[Byggtråd] XC Hardtail med custom lack

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
2023 tänkte jag satsa på cykelvasan efter att hittills mest kört landsväg. Så nu börjar jag bygga lite av en drömhoj, en lättvikts HT i kolfiber.

Basen blir en kolram från Kina som jag kommer lacka i en (förhoppningsvis) riktigt läcker candy lila med turkos metallic grafik/loggor. Har ”mitt eget” märke ”Moose”.

Har börjat så smått att spackla igen hål för växelvajrarna (blir 1x och AXS så de behövs inga). Och sen blir det måla av.

Jag kommer blanda en del men det som är klart hittills är:

Ram: Kina noname
Växelsystem: Sram GX AXS Eagle 1x12
Sadelstolpe: ultralätt Kinastolpe (130g)
Styre: integrerad stam och platt styre i kolfiber (Kina) 80x780, får se om jag smalnar av det lite.
Kassett: Sam 10-52 1275
Vevparti: Sram NX med 170mm vevar och 32t
Vevlager: Sram DUB PF30
Kedja: KMC X12 gold
Pedaler: lutar åt att använda mina Assioma landsvägspedaler med wattmätare

Ej klart men plan:
Framgaffel: nyare begagnad Rockshox SID 100mm (tänkte även ge den custom lack).
Hjul: inte helt klart men något bra som helst väger i krokarna 1500g eller helst mindre
Skivor: 160 bak och 180 ifram. Något lätt. Hjulen får avgöra med infästning.
Däck: lätta och rullsnabba, helst med tan side walls, tubeless såklart. 2.10-2.35 bredd.
Bromsar: står i valet och kvalet mellan
Sram Level (T eller LT). Haf förstått att det är två helt olika feel på dem, tar gärna input.
Grepp, återstår att se.

Blir säkert vissa modifikationer i planen men något sådant. Kommer ett antal videos så småningom. 👍

Gott nytt 2023!

5B5C05B1-1AB2-4B45-8E29-5F3255F72BD3.jpeg
AF44AA5A-E868-4300-9BB6-6F773A5C1F9A.jpeg
7CB0B636-6D0F-4675-9436-DF48A3FE585D.jpeg
EC6280CB-01CF-4577-BA10-43EDFD0F60D2.jpeg

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Försöker läsa in mig på bromsar. Förstår att Sram och Shimano har helt olika ”feel”. Är säkert en smaksak men för XC, vad är att föredra?

Har noterat att Shimanos slx och deore är lättare än Srams motsvarande.

Vad gäller Shimanos Slx (7100) och Deore (6100) så är viktskillnadfn 293g mot 304g, utöver det finns det någon skillnad i effekt på dem?

Höjdskräck

Aktiv medlem
Kul projekt! Har själv ej åkt cykelvasan men har hört att det ska vara stötigare än vad man tror så det kan man ju ta med i beräkningarna när man väljer hjul o däck i varje fall.

SLX är fullt tillräckligt på en sådan XC-hoj, även Deore. Behövs väl inga speciella bromsar egentligen, är det några skarpa branter på rundan?

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Kul projekt! Har själv ej åkt cykelvasan men har hört att det ska vara stötigare än vad man tror så det kan man ju ta med i beräkningarna när man väljer hjul o däck i varje fall.

SLX är fullt tillräckligt på en sådan XC-hoj, även Deore. Behövs väl inga speciella bromsar egentligen, är det några skarpa branter på rundan?
Har hört lite både och. Har tittat på videos där man filmat hela sträckan och det såg inte allt för skräckinjagande ut. Ändå verkar de som cyklar fort ha ganska rejäla grejer.

Nä, det är ju inga långa branta delar där man ligger och bromsar fullt länge utan snarare justerar farten så uppfattar inte heller att man måste ha starkare grejer än 2 kolvs xc bromsar med antingen 160-160 eller 180-160 skivor.

NickPick

Aktiv medlem
Det är ju primärt ett lopp för xc-cyklar så helt vanliga xc-bromsar duger bra. Jag tycker shimano har bättre känsla men då får du väl ha matchmaker kanske.
Bygg cykeln för mer än vasan är mitt tips :) bygg den för din vanliga cykling!

Slx är för övrigt riktigt bra bromsar, faktiskt. Stora skivor gör ju också underverk.

