[Byggtråd] V4 Longtail Cargobike.

fredrikforsberg

Aktiv medlem
Ja! Jag gillar att bygga saker.. Lite beroende skulle man kunna säga.

Jag fick en cykel av en granne, han känner nog till mitt beroende. Hade ingen plan för den just då men tog emot den med öppna armar.
DSC_3022.JPG

En DBS?! tänker ni, ja är man sjuk så är man.

Efter några veckor började tankarna gro "jag kan ju inte ha en fullt fungerande om än lite sliten cykel stå helt orörd"
Så den fick komma in i värmen och upp i mekstället.
DSC_3027.JPG

Nu hade jag en suddig bild långt bak i mitt sargade huvud vad jag ska göra med den så fram med vinkelslipen och rensa lite.
DSC_3029.JPG

Fick slipa en stund för att bli av med de gamla kjedjestagen
DSC_3035.JPG

Jag tänkte mig något sånthär:
sketch-1479319425941.png

Det blir lite monstercross, det verkar populärt nu.
26" mtb hjul, bockstyre, singelspeed. Det är väl typ den bilden jag har i huvudet. Tanken är väl att barnen eller gymväskan ska få plats på den överdimensionerade pakethållaren.

Jag letade upp en stam och ett gammalt bockstyre som jag snyggade till med lite färg.
DSC_3033.JPG

DSC_3034.JPG

Fick användning av kjedjestagen från cykeln jag slaktade för att bygga V3 "känns skönt med återvinning" försökte jag intala mig.
DSC_3037.JPG

Sadelstagen måste också bli längre såklart, så lite hydraulrör letades fram och brändes dit.
DSC_3038.JPG

Och nu ser den ut såhär.
DSC_3036.JPG

DSC_3039.JPG

Det är inte så noga med detta bygge, ingen jigg, inga snygga tigsvetsar. Bara rått och lite kallt men det blir nog en bra pendlare!

Förresten! Köp mitt första bygge V1 och bli en del i en stor, varm gemenskap!
https://happyride.se/annonser/ad.php?id=18505
Det är trångt i garaget så nått måste bort.

Bra fartstabilitet på den där ju... =) tycker du ska skippa pakethållaren å bara ha den som en låååång monstercross.. =)

Coolt! Måste nog snart gå en svetskurs, köpa ett stort garage, skaffa mig driv, lära mig avsluta projekt... (drömmer vidare...)

Vore det inte trevligt med växlar på en lastcykel?

Gjort utlopp för mina lustar på förmiddagen och svetsat lite på longtailen.

Den meningen utan jigg fick jag ångra idag. Så efter ett jäkla krångel med murarsnören, lod och vattenpass så blev den rak! Inga bilder på det tyvärr.

Började att helsvetsa ramen och slipade till det så det såg hyfsat ut.
DSC_3040.JPG

Fortsatte sen med att bocka till ett rör till pakethållaren
DSC_3041.JPG

Och så svetsade jag dit det.
DSC_3042.JPG

DSC_3044.JPG

Imponerande! Ett tips i all välmening - jag tror inte att pakethållaren behöver sticka ut så där långt bakom hjulet.

Jag cyklar på en xtracycle och vill helst inte ha lastens tyngdpunkt bakom bakaxeln.

Dan: 3st och några Örebro bitter får lätt plats!

Mikva:
Du har nog rätt, kanske kortar av den ett snäpp, tanken är att jag ska ha en lampa under. Och då var det tvunget att sticka ut lite eftersom hjulet ligger så nära som möjligt.
Det ser också längre ut än vad det är utan däck.

Mikva sa:
Imponerande! Ett tips i all välmening - jag tror inte att pakethållaren behöver sticka ut så där långt bakom hjulet.

Jag cyklar på en xtracycle och vill helst inte ha lastens tyngdpunkt bakom bakaxeln.

Men fatta vilken kompislapp han kan ha hängandes där bak!

Ny sadel och styre. Blev bättre så!
Har letat upp en gammal växel + reglage också, 1×7 är det nya svarta väl?!

På tal om svart så blir det nog mattsvart ramen kommer sprutas ner med.

Biltema sadel coming upp! Bra pris 99,-
DSC_3052.JPG

Helheten
DSC_3051.JPG

Ska svetsa dit nån pinne till på pakethållaren. Sen är det dags att slipa lite och sen börjar den andra halvan av roligheten!

Härligt! Just nu ser backdäcket ut att vara i samma plan som ett eventuellt lastflak - eller kommer du kanske att satsa på något slags korgar på sidorna snarare? Att byta från bockstyre till riser verkar också rimligt på en dylik farkost, hur mycket jag än gillar bockstyren!

Senast ändrad:
Hade tänkt måla den mattsvart men du har rätt i att originalfärgen är cool!

Det kommer hamna en träskiva ovanpå rörkonstruktionen. Det blir tight men det kommer gå!

Testa att kapa till en pakethållare fram också. Jag tror jag gillar det!
Hållaren är egentligen för bak, fick med den när jag köpte elkittet till min V2 för att montera batteriet på.

DSC_3053.JPG

Är det meningen att flaket ska vara "fjädrat"? för det blir väl lite svajjigt om du hänger på 20 kg där bak och kör ned för en trotoarkant.

Annars grymt bygge! Du gör allt jag bara drömmer om. Svetsen står i garaget och drömmer om svunna tider när garaget lös blått hela nätter.

Har du tittat så att packväskor som ortlieb eller vaude verkligen sitter på ett bra sätt bak innan du nöjer dig?
Kanske inte det som är meningen men man vet ju aldrig.

Det har inte hänt så mycket mer, har precis bytt jobb med allt vad det innebär i utbildningar och annat tidskrävande.
det positiva med det är bättre lön och tillgång till en jäkligt välutrustad verkstad med massa roliga prylar!

Så det kommer mer! säkert lite närmare våren när cykelsuget kommer krypande!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp