Byta drev och kedja + gnisslande bromsar

Calr

Medlem
Hej cykelfolket!

Tänkte lära mig fixa cykeln och få till det nu innan våren. Jag såg att det redan finns trådar angående byta drev, kedja och fixa knisslande bromsar men är nybörjare och vill lära mig allt från början och tillslut kunna göra det mesta själv.
Vill gärna ha tips på vilka verktyg som kommer behövas och om det finns bra videos att följa?

Bifogar ett antal bilder på cykeln. Det är en mountain bike köpt begagnad för något år sedan via blocket, vet ej storlek eller vad för framdrev, bakdrev och kedja jag ska köpa så tar gärna emot tips på det också. Som sagt, helt nybörjare men en intresserad nybörjare ;)
20240122_224007.jpg

Fridens!
20240122_224003.jpg
20240122_224048.jpg
20240122_224025.jpg
20240122_224012.jpg
20240122_224123.jpg
20240122_224142.jpg

Kedjan kanske behöver bytas, eftersom den aldrig fått olja. Till det behövs en ny 7-delad kedja och en kedjebrytare. Kapa till samma längd som den gamla. Drev och kassett kan troligtvis behållas.
Bromsarna är svårare att uttala sig om. Rengöring och nya belägg kanske? Luftning?
Vad är det du inte hittar svar på i de andra trådarna?

Kedjan kanske behöver bytas, eftersom den aldrig fått olja. Till det behövs en ny 7-delad kedja och en kedjebrytare. Kapa till samma längd som den gamla. Drev och kassett kan troligtvis behållas.
Bromsarna är svårare att uttala sig om. Rengöring och nya belägg kanske? Luftning?
Vad är det du inte hittar svar på i de andra trådarna?
Tack!
Ok perfekt att kunna spara drevet. Kanske jag som är dålig på att söka men främst handlar det om att jag är i behov av väldigt utförliga beskrvningar och inte är med på alla terminologi.
Växlarna hade börjat hoppa men det kanske beror på gamla kedjan? Minns att det var någon cykelkille som skruvade vid drevet för att justera kedjan eller växlarna för att fixa sådant men minns inte mer. Kan det vara någon sådan justering som behövs?

7-delat drivpaket är billigt, finns tex på Biltema, och du kan byta kassett baktill också när du ändå håller på. Du behöver en kassettavdragare men det finns också på Biltema för en billig peng. För att hålla mot kassetten när den ska lossas behövs en kedjepiska eller eller en rörtång.
Bromsarna är svårare att uttala sig om. Ett vanligt fel på billigare shimanobromsar är att oken börjar läcka olja och då är det tyvärr inget annat än byte som gäller. Om du har oljebeläggning på skivan har du förmodligen ett läckage.
Annars kan man prova och göra rent belägen eller byta den i fall de är nedslitna. De är enkla att lossa, det bara behövs en insexnyckel och en tång för låssprinten.

fast den där 'kassetten' är ju knappt använd. det är billigt och enkelt för oss med mekvana att byta.ut den, men inte för ts.

kedjan tycks bortom hjälp, och om man köper ytbehandlad kedja från kmc eller rostfri från wippermann connex slipper man det bruna, och kan smörja med droppvax och få till en ren kedja. för vinterbruk rekommenderas tru tension banana slip all weather lube, eller ceramic ufo.

växelvajrar kan ha ärgat fast i sina höljen, om så är fallet är det enklast att byta ut dem. köp standard shimano, merkostnaden är måttlig jämfört med billig okänd kvalitet.

är det ens något fel på bromsarna? gnissel och ljud från skivbromsar år närmast normalt. det ser torrt och fint ut i bakre oket, och beläggen är inte slitna.

Ok supersupertack för förtydliganden och fler tankar. Verkar som att alla verktyg jag behöver finns i clas ohlsons verktygslåