Byta bakväxel på hybrid?

Byta bakväxel på hybrid?
Hej,

Jag har en ca 10 år gammal Biancihybrid med Deoresystem. Den har sedan ett par år växlat rätt dåligt och jag fick rådet av en cykelmek att byta ut en del komponenter - frågan är vilka?

Spontant tänker jag kassett, bakväxel och kedja samt växelvajer.

Frågan jag har är om jag bör byta alla dessa grejer eller om jag snarare ska börja med kedjan för att se om det löser problemen? Eller är det så att man alltid byter vissa grejer tillsammans?

Behöver jag även köpa en massa specialverktyg eller klarar man sig med vanliga verktyg + envishet och elbow grease?

Tack!
Fredrik

Byta bakväxel på hybrid?
Om inte bakväxeln är glapp (eller bakväxelörat snett) torde inte den var problemet. Sliten kedja och kassett brukar inte göra under för växlingarna. Det bytet hör till normalt underhåll (kedja och kassett byts oftast tillsammans). En dålig (eller dåligt justerad) växelvajer gör det också sämre. Inte dyrt att byta.

Vajer kan du byta med vanliga verktyg. En vajertång gör det enklare, såklart.
För kassetten behöver du ett verktyg till låsringen. Inga stora pengar. Ev en kedjepiska (men det går utan).

Byta bakväxel på hybrid?
Det första att göra är väl att justera växeln :)

Nej men alltid bra att byta växelvajer, ev även hölje. Om du kört mycket på cykeln lär du behöva byta kasett, kedja och kanske även främre drev. (Slitage på kedjan kan kontrolleras med tumstock, det är det slitaget som tar även kasett och framdrev.)

För att göra detta behövs utöver vanliga verktyg ett kasettverktyg, kedjepiska och ev en pedalarmsavdragare om du behöver byta vevpartiet. Detta går att köpa på biltema.

Byta bakväxel på hybrid?
Tack för svaren!! Jag har justerat växlarna enligt alla konstens regler (tror jag..) men utan att problemen snabbt återkommer.

Men bra, då laddar jag för att byta vajer, kassett och kedja, men ger mig inte på bakväxeln/framväxeln riktigt ännu!
Topp! Och @BFS tips om att ev. rikta växelörat är klokt, det har varit problemet flera gånger för mig när det växlat konstigt! Värt att en cykelmeck gör det säger jag.

Byta bakväxel på hybrid?
Nu är ju vxlgr "Deore" inte Shimas slagskepp precis! Skulle gärna viljat höra hur det låter när du växlar. Cyklar har nämligen den egenskapen att dom brukar berätta om sina krämpor i form av ljud. Skulle vara intressant att veta hur tex rulltrissorna ser ut.
Vågar inte ge någon säker diagnos. Men vxlvajern kan mkt väl vara boven!
En ny drivlina kan dock ge vilken hoj som helst ett nytt liv...

Byta bakväxel på hybrid?
Hej,

Kedjan är bytt. Efter detta ingrepp så är resultatet att växlarna hoppar mer än någonsin så fort det blir lite mer motstånd. Cykeln liksom hackar sig fram. Jag läste att jag borde byta kassett också för att få bukt med detta, men efter kassettbytet är det exakt samma problem.

Jag noterade att den nya kedjan är lite kortare än den gamla. Men jag tänkte att den bara var sliten = utsträckt. Men jag kanske borde använt en längre kedja.

Hjälp!

Mvh
Fredrik

Byta bakväxel på hybrid?
Hej,

Kedjan är bytt. Efter detta ingrepp så är resultatet att växlarna hoppar mer än någonsin så fort det blir lite mer motstånd. Cykeln liksom hackar sig fram. Jag läste att jag borde byta kassett också för att få bukt med detta, men efter kassettbytet är det exakt samma problem.

Jag noterade att den nya kedjan är lite kortare än den gamla. Men jag tänkte att den bara var sliten = utsträckt. Men jag kanske borde använt en längre kedja.

Hjälp!

Mvh
Fredrik
Bra bilder är ofta vägen till framgångsrik hjälp på Happy.

Byta bakväxel på hybrid?
Gammal glapp kedja på sliten kassett inslitet tillsammans kan mycket väl fungera med krokigt växelöra. Med ny kedja och kassett blir toleranserna för små för att det ska fungera. Då måste växelörat riktas och växlarna ställas in på nytt (ändlägen, indexering och B-avstånd). Och självklart ny vajer och nytt hölje.

Byta bakväxel på hybrid?

Bilagor

• IMG_1718.jpeg
    IMG_1718.jpeg
    539.6 KB · Besök: 70
  • IMG_1717.jpeg
    IMG_1717.jpeg
    563.2 KB · Besök: 70
  • IMG_1716.jpeg
    IMG_1716.jpeg
    561.3 KB · Besök: 73
  • IMG_1715.jpeg
    IMG_1715.jpeg
    587.6 KB · Besök: 77
  • IMG_1714.jpeg
    IMG_1714.jpeg
    649.5 KB · Besök: 77
Byta bakväxel på hybrid?
lång kedja, annars ser det vettigt ut. men är det en 9vxl kedja? den ser bred ut....

kolla också att hjulet sitter ordenligt rätt på plats

Byta bakväxel på hybrid?
Hej,

Hjälp!

Mvh
Fredrik

För kort kedja = risk för ett totalhaveri där nav, växlar och i värsta ram förstörs.

Men från bilderna ser det inte ut som kedjan är för kort. Fast som ovan tycker jag också att den ser bred ut för niodelat

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp