Byta cylinder Basta Click 3110

Mikaelbe

Medlem
Jag har en Monark från 1997 med ett Basta Click lås enligt bild. Häromdagen så gick det inte att låsa upp, fick inte in nyckeln. Fick släpa hem cykeln nån km. Väl hemma lyckades jag slå upp låskolven. Jag har sett att det går att köpa en ersättningscylinder till låset. Hur får man ut den gamla? Är det våld av diverse slag som gäller?

Bilagor

• 20200517_120322.jpg
    20200517_120322.jpg
    359.9 KB · Besök: 2,805
Tack, det låter bra. Har beställt ny cylinder nu. Tycker det är ett smidigt lås, när man bara snabbt ska gå in i affären och handla eller liknande. Har ett bygellås också, som jag använder när jag parkerar längre tid.

Det var ju superenkelt att byta. In med mejsel i hålet, banka lite lätt med hammaren och ut for den.
Ska också byta ett likadant. När jag knackade ut det gamla låg det ett litet clip kvar i botten på ”skålen” som cylinderns satt i, som jag nu ser att de säljer tillsammans med låset. Vad i hela fridens namn är det till för?

Jag har en Monark från 1997 med ett Basta Click lås enligt bild. Häromdagen så gick det inte att låsa upp, fick inte in nyckeln. Fick släpa hem cykeln nån km. Väl hemma lyckades jag slå upp låskolven. Jag har sett att det går att köpa en ersättningscylinder till låset. Hur får man ut den gamla? Är det våld av diverse slag som gäller?
Hej. Jeg har samme problem men jeg kan ikke finde selve låsen nogen steder. Hvor købte du din nye lås? Du må meget gerne sende adressen på min mail tom@eltzholtz.com

Tror det kan ha varit Cykelkraft, men det verkar vara slut där och på alla andra ställen. Du kanske har nån lokal cykelreparatör du kan ta den till? De kan ibland ha en hel del gamla grejor i gömmorna :).

Tillbaka
Topp