Byta däck på gravel. problem...

Archie

Medlem
Hej

Jag planerade att byta däck på min gravel med kolfiberhjul (om det spelar någon roll) och har köpt mig ett par nya schwalbe RS pro 40 resp 45mm. Drog av de gamla Rambler däcken 38mm och upptäckte då att innerslangarna var 700x38. Tänkte att det får gå fram tills att nya innerslangar har kommit. Krängde på däcken och pumpade i luft, skulle sticka ut en vända idag efter jobbet och upptäcker då att det liksom hoppar lite när jag rullar, vänder på cykeln och ser då tydligt att det inte är "jämt" runt om utan att det är liksom platt på någon del. Vilket då är det som gör att det skumpar lite.. Både på bak och framhjulet. Tänkte att det måste ju vart för att jag körde med för små slangar och åkte hem och krängde på ett utav de gamla däcken. Men nu är det likadant på de. Missar jag något? Båda däcken är vikbara och kör med slang.

Känner mig fruktansvärt trög för tillfället, och det tar emot att lämna in en cykel för däckbyte. =)

Jag håller med, låter som att du stressat lite och att däcken inte sitter på som de ska.

Men vanligtvis brukar man ju få en liten bula då istället, inte en sänka.

Hmm pumpade upp det gamla däcket nu till nära maxtryck och nu ser det bra ut. Gjorde samma på det nya som sitter kvar men ingen skillnad, ska testa låta det stå till imorgon så får vi se om det lagt sig på plats. :)

Hmm pumpade upp det gamla däcket nu till nära maxtryck och nu ser det bra ut. Gjorde samma på det nya som sitter kvar men ingen skillnad, ska testa låta det stå till imorgon så får vi se om det lagt sig på plats. :)
Du kan smörja sidan av däck och fälg med lite såpavatten/diskmedel, så att det glider på plats lättare. Det finns speciella medel för ändamålet, men det jag förslår funkar lika bra.

Jag tror att slangen har fastnat lite vid ventilen. Släpp ur luft så du har ca 1 bar kvar. Sen trycker du in ventilen i hålet i fälgen så långt det går. Sen pumpar du till önskat tryck. Länkar till ett YT klipp som visar principen.

För att undersöka om däcket sitter rätt tittar du på den lilla markeringen i form av en linje som löper utmed däcket strax intill fälgkanten. Det ska vara samma avstånd mellan fälg och markering överallt. Som @Marten D säger funkar det fint att lägga på såpvatten för att däcket lättare ska poppa på plats.

Akta dig för för höga tryck, ju bredare däck desto mindre tryck tål systemet. Jag har för vana att ta på hörselskydd när jag pumpar däck i verkstaden. I misärtråden är det en kille som precis fått hörapparat efter att en däckexplosion - lurigt på riktigt!

Har precis monterat andra modeller av G-ONE (R och RX) och hade också problem att få dom att hoppa på plats med slang i. Var upp på maxtryck och det var ändå en bit av däcket på motsatt sida från ventilen som inte ville sätta sig. Nu var jag bara ute efter att trycka till tejpen lite för att sen köra dom slanglöst och brydde mig därför inte om att lösa det. Annars hade någon typ av såpvatten varit nästa steg.

Utan slang poppade dom på plats utan problem.

Brukar pumpa i lite luft och "massera" däcken en aning så kanterna sätter sig någorlunda lika runt om.
Kan göras med händerna eller genom att rulla hjulet och pressa mot marken/golvet samtidigt. Har nog aldrig försökt "poppa" på plats däck mha högt tryck om det sitter slang i, bara slanglöst

Som Newton och Caretta skriver.

Kolla om markeringen/linjen på däcket har samma avstånd till fälgen runtom, på båda sidorna. Om inte: Pumpa. Jag hade problemet att däcken liksom inte hoppade på plats, trots att jag pumpade upp till maxtrycket. Lösningen: Först liksom masserade jag däcken (egentligen slangarna) med litet luft i för att slangarna skulle hamna rätt och inte korva sig någonstans, sedan generöst med såpvatten och bestämt pumpande, d v s inte fjösa utan rejäla tag med pumpen. Det smällde till när däcken hoppade ut på plats, lät litet oroande men allt var som det skulle.

Om det däremot är samma avstånd mellan markering/linje och fälg men ändå skumpigt får du återkomma. Då är det antagligen kassa däck eller skeva fälgar. (Kolla att hjulen/fälgarna ser raka ut nu när du ändå håller på.)

Tillbaka
Topp