Byta 32t till 36t, Kedjelängd

Anteek88

Medlem
Hallå!
Ska uppgradera framdrev från 32t till 36t och behöver byta kedjan.
(Vet att det finns trådar för 34t->36t, men finner inte 32t ->36t)
Räknat kedjan till 116 länkar för mitt befintliga 32t drev
Så kan någon snabbt och lätt ge svaret på hur många fler länkar jag ska lägga för 36t drev?

Hallå!
Så kan någon snabbt och lätt ge svaret på hur många fler länkar jag ska lägga för 36t drev?
Lägg till 2st, så det blir 118

Om jag ev. även inhandlar ett 34t drev
nja, då blir det ingen extra alternativt 2 extra för att stämma med kedjelås. För det mesta fungerar det ju med rätt längd plus minus en länk. Skulle nog testa med 118 länkar och se om det inte fungerar till både 34 och 36. Beror på hur väl kedjelängden är gjord nu också

Den bef kedjan kan mycket väl vara "för lång". Testa först (med cykeln i repställ eller hängande) om det går smärtfritt på största/största innan du byter kedja om den i övrigt är bra.

Hallå!
Enklast måste ju vara att följa respektive tillverkares Sram, Shimano osv instruktioner hur man måttar och kapar en ny kedja.

+4 är väl det generella för MTB-drivlinor, +6 för för heldämpat. Beror väl lite på hur kedjan överlappar dock.
Kollat shimano instruktionen, den säger som du menar, +4 på stel och +5 på heldämpad. men det framgår ursprungligt drev och inte om man går upp 2 eller 4 tänder på framdrevet. Sen finns ju möjlighet att ha större drev i kassetten då blir det ännu mer tänder.. Men kassetten består i mitt case, men det är allt det här som gör det lite rörigt med längden.

Kollat shimano instruktionen, den säger som du menar, +4 på stel och +5 på heldämpad. men det framgår ursprungligt drev och inte om man går upp 2 eller 4 tänder på framdrevet. Sen finns ju möjlighet att ha större drev i kassetten då blir det ännu mer tänder.. Men kassetten består i mitt case, men det är allt det här som gör det lite rörigt med längden.
Mäter du enligt manualen vet du ju att det blir rätt. Då spelar det ingen roll hur mycket längre den är än den förra.

Mäter du enligt manualen vet du ju att det blir rätt. Då spelar det ingen roll hur mycket längre den är än den förra.
Den stora och nya drevet(singelklinga) utan att dra genom växelföraren. Då ska den ha +5/6 på heldämpad. Så tolkar jag det.

Bilagor

• Screenshot_20250802_230753_Chrome.webp
    Screenshot_20250802_230753_Chrome.webp
    99.4 KB · Besök: 43
  • Screenshot_20250802_230748_Chrome.webp
    Screenshot_20250802_230748_Chrome.webp
    95.2 KB · Besök: 39
Tillbaka
Topp