsa men sen verkar allt game. Fick min fina
> röda Mattoc pro igår och förrhoppningsvis ska
> den väl på innan helgen.

Jupp det blir till att sänka den när jag väl köpt en 8mm tunnväggig hylsa, stora frågan är bara vart man kan hitta en sådan...
 

Knä-Ola

Medlem
[Byggtråd] #Trenduro Banshee Spitfire V2
Kör med Mattoc och den går fantastiskt bra! Angående sänkning så kör jag just nu ghetto-versionen av det för att hitta rätt höjd. När man ändrar lufttrycket i gaffeln så kan man komprimera den, och så stannar den i det läget den är komprimerad till. Manitou säger att man inte ska göra så, men än så länge funkar det riktigt bra. Så bra att jag faktiskt inte brytt mig om att göra en ordentlig sänkning av gaffeln.
 

marran

Aktiv medlem
[Byggtråd] #Trenduro Banshee Spitfire V2
Skillnaden med att "fulsänka" är väl att den negativa luftkammaren blir större än om man flyttar spacers, och det påverkar hur gaffeln känns i början av slaget. Gillar du det så är det bara att köra på, jag har svårt att se att det skulle kunna skada gaffeln.

Tand: Jag vet ett garage som har tunnväggig 8mm :) Inte min tyvärr, så den måste nog stanna inom garagets väggar
 

jofahjalm

Aktiv medlem
[Byggtråd] #Trenduro Banshee Spitfire V2
På tal om sådant. Vad är vurmen för mellanläget oberoende av hjulstorleken Westman? Med 650b hjul i lägsta läget skulle Spittyn fortfarande vara högre jämfört din med 26"?
 

theBrand

Aktiv medlem
[Byggtråd] #Trenduro Banshee Spitfire V2
Manitou säger väl tvärtom att man faktiskt kan sänka den genom att trycka ihop till önskad längd innan man lossar pumpen.

Distanserna har ju väldigt liten volym, så det borde inte påverka allt för mycket. Effekten blir väl att den negativa fjädern verkar lite längre ner i slaget än vad som är tänkt, är du nöjd så är det väl inga problem :)
Det jobbiga är ju att hålla reda på hur mycket man ska trycka ihop gaffeln när man fyller på luft :)

Istället för att använda en tunnväggig hylsa kan man använda en 4mm insex i luftpåfyllningshålet
 

theBrand

Aktiv medlem
[Byggtråd] #Trenduro Banshee Spitfire V2
P.S .
Ni har kassettverktyg med stort hål hemma antar jag?

Annars kostar kittet från manitou 49€ då får man 8mm hylsa, kassettnyckel och en flat 24mm för att lossa locket på kronan.
 

Steensma

Aktiv medlem
[Byggtråd] #Trenduro Banshee Spitfire V2
En liten update!
Nu har det kommit lite mera grejer till bygget och som det ser ut just nu så blir det nog klart till nästa löning.

Ram: Banshee Spitfire V2 650b
Bakdämpare: FOX Float CTD
Hjul: Superstar Components Tactic Tesla AM 650b
Framgaffel: Manitou Mattoc Pro
Styre: Renthal Fatbar Lite 10mm rise
Styrstam: Renthal DUO 50mm
Bakväxel: Shimano XTR M980
Vevparti: SLX
Bromskivor: XT Ice-tech 160 och 180mm
Handtag: Spank
Kassett: XT 11-36
Sadelstolpe: Superstar Components Inline
Sadelklämma: Superstar Components Simple QR
Däck: Bontrager XR4 Teeam Issue 2,35

1502545_10204589625933248_6615395896117049353_n.jpg
 

Steensma

Aktiv medlem
[Byggtråd] #Trenduro Banshee Spitfire V2
Håller tummarna på att allt blir bra :P Det var ett jävla tag sedan man cyklade, så konditionen är definitivt inte på topp :P
 

Westman

Aktiv medlem
[Byggtråd] #Trenduro Banshee Spitfire V2
Ser fin ut. Snyggt styre med låg rise.

jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> På tal om sådant. Vad är vurmen för
> mellanläget oberoende av hjulstorleken Westman?
> Med 650b hjul i lägsta läget skulle Spittyn
> fortfarande vara högre jämfört din med 26"?


Det är inte höjden eller geon i sig, jag tycker länkaget känns mer trampoptimerat i mid.Rimligen beror antisquat-mängden på vinkeln/var i slaget hjulet befinner sig? Känns som det är mer AS i mid tycker jag. Den känns hur som helst lite mer explosiv, lättare att komma upp för korta branta knixar.

