Byta däck på gravel. problem...

Archie

Medlem
Hej

Jag planerade att byta däck på min gravel med kolfiberhjul (om det spelar någon roll) och har köpt mig ett par nya schwalbe RS pro 40 resp 45mm. Drog av de gamla Rambler däcken 38mm och upptäckte då att innerslangarna var 700x38. Tänkte att det får gå fram tills att nya innerslangar har kommit. Krängde på däcken och pumpade i luft, skulle sticka ut en vända idag efter jobbet och upptäcker då att det liksom hoppar lite när jag rullar, vänder på cykeln och ser då tydligt att det inte är "jämt" runt om utan att det är liksom platt på någon del. Vilket då är det som gör att det skumpar lite.. Både på bak och framhjulet. Tänkte att det måste ju vart för att jag körde med för små slangar och åkte hem och krängde på ett utav de gamla däcken. Men nu är det likadant på de. Missar jag något? Båda däcken är vikbara och kör med slang.

Känner mig fruktansvärt trög för tillfället, och det tar emot att lämna in en cykel för däckbyte. =)

Jag håller med, låter som att du stressat lite och att däcken inte sitter på som de ska.

Men vanligtvis brukar man ju få en liten bula då istället, inte en sänka.

Hmm pumpade upp det gamla däcket nu till nära maxtryck och nu ser det bra ut. Gjorde samma på det nya som sitter kvar men ingen skillnad, ska testa låta det stå till imorgon så får vi se om det lagt sig på plats. :)

Hmm pumpade upp det gamla däcket nu till nära maxtryck och nu ser det bra ut. Gjorde samma på det nya som sitter kvar men ingen skillnad, ska testa låta det stå till imorgon så får vi se om det lagt sig på plats. :)
Du kan smörja sidan av däck och fälg med lite såpavatten/diskmedel, så att det glider på plats lättare. Det finns speciella medel för ändamålet, men det jag förslår funkar lika bra.

Jag tror att slangen har fastnat lite vid ventilen. Släpp ur luft så du har ca 1 bar kvar. Sen trycker du in ventilen i hålet i fälgen så långt det går. Sen pumpar du till önskat tryck. Länkar till ett YT klipp som visar principen.

Tillbaka
Topp