Höjdskräck

Aktiv medlem
Har hört lite både och. Har tittat på videos där man filmat hela sträckan och det såg inte allt för skräckinjagande ut. Ändå verkar de som cyklar fort ha ganska rejäla grejer.
Nä, tror inte det är så det svindlar men gopro visar alltid en förskönad bild av t ex fart o markförhållanden. Det är ofta dubbelt (minst) så illa som det ser ut på bild.

Problemet med Cykelvasan som det verkar är snarare att det är tröttande för bl a ryggen när det slår under lång tid. Därför ser man ofta folk som åker på FS-cyklar.

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Kul!
Jag skulle enbart rekommendera att köra en 34t klinga istället för 32t, till vasan så kan du säkert köra 36 eller 38 beroende på hur fort du vill köra.
Ja, kommer nog att känna in det vad det lider. 32 var det som kom med. Eftersom jag kommer köra 10 som minsta ibak blir det ändå en ok högsta utväxling. Men får se.

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Nä, tror inte det är så det svindlar men gopro visar alltid en förskönad bild av t ex fart o markförhållanden. Det är ofta dubbelt (minst) så illa som det ser ut på bild.

Problemet med Cykelvasan som det verkar är snarare att det är tröttande för bl a ryggen när det slår under lång tid. Därför ser man ofta folk som åker på FS-cyklar.
Så är det nog. Ev går jag mot ett grövre däck (2.25-2.35) och kör med lågt tryck.

Blir man van och tränar för det tror jag HT är bästa valet för mig. Har cyklat tillräckligt för att ”stå ut” med lite smärta.

weldion

Aktiv medlem
Ja, kommer nog att känna in det vad det lider. 32 var det som kom med. Eftersom jag kommer köra 10 som minsta ibak blir det ändå en ok högsta utväxling. Men får se.
Skulle provat med större framdrev för att slippa ligga och trycka så mycket på 10t bak. Får du plats med 36t fram så är det väl ingen nackdel.

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Det är ju primärt ett lopp för xc-cyklar så helt vanliga xc-bromsar duger bra. Jag tycker shimano har bättre känsla men då får du väl ha matchmaker kanske.
Bygg cykeln för mer än vasan är mitt tips :) bygg den för din vanliga cykling!

Slx är för övrigt riktigt bra bromsar, faktiskt. Stora skivor gör ju också underverk.
Ja, så resonerar jag med. CV är målet men jag vill ha en kul hoj som även duger när det blir lite stökigare och mer kuperat.

xzbatt

Aktiv medlem
32-10 ger en fart kring 40km/h vid en kadens på 90rpm, du kan då cykla så sakta som 7,7km/h med den lättaste växeln och fortfarande ha 90rpm i kadens.

Jag vet inte hur backigt det är vart du bor men vart jag bor så behöver jag aldrig lättaste växeln med eagle och 34t klinga.

darkforce

Aktiv medlem
är du hyffsad motionär så kommer du teoretiskt trampa ur 32-10t helt vid 100 kadens på ca 40km/h

för nått år sen då trek kom med 32-11t på hardtail så så kom varenda en som köpt och som skulle cykla vasan tillbaka för att byta framdrev till 34 alt 36t

slice me nice

Aktiv medlem
Försöker läsa in mig på bromsar. Förstår att Sram och Shimano har helt olika ”feel”. Är säkert en smaksak men för XC, vad är att föredra?

Har noterat att Shimanos slx och deore är lättare än Srams motsvarande.

Vad gäller Shimanos Slx (7100) och Deore (6100) så är viktskillnadfn 293g mot 304g, utöver det finns det någon skillnad i effekt på dem?
För min del så är shimanos bromsar att föredra framför srams. Mycket enklare att lufta, tycker jag iaf.

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
32-10 ger en fart kring 40km/h vid en kadens på 90rpm, du kan då cykla så sakta som 7,7km/h med den lättaste växeln och fortfarande ha 90rpm i kadens.

Jag vet inte hur backigt det är vart du bor men vart jag bor så behöver jag aldrig lättaste växeln med eagle och 34t klinga.
Ja, är som sagt inne på det men prio ett blir att bygga klart cykeln och sen tuna den. 👍

zinkpasta

Aktiv medlem
Jag fortsätter att tjata om Formula Cura, tvåkolvsok-varianten då. Bra vikt, bra bromsverkan, mineralolja (men jobbigare än Shimano att lufta, det är mer likt sram-metoden). Främsta nackdel är få inställningsmöjligheter, men det saknas ju hos de billigare bromsarna från konkurrenter också dock.