Många provar aldrig ens, jag tycker man ska prova och se då hojen uppför sig lite olika.
 
Senast ändrad:

theBrand

Aktiv medlem
[Byggtråd] #Trenduro Banshee Spitfire V2
Westman skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är inte höjden eller geon i sig, jag tycker
> länkaget känns mer trampoptimerat i mid.Rimligen
> beror antisquat-mängden på vinkeln/var i slaget
> hjulet befinner sig? Känns som det är mer AS i
> mid tycker jag. Den känns hur som helst lite mer
> explosiv, lättare att komma upp för korta branta
> knixar.
>
> Många provar aldrig ens, jag tycker man ska prova
> och se då hojen uppför sig lite olika.

Det borde ju påverka i allra högsta grad, hur mycket läge lägre är 650b-dropoutsen?
 

HasseL

Aktiv medlem
[Byggtråd] #Trenduro Banshee Spitfire V2
Glömde att fråga dig Westman. Tror du det är oki att köra 27,5 gaffel i bägge uppsättningar på Spitty? Eller skall man vara tvungen att byta om man kör 26?
 

Pelle Hå

Aktiv medlem
[Byggtråd] #Trenduro Banshee Spitfire V2
HasseL skrev:
-------------------------------------------------------
> Glömde att fråga dig Westman. Tror du det är
> oki att köra 27,5 gaffel i bägge uppsättningar
> på Spitty? Eller skall man vara tvungen att byta
> om man kör 26?


Det går bra enligt mig iaf. Jag byter dropout för bakhjulet bara.
 

PatrikHA

Medlem
[Byggtråd] #Trenduro Banshee Spitfire V2
Pelle Hå skrev:
-------------------------------------------------------
> HasseL skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Glömde att fråga dig Westman. Tror du det är
> > oki att köra 27,5 gaffel i bägge
> uppsättningar
> > på Spitty? Eller skall man vara tvungen att
> byta
> > om man kör 26?
>
>
> Det går bra enligt mig iaf. Jag byter dropout
> för bakhjulet bara.

När kör du 26 resp 27,5, och hur upplever du skillnaden i kedjestaglängd?
 

Pelle Hå

Aktiv medlem
[Byggtråd] #Trenduro Banshee Spitfire V2
PatrikHA skrev:
-------------------------------------------------------
>
> När kör du 26 resp 27,5, och hur upplever du
> skillnaden i kedjestaglängd?


Jag har ett par 26" dh hjul så det har varit när det vankas lite köttigare åkning, alper eller stora berg. Hemma kör jag alltid 27,5 som är lite lättare (arch ex fälgar).
För min del är det bara positivt med den extra centimetern kedjestag då den klättrar ännu bättre.
 

jofahjalm

Aktiv medlem
[Byggtråd] #Trenduro Banshee Spitfire V2
Westman skrev:
-------------------------------------------------------

> Det är inte höjden eller geon i sig, jag tycker
> länkaget känns mer trampoptimerat i mid.Rimligen
> beror antisquat-mängden på vinkeln/var i slaget
> hjulet befinner sig? Känns som det är mer AS i
> mid tycker jag. Den känns hur som helst lite mer
> explosiv, lättare att komma upp för korta branta
> knixar.
>
> Många provar aldrig ens, jag tycker man ska prova
> och se då hojen uppför sig lite olika.

Tack för svaret. Jag har aldrig tänkt på det, men AS beror helt klart av geometriläget. Nu får jag nästan ta och testa om jag märker någon skillnad. Man märker ju stor skillnad beroende på storleken av kedjeringen fram.
 

cerro

Aktiv medlem
[Byggtråd] #Trenduro Banshee Spitfire V2
Steensma skrev:
-------------------------------------------------------
> En liten update!
> Nu har det kommit lite mera grejer till bygget och
> som det ser ut just nu så blir det nog klart till
> nästa löning.
>
> Ram: Banshee Spitfire V2 650b
> Bakdämpare: FOX Float CTD
> Hjul: Superstar Components Tactic Tesla AM 650b
> Framgaffel: Manitou Mattoc Pro
> Styre: Renthal Fatbar Lite 10mm rise
> Styrstam: Renthal DUO 50mm
> Bakväxel: Shimano XTR M980
> Vevparti: SLX
> Bromskivor: XT Ice-tech 160 och 180mm
> Handtag: Spank
> Kassett: XT 11-36
> Sadelstolpe: Superstar Components Inline
> Sadelklämma: Superstar Components Simple QR
> Däck: Bontrager XR4 Teeam Issue 2,35
>
> https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-
> xfp1/v/t1.0-9/s720x720/1502545_10204589625933248_6
> 615395896117049353_n.jpg?oh=174742d61917eb861f1009
> 0ee4f3cb00&oe=5555BE40&__gda__=1432081809_e0aa8e2b
> 462e4439cd306837876d22c2

ingen dropper?
 

Steensma

Aktiv medlem
[Byggtråd] #Trenduro Banshee Spitfire V2
Det vart tyvärr ingen dropperpost just nu då ekonomin inte håller för en sådan dyr sadelstolpe, men det kanske kommer en till mitten av sommaren om allt går som det ska.
 

Westman

Aktiv medlem
[Byggtråd] #Trenduro Banshee Spitfire V2
Pelle Hå skrev:
-------------------------------------------------------
> HasseL skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Glömde att fråga dig Westman. Tror du det är
> > oki att köra 27,5 gaffel i bägge
> uppsättningar
> > på Spitty? Eller skall man vara tvungen att
> byta
> > om man kör 26?
>
>
> Det går bra enligt mig iaf. Jag byter dropout
> för bakhjulet bara.

Jag håller med Pelle, det funkar. Jennie (cykelknut) kör 26" med 27.5" Pike 150. Kan känna att den beter sig något annorlunda vid instyrning än min 26" pga ändrad offset men det är inget man skulle tänka på om man körde den hela tiden, dvs det märks mest för mig när jag byter mellan.

Har också sett online att man kan köra 27.5 upp till ca 2.25 däckbredd med 26" dropout bak, om man t ex föredrar korta kedjestag till stigcykling (som inte kräver så breda däck).
 

jofahjalm

Aktiv medlem
[Byggtråd] #Trenduro Banshee Spitfire V2
Jag har kört 27,5" Pike med 26" utan att märka något konstigt. På den normala 27,5" Piken är inte offseten ändrad från 26", utan vanliga (42? mm).
 

Westman

Aktiv medlem
[Byggtråd] #Trenduro Banshee Spitfire V2
jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har kört 27,5" Pike med 26" utan att märka
> något konstigt. På den normala 27,5" Piken är
> inte offseten ändrad från 26", utan vanliga (42?
> mm).


Har Pike 26" verkligen också 42mm..?
 

theBrand

Aktiv medlem
[Byggtråd] #Trenduro Banshee Spitfire V2
Pike 26" har 40mm tror jag, fast å andra sidan har Mattoc 26" 41mm och Mattoc 27,5" har 44mm.........


Gamla tiders Float 160 hade väl 37mm?
 

Westman

Aktiv medlem
[Byggtråd] #Trenduro Banshee Spitfire V2
Fallet från tronen som stående mästare i internetcykling är långt, hårt och kantat av taggiga buskar. Skammen!
 

Steensma

Aktiv medlem
[Byggtråd] #Trenduro Banshee Spitfire V2
It's alive!

10991166_10204695613142862_6025972429987411218_n.jpg


Ram: Banshee Spitfire V2 27,5"
Hjul: Superstar Components Tactic Tesla EVO AM 27,5"
Framgaffel: Manitou Mattoc Pro 27,5"
Bakdämp: Fox Float CTD Factory
Styre: Renthal Fatbar Lite 10mm Rise
Styrstam: Renthal DUO 50mm
Däck: Bontrager XR4 Team Issue 2,35"
Vevparti: Shimano SLX FC-M675 175mm
Bromsar: Shimona XT BR-M785-B
Bromsskivor: Shimano XT Ice-tech 160+180
Pedaler: Spank Spike
Sadel: Selle Italia Nekkar Plus Flow
Sadelstolpe: Superstar Components Inline Simple 30,9
Sadelklämma: Superstar Components Simple QR 34,9
Handtag: Spank Lock-on
Styrlager: Banshee
Bakväxel: Shimano XTR M980
Växelreglage: Shimano Saint M820
Kassett: Shimano XT CS-M771 11-36
Drev: Superstar Components I/O Narrow Wide 34T
Spacers: Hope Space Doctor
Starnut: Hope Head Doctor
Bromsadapter: Shimano Adaptor SM-MA-R160P/S
Kedja: Shimano XT CN-HG95
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer