[Byggtråd] Världens lätt... snyggaste* Scott Genius

En del säger att det är skillnad till det bättre, andra säger att det är jättestor skillnad jämfört med FIT4. Oavsett så saknade jag hög/lågfarts eftersom man var van vid det back in the downhill-dagarna och jag kör så mycket park med cykeln. Klart en lyxuppgradering men samtidigt är ju bra dämpning alltid ganska värt, och någon kanske vill slå till på den "gamla" FIT4an så man täcker lite kostnader haha.

Precis, bara att peta i. Den såg jävligt lång ut (själva cartridge-kroppen alltså) så var orolig ett tag att jag missförstått det här med att det ska vara en modell oavsett slaglängd, men funkade fint. I med 40cc 5wt olja istället för 20wt Gold så är det klart.

Skruvade även i ett par till tokens, lite dåligt att det inte följer med ramkit/cykel men hittills verkar det som att jag trivs bäst med en mjuk setup på gaffeln så for igenom slaget lite väl mycket på slutet med bara 2st i som det sitter original.

edit: Missade matlådorna! Menar alltså "rena" måltider a la kroppsbyggare. Äter normalt sett 3-4 om dagen beroende på tid på året med exempelvis kycklingbröstfilé, ris, grönsaker, stekt ägg och keso till. Sen mer eller mindre kolhydrater om det är deff eller inte.

Senast ändrad:
Skaffat GoPro och gimbal så tog en timme lite kvickt på Gesunda för att testa prylarna. Rätt enkelt att komma igång, men tar ju alltid ett par gånger innan man spikat vad som funkar bäst. Stabilt blir det iaf, nästan till den gräns att det ser ut att gå klart långsammare än om man kör utan bildstabilisator och allt skakar för extra action-känsla haha.
Angående själva åkningen - TORRT!

För att hålla liv i själva bygg-aspekten av tråden så får jag förhoppningsvis klämma på en 3D-print av nya reglaget imorrn, avgöra vad som ska ändras och förfinas och sen blir det fräsning!

Cyklist sa:
Skaffat GoPro och gimbal så tog en timme lite kvickt på Gesunda för att testa prylarna. Rätt enkelt att komma igång, men tar ju alltid ett par gånger innan man spikat vad som funkar bäst. Stabilt blir det iaf, nästan till den gräns att det ser ut att gå klart långsammare än om man kör utan bildstabilisator och allt skakar för extra action-känsla haha.
Angående själva åkningen - TORRT!

För att hålla liv i själva bygg-aspekten av tråden så får jag förhoppningsvis klämma på en 3D-print av nya reglaget imorrn, avgöra vad som ska ändras och förfinas och sen blir det fräsning!

Det ser ut att gå betydligt snabbare än vad det gör på mina filmer från samma spår iaf ?

Snygg avstigning, imponerande att hinna kliva ur pedalerna så fort. Har du lagt ner plattisarna?

theBrand sa:
Det ser ut att gå betydligt snabbare än vad det gör på mina filmer från samma spår iaf ?

Snygg avstigning, imponerande att hinna kliva ur pedalerna så fort. Har du lagt ner plattisarna?
Haha allting är relativt antar jag! Planerade för bredställ så hade släppt vänstern alldeles innan, var lite halare än beräknat bara så var lite förvånad när det började gå baklänges...
Plattisarna har blivit förpassade till hopp-och-lek-sessions, fick upp en helt annan fart och lugn i åkningen med clips. Kände inte jag hade samma problem att stå kvar på pedalerna med dh-hojar förr men å andra sidan hade man ju 200mm slag då också vilket gör sitt till för att ta just småtjattret som gör att man studsar fel.

Suzuki Hasse sa:
Kul å springa på dig på mörksuggan trevliga cyklar du bygger ? roligt med lite filmer ?????
Detsamma, alltid trevligt att träffa på folk irl! Med lite åksällskap så man ligger bakom och filmar kan det nog bli en del kul, plus att jag hoppas få till en del spektakulärt från Nordnorge senare i månaden.

Mötte upp med Otto från NOCT idag för att som sagt klämma lite på printen!
Kommer vinkla knapparna lite så den bortre blir lättare att nå, samt ändra längd och form på spakarna.
Är ju värt att nämna att det inte är 100% prio att ha full race-ergonomi med väldigt tydliga/skilda knappar, i så fall skulle jag använt hela originalsystemet som bygger mycket längre utåt/bakåt. Lite form över funktion här helt enkelt.
Så som jag använder den här cykeln bör det här funka fint, och hela grejen är ändå lite för att testa konceptet. Som ni ser är det faktiskt plats nog att kunna göra en riktig "Twinloc" av den som kontrollerar en gaffel också, så beroende på hur det hela känns att köra med så kanske det är något att vidareutveckla till Sparken också med mer fokus på växling.

p4pb16100200.jpg

p5pb16100236.jpg

JesperA sa:
Sedär ja, snyggt prototypat ?
Sjukt praktiskt att få klämma och känna lite istället för att bara titta på ritningar. Så pepp på att få det färdigt, rena rama pojkdrömmen att få något "eget" fräst och gjort till verklighet!

Blev tipsad om det, verkligen kul att nämnas där!

Och såg även jag att de kör fades och dessutom är det ju metallic på den där! Sen går det ju att diskutera att den där färgen spikades för ett bra tag sen samt att de kört fade på Ninos hoj innan jag fick min klar, men roligt ändå att man tänker i liknande banor.

Såg dessutom att nya alu-slashen var väldigt lik senaste Spark-versionen jag drog ihop med enkel bas och blå metallic logga.

2019-Trek-Slash-alloy-enduro-mountain-bike-1.jpg

Cyklist sa:

Och såg även jag att de kör fades och dessutom är det ju metallic på den där! Sen går det ju att diskutera att den där färgen spikades för ett bra tag sen samt att de kört fade på Ninos hoj innan jag fick min klar, men roligt ändå att man tänker i liknande banor.

Såg dessutom att nya alu-slashen var väldigt lik senaste Spark-versionen jag drog ihop med enkel bas och blå metallic logga.

Stilbildande, skicka ditt CV till Scott pronto! :)

Tergorotas sa:
Cyklist sa:

Stilbildande, skicka ditt CV till Scott pronto! :)

Tror nog de vet ?. Ninos lack kommer ju på ramset nästa år. Mem vetefan om jag tycker det ä snyggt med vitt som han har, känns lite ”stulen hoj som sprejats” över den lacken

Galet vad det händer grejor, tack för tipset! Får självklart göra det, lite kul att det var just Doddy också för har ju läst artiklar av honom för hundra år sen i MBUK i unga dagar!

Sjukt kul med all uppmärksamhet i utländsk media och jag hoppas det ger resultat för framtida byggen??

Ska göra det!
Verkligen, ju mer det rullar på desto större chans att kunna spåra ur ytterligare och oftare med nya byggen.

Om inte annat så tillräckligt många följare på Instagram för att kunna leva på kanalen snart kanske ;)

Haha kanske kan få ha ett mode, lättvikts och galenskaps-specialavsnitt!

Jag återkommer när jag har 100k och inte 10k+ angående det där med att börja leva på det. ;) Men sociala medier kan ju helt klart vara ett bra verktyg och man får se var det leder!

Sorry grappar, fortfarande ingen 100% färdig hoj att bjuda på men väl lite film och bilder från när den används.
Vi körde även drönare och grejor så borde gå att klippa ihop något bra framöver, minst sagt spektakulära miljöer uppe i Nordnorge!

p5pb16186429.jpg

(Helt klart mitt livs kanske mest sketchy halvt ofrivilliga roost haha)
p5pb16186430.jpg

p5pb16186432.jpg

p5pb16186433.jpg

p5pb16186431.jpg

p5pb16186434.jpg

Jöses Amalia!
Haschtagga visit norway å vinn 10%av oljefonden, minst!
Det är fan inte rättvist att det ska va så fint i Norge o vi fick bara Falköping å skryta med.

/T

Tack för de orden! Och ja, sista blev verkligen klockren, förstår inte att inte fler folk bär med sig flamingos till toppen. ;)
Fick ett bra skratt där med Falköping! Men är verkligen lite lustig känsla hur man passerar gränsen och bergen bara tornar upp sig direkt.

Fick lite mer material nu av min gode vän och fotograf Andreas Timfält som plåtar åt mig, så spammar vidare.
Nu har ju cykeln synts på så många åkbilder och teasers att det är lika bra med ett par riktiga bilder också, även om den som sagt inte är riktigt färdig.

p5pb16194423.jpg

p5pb16194459.jpg

p5pb16194427.jpg

p5pb16194425.jpg

p5pb16194446.jpg

Livet med sherpa.
p5pb16194440.jpg

p5pb16194443.jpg

p5pb16194445.jpg

p5pb16194444.jpg

Du borde Få tag i Canyons teamkläder från 2014, de körde ju blå-orange fade på sina kläder och hojar.!Hade matchat hojen, dock fortfarande med dina leopardtajts så klart=)

När snålisarna på Scott inte sponsrar dig kanske du kan ge lite gliringar mot dem=)

02-Justin-Leov-in-Canyon-Factory-Enduro-Team-colours-Sven-Martin.jpg

kais01: Det gäller bara att plocka fram sin inre viking och inte vara så rädd för en klassisk minipitt-och-pansarpung, det var bad varje dag!

Crossmax: Som Jensen säger, Intend Aero! Är de så mycket bättre än konkurrensen att de kan anses värda priset? Kanske inte, men fantastiskt bra skivor som har en väldigt "jämn" och icke pulserande känsla och med tanke på att hojen gått som mer eller mindre ren parkhoj i sommar har de fått utstå en hel del. Samt att jag tycker de är sjukt snygga haha.

AlfaAlfa: Helt klart lite liknande stuk! Men Scott-tischan jag har på sista bilderna passar ändå hojen rätt bra. Och de har faktiskt varit generösa med en del kläder och så till sommaren, så det är jag tacksam för. =)

Ja det finns ju inget billigare sätt än att förse influencers med gratis prylar. Exponering!

Nu är ju frågan vad är next up?

Kan man få ett utlåtande om fälgar och nav nu efter en säsongs hårdkörning? Är duke-fälgarna svinstyva eller precis lagom styva och bekväma på rotmattor etc och har carbon ti-naven lagom balans mellan behagligt ljud och låg friktion vid frihjulning? Håller de än?

Känner ärligt talat inte att jag kan uttala mig helt säkert om styvheten, så många faktorer inblandade som att hjulen till exempel är byggda (av R2-Bike) med rejält hård ekerspänning vilket påverkar även det. Man skulle behöva göra back-to-back-test med olika hjul och ekerspänningar för att verkligen kunna svara!
Däremot så håller de däck på plats brutalt bra, noll tendenser till att burpa. Snarare så man får svära lite lagom när man ska av med däcken. 32mm innerbredd har känts mycket bra ihop med 2,6" däck också. Släppts en förstärkt version nu också att välja på, vilket jag skulle byggt med bak om jag gjorde det idag.

Hållbarheten i naven får jag nog hellre använda en polare som exempel som kört ett par säsonger med många mil xc utan trubbel. Lagom tysta, inte superlåg friktion kanske men rullar lätt.

Kan ju för övrigt passa på att uppdatera med att eftersom reglaget dragit ut på tiden intill evinnerlighet så kommer jag göra en Genius 2.0 för presentation i vinter. Nytt utseende, nya vevar och gaffel samt se till att äntligen få dit Di2-grejorna och det. Kommer bli grymt!

Ingen lätt fråga att svara på det haha..

Skulle jag vara tvungen att bara ha en skulle jag utan tvekan välja Sparken, dels eftersom det är den jag kör mest och att det är en otroligt rapp och rolig mountainbike i ordets rena bemärkelse. Är ju ingen raket utför men man går inte bet och den är mer kapabel än vad man kan tro att köra stig med.

Och kapabel är väl vad man får kalla Geniusen också, galen hoj för att "bara" ha 150mm i slag. Har ju kört den mest som park-hoj i år med många dagar på Gesundaberget, man går inte bet på att trampa med den men man är så bortskämd av att åka superlätt xc-cykel så blir för min del att jag verkligen fokuserar på utförskörningen med den. Hade man däremot satt på ett par kanske lite lättare/mer lättrullade däck kan man börja snacka stigraket där dock!
Om jag inte minns fel så ligger den på 11,7-11,8kg med pedaler, får se var det slutar när den faktiskt är färdig sen!

Scalen är för mig lite av en lyx. Sparken är mångsidig, lätt och låser dämparna så bra att den ibland nästan känns överflödig. Men finns å andra sidan inget roligare att cykla grus, skogsvägar, lättare stig eller (om det nu någonsin är "roligt" backintervaller på. Svarar verkligen hur bra som helst när man trycker max.

Tillbaka
Topp