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Jag fortsätter att tjata om Formula Cura, tvåkolvsok-varianten då. Bra vikt, bra bromsverkan, mineralolja (men jobbigare än Shimano att lufta, det är mer likt sram-metoden). Främsta nackdel är få inställningsmöjligheter, men det saknas ju hos de billigare bromsarna från konkurrenter också dock.
Tack, ska kolla!

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Magura MT4 verkar lovande. Lätta och prisvärda. Hittade några olika recensioner som var positiva. ”Inte som ett 4-kolvsok” men om man inte kör enduro så verkar det vara ett mycket bra bromssystem.

Känns på något vis bättre att para det med drivlinan från Sram än Shimano. 🤓

xzbatt

Aktiv medlem
Magura MT4 verkar lovande. Lätta och prisvärda. Hittade några olika recensioner som var positiva. ”Inte som ett 4-kolvsok” men om man inte kör enduro så verkar det vara ett mycket bra bromssystem.

Jag kör dessa på min lätta ht och tycker dom är jättebra, då har du 4-kolv fram och 2-kolv bak.

ENEP

Medlem
Vet att många är jätte nöjda med sina Magura och njuter av problemfritt ägande.
Mitt ägande av magura trail sport var inte så. Frambromsen var okej men bakbromsen var knepig, misstänkte läckage eftersom den blev svampig med tiden. LBS bekräfta många garantiärenden på Magura pga. läckage. Tycker även att materialet är lite väl skört för miljön det utsätts för. Jag fick byta ut handtag två gånger pga. lättare smällar. I övrigt är det trevliga bromsar med bra bromskraft och känsla.

Gatesaver

Aktiv medlem
Håller med, sitter ett par Formula Cura 4 på min hoj och kan inte säga annat än bra saker om bromsarna.

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Vet att många är jätte nöjda med sina Magura och njuter av problemfritt ägande.
Mitt ägande av magura trail sport var inte så. Frambromsen var okej men bakbromsen var knepig, misstänkte läckage eftersom den blev svampig med tiden. LBS bekräfta många garantiärenden på Magura pga. läckage. Tycker även att materialet är lite väl skört för miljön det utsätts för. Jag fick byta ut handtag två gånger pga. lättare smällar. I övrigt är det trevliga bromsar med bra bromskraft och känsla.
Ok, de har ju 5 års garanti så de verkar ju ganska noga med att man ska vara nöjd.

ENEP

Medlem
Ok, de har ju 5 års garanti så de verkar ju ganska noga med att man ska vara nöjd.
Kanske det, eller så tjänar de så mycket pengar på sina plasthandtag att de kan erbjuda 5 års garanti och ta smällen för de exemplar som strular. Garantiärende tar tid, ofta 2-4 veckor. Det är 2-4 veckor utan bromsar på cykeln. Det ska även demonteras och monteras, ny olja, luftas etc.. Tid som jag hellre lägger på annat. Men det är ju så klart upp till var och en.
Jag tröttnade till slut och valde att byta till Shimano-bromsar. Inga garantier för att det är bättre kvalitet men det känns bättre.

skier

Aktiv medlem
Kanske det, eller så tjänar de så mycket pengar på sina plasthandtag att de kan erbjuda 5 års garanti och ta smällen för de exemplar som strular. Garantiärende tar tid, ofta 2-4 veckor. Det är 2-4 veckor utan bromsar på cykeln. Det ska även demonteras och monteras, ny olja, luftas etc.. Tid som jag hellre lägger på annat. Men det är ju så klart upp till var och en.
Jag tröttnade till slut och valde att byta till Shimano-bromsar. Inga garantier för att det är bättre kvalitet men det känns bättre.
Jag hade sönder två shimano-bromshandtag under 2022, så nu byter jag tillbaka till Magura :)
Tror inte det finns problemfria bromsar faktiskt, men vissa är såklart svårare att lufta och underhålla än andra.

manneblask

Aktiv medlem
Jag kör Deore M6100 på min aggro-HT som definitivt är överdimensionerad för CV. De bromsarna räcker gott och väl för denna hoj så det är nog lugnt för dina ändamål.

