Byta bottom bracket typ, hur funkar det?

Hej,

Jag har en BMC Roadmachine 03 med PF86 bottom bracket. Jag kolla nu på att skaffa mig en effektmätare tex nya ng eco. Jag blir inte riktigt klok på det här med bottom brackets. Jag mailade power2max och frågade om de hade någon som passade min cykel. Ng Eco passar om jag köper den med Rotor 24 vevarmar.

Men frågan är om jag kan byta bottom bracket? Vad är mest vanligt? Om jag nu köper en effektmätare som är kopplat till en viss bottom bracket så vill man köpa en som är till en vanlig typ i fall jag byter cykel. Jag tänker att jag någon dag ska skaffa min en kolfiber racer :)

Så är tex BB386 EVO mer vanligt eller mer kompatibel? Kan jag sätta på en BB386 EVO bottom bracket på min ram?

Det mest kompatibla lär framöver även vara 24mm dvs PF86 vevlager. Shimano tex. har 24mm. De kör inte BB30.
Så du kommer kunna köra Rotor 24mm framöver även på ett BB30 lager med adapterhylsor tex. Eller byta till ett 24mm vevlager som bassar i BB30 huset.

Det är viktigt när man pratar vevlager att man kommer ihåg att det finns två olika interface att tänka på. Du har interfacet mellan ram och vevlager och interface mellan vevlager och vevpartiet. BB386, BB30, PF30, PF86 är alla exempel på benämningar på interfacet mellan cykel och vevlager. BB386 har t.ex samma diameter som BB30 men är bredare (86.5mm istället gör 68mm för BB30). PF30 har samma lager som BB30 men pressas in i plastkassar som pressas in i ramen därför blir ytterdiam på vevlager 46mm istället för 42mm

Alltså när du köper vevlager måste du se till att cykelns interfacet stämmer överens med vevlager (bredd och diameter samt gänget/pressat).

Steg två är att se till att interfacet mellan vevlager och vevpartiet stämmer. Kör du shimano måste innerdiamtern på vevlager vara 24mm och bredden 86mm (det är det 86 i PF86 står för). Denna axel kallar shimano för hollowtech 2. BB30 och PF30 är smalare och då kan man alltså inte köra hollowtech rakt av. BB386 är brett nog men man måste se till att köpa ett sådant vevlager för 24mm axel.

Så efter ett väldigt långrandigt svar, om vevpartiet är hollowtech 2, alternativt 24mm och 86 brett passar det direkt. Om inte måste du byta till ett annat vevlager. Om du ska byta måste du alltså välja ett BB som har samma dimensioner som ett PF86. Vilka BB dimensioner som är, och kommer bli vanliga kan jag inte uttala mig om men eftersom shimano kör på 24mm axel så är det vanligt förekommande :)

Senast ändrad:
Hmm verkar som jag kan köra med BB86 då det är rätt vanligt. Frågan är varför jag måste köpa nya vevarmar för att power2max enheten ska passa... Får maila och fråga.

BB86 finns ju för olika vevar, typ Shimano, GXP o.s.v. med.

PF30 tror jag är den vevlagerstandarden i ramväg som är mest kombatibel. Går alltid att minska hålet och alla bredder på vevpartier typ BB386 passar.

Tillbaka
Topp