Byta brusten eker. Bara sätta dit eller måste hjulet bootas om?

JojjeM

Aktiv medlem
Lyckades dra av en eker senaste rundan. Oklart hur, men den gick av i böjen vid navflänsen vid vanlig icke-döds stigcykling.

Tror jag har nån reserv liggande men tycks minnas något om att hjul som börjat äta ekrar ofta inte blir bra utan fortsätter ha problem. Vad tror ni, är det lugnt att dra dit en ersättningseker så det blir hjälpligt rakt eller bör man släppa spänningen och "börja om"?

Om det spelar nån roll så är det ett icke-boost Hope Pro2 Evo med Flow EX-fälg och jag gissar att ekrarna är DT Comp.

brottsplatsen.jpg

/Johan

Börja med att ersätta den trasiga ekern du. Se till att de övriga har jämn spänning. Pangar det fler oprovocerat bör du börja felsöka närmare.

Edit: Pucktvåa

Senast ändrad:
Leta rätt på ekern och ett kreditkort, tänk att när en eker brustit är det bara början på förfallet, beställ ny cykel.

Alternativt, montera ekern, kolla spänning och om hjulet fortfarande är rakt, montera tillbaks och pumpa :)

Jag är ingen proffsmek, men brukar bara byta den eker som gått av, dit med en ny och sedan kollat att ekerspänning verkar hyffsat samma runt om. Har funkat på både Dh o Xc cyklar.

JojjeM sa:
Ny cykel alltså.
Uppfattat ;)

/Johan

Yepp säkrast så. När ekern plingar ekar snart plånboken tom....

Det är sen gammalt.

Dock går det oftast att bara byta den trasiga ekern och rulla vidare, man kan göra så, men det är ju inte rätt!

Tillbaka
Topp