Berk

Aktiv medlem

Magura MT4 med en-finger handtag är min favoritbroms till XC och DC. Tyvärr finns den nuförtiden bara med oergonomiska två-finger handtag. Magura Trail Sport, som nämns ovan, är nu bästa val: rimlig pris, kraftig och lätt.

Freddie L

Aktiv medlem
Många bra förslag, men eftersom man ska rekommendera det man kör själv, så säger jag Shimano. (Har Shimano-bromsar på alla Mtbs, trots Sram-växlar). Bra känsla och lätta att lufta.

Kör sen mindre skivor, tycker jag. 160f/140b räcker förstås alldeles utmärkt för CV. Jag är iofs lite annorlunda mot många som verkar tycka att fyrkolvs och +200mm skivor krävs för att inte dö i skogen. För mig räcker det fint att kunna modulera hastigheten när jag åker, att alltid kunna tvärstanna i alla situationer är inget jag behöver. Eller rättare sagt är jag väl för dåligt teknisk för det, när jag bromsar kraftigt brukar däcken tappa fäste. Får väl tillägga att jag sällan åker hela dagar utför (på egen cykel).

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Många bra förslag, men eftersom man ska rekommendera det man kör själv, så säger jag Shimano. (Har Shimano-bromsar på alla Mtbs, trots Sram-växlar). Bra känsla och lätta att lufta.

Kör sen mindre skivor, tycker jag. 160f/140b räcker förstås alldeles utmärkt för CV. Jag är iofs lite annorlunda mot många som verkar tycka att fyrkolvs och +200mm skivor krävs för att inte dö i skogen. För mig räcker det fint att kunna modulera hastigheten när jag åker, att alltid kunna tvärstanna i alla situationer är inget jag behöver. Eller rättare sagt är jag väl för dåligt teknisk för det, när jag bromsar kraftigt brukar däcken tappa fäste. Får väl tillägga att jag sällan åker hela dagar utför (på egen cykel).
140 tror jag inte är kompatibelt, men jag håller med. Sen beror det väl ganska mycket på hur ens egen kroppskonstitution ser ut?! Ganska stor skillnad att stoppa om mam väger 65 mot 120?! Själv ligger jag på runt 80-85 så tror inte jag behöver något överdimensionerat.

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Magura MT4 med en-finger handtag är min favoritbroms till XC och DC. Tyvärr finns den nuförtiden bara med oergonomiska två-finger handtag. Magura Trail Sport, som nämns ovan, är nu bästa val: rimlig pris, kraftig och lätt.
Svårt att avgöra för mig hur jag kommer känna. Men oavsett hur jag väljer så finns risken att de inte känns bra och well, då får jag väl byta då. 🤷‍♂️

xzbatt

Aktiv medlem
Svårt att avgöra för mig hur jag kommer känna. Men oavsett hur jag väljer så finns risken att de inte känns bra och well, då får jag väl byta då. 🤷‍♂️
För att nyansera mer så har jag SLX 7000 serie bromsar på min FS och dom är också bra, andra cyklar i familjen har XT M8000 bromsar som också är bra. Alla cyklar i min familj har Sram växlar.
Jag har också använt Sram Level bromsar som också var bra.

Anledningen att jag rekommenderade Magura är pris/prestanda.
Förut köpte jag på mig XT bromsar för 150€ vilket var prisvärt, så är sällan läget idag.

Håller också med Freddie att bromsverkan för XC sällan eller aldrig är begränsande.

Jag har däremot blandad erfarenhet av lätta bromsskivor. Jag kör ofta KCNC Razor, ihop med Shimano funkar dom bra enligt mig men med Magura och Sram vill dom låta som en osthyvel och inte alls fungera lika bra, jag gissar på att det kan ha att göra med att shimano beläggen är fasade eller något sånt (bara en gissning).

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Effer flera veckors testande och tränande kunde jag äntligen börja lägga färg på mitt projekt. Nytt jobb i kombo med att jag inte riktigt hittat looken jag varit ute efter när jag gjort mina teströr har gjort att det dragit ut på tiden. Ska bli grymt kul att köra på nu. 🤟😎

F0A9D4A2-6143-43E8-8912-6E3FA912A770.jpeg

Bilagor

• 8BA1271F-ECD4-4D8D-979D-279E4B8DC175.jpeg
    8BA1271F-ECD4-4D8D-979D-279E4B8DC175.jpeg
    648.8 KB · Besök: 73
Topp