Jonas Bleckert
Aktiv medlem
[Byggtråd] XC Hardtail med custom lack
2023 tänkte jag satsa på cykelvasan efter att hittills mest kört landsväg. Så nu börjar jag bygga lite av en drömhoj, en lättvikts HT i kolfiber.
Basen blir en kolram från Kina som jag kommer lacka i en (förhoppningsvis) riktigt läcker candy lila med turkos metallic grafik/loggor. Har ”mitt eget” märke ”Moose”.
Har börjat så smått att spackla igen hål för växelvajrarna (blir 1x och AXS så de behövs inga). Och sen blir det måla av.
Jag kommer blanda en del men det som är klart hittills är:
Ram: Kina noname
Växelsystem: Sram GX AXS Eagle 1x12
Sadelstolpe: ultralätt Kinastolpe (130g)
Styre: integrerad stam och platt styre i kolfiber (Kina) 80x780, får se om jag smalnar av det lite.
Kassett: Sam 10-52 1275
Vevparti: Sram NX med 170mm vevar och 32t
Vevlager: Sram DUB PF30
Kedja: KMC X12 gold
Pedaler: lutar åt att använda mina Assioma landsvägspedaler med wattmätare
Ej klart men plan:
Framgaffel: nyare begagnad Rockshox SID 100mm (tänkte även ge den custom lack).
Hjul: inte helt klart men något bra som helst väger i krokarna 1500g eller helst mindre
Skivor: 160 bak och 180 ifram. Något lätt. Hjulen får avgöra med infästning.
Däck: lätta och rullsnabba, helst med tan side walls, tubeless såklart. 2.10-2.35 bredd.
Bromsar: står i valet och kvalet mellan
Sram Level (T eller LT). Haf förstått att det är två helt olika feel på dem, tar gärna input.
Grepp, återstår att se.
Blir säkert vissa modifikationer i planen men något sådant. Kommer ett antal videos så småningom. 👍
Gott nytt 2023!
Basen blir en kolram från Kina som jag kommer lacka i en (förhoppningsvis) riktigt läcker candy lila med turkos metallic grafik/loggor. Har ”mitt eget” märke ”Moose”.
Har börjat så smått att spackla igen hål för växelvajrarna (blir 1x och AXS så de behövs inga). Och sen blir det måla av.
Jag kommer blanda en del men det som är klart hittills är:
Ram: Kina noname
Växelsystem: Sram GX AXS Eagle 1x12
Sadelstolpe: ultralätt Kinastolpe (130g)
Styre: integrerad stam och platt styre i kolfiber (Kina) 80x780, får se om jag smalnar av det lite.
Kassett: Sam 10-52 1275
Vevparti: Sram NX med 170mm vevar och 32t
Vevlager: Sram DUB PF30
Kedja: KMC X12 gold
Pedaler: lutar åt att använda mina Assioma landsvägspedaler med wattmätare
Ej klart men plan:
Framgaffel: nyare begagnad Rockshox SID 100mm (tänkte även ge den custom lack).
Hjul: inte helt klart men något bra som helst väger i krokarna 1500g eller helst mindre
Skivor: 160 bak och 180 ifram. Något lätt. Hjulen får avgöra med infästning.
Däck: lätta och rullsnabba, helst med tan side walls, tubeless såklart. 2.10-2.35 bredd.
Bromsar: står i valet och kvalet mellan
Sram Level (T eller LT). Haf förstått att det är två helt olika feel på dem, tar gärna input.
Grepp, återstår att se.
Blir säkert vissa modifikationer i planen men något sådant. Kommer ett antal videos så småningom. 👍
Gott nytt 2023!