Byta bromsbelägg

hele24

Medlem
Byta bromsbelägg
Hej, hur svårt är det att byta bromsbelägg på MTB? Organiska för skivbromsar...
1) det fixar även den som har tummen mitt i handen
2) du klarar det om du googlar lite och kollar youtube
3) svårt, men inte omöjligt, du behöver lite specialverktyg
4) lämna in till verkstad...

Byta bromsbelägg
Om du behöver fråga i ett forum så är det nog alternativ 4. Särskilt om du inte själv lyckas konstatera vilket alternativ som stämmer för dig genom att utföra Google- och Youtubedelen av alternativ 2.

Byta bromsbelägg
Tipset är att titta på några Youtube videos för att avgöra om du kan klara av det. Park Tool har en egen "kanal" på YT. med en hel del matnyttigt.

Byta bromsbelägg
Är du totalt nybörjare på att skruva nåt överhuvudtaget så är det en klar tvåa. Kika nån video o kör bara. Med hydrauliska så är väl risken att man ploppar ur kolvarna, och med mekaniska så kan jag tänka mig att många tycker det kan va krångligt att ställa in beläggen, men fan det är ingen raketforskning. Lyssna på mustasch-gubben på park tool bara han är jätteduktig på lära ut och följ honom så blir det bra ? har du intresset och tålamodet så klarar du det inga problem

Byta bromsbelägg
Om man är helt främmande för hur det fungerar så är det ändå nåt man borde kunna få hjälp med. Det handlar om 2 min om det är vanliga hydrauliska. Sen är det bra att rengöra skivorna också och då blir det lite mer jobb.

Jag förstår att inte alla är uppväxta på landet med garage men det blir en dyr sport om man inte kan justera och byta slitdelar

Byta bromsbelägg
Byta bromsbelägg är ju enkelt, ellerhur? Ja, det är ju det så jag bara satte igång.

Jaha, skuvfan går inte att få ur och själva spåret i huvudet pajar. Ja, nu är den omöjlig att få ut med skruvmejsel så jag få ta till en massa våld så att jag kan komma åt själva skruven inne i bromsen.

När jag äntligen kommer åt skruvfan med polygrip så går den jäveln av. Ok, nu får jag borra ut fanskapet. Nu har jag ingen gänga kvar så jag får köpa ett par billiga klossar på Biltema bara för att få en sån där sprint att använda istället.

Så ja, byta bromsbelägg är ju alltid så jäkla enkelt för alla andra men vissa människor (läs jag) ska egentligen hålla sig borta från att skruva cykel. När jag fyllde år så unnade jag mig att lämna in cykeln för att få en massa gjort... men nog fan gjorde de några fel där så jag fick ändå hålla på en massa själv... I hate it...

1.jpg

2.jpg

Byta bromsbelägg
nej, det är ju det. skruvarna ska ju ut.
(Man kommer åt skruven från insida om man tar av hjulet)
Sax heter det och är inte specifikt för bromsar
1722420415501.png

Tillbaka
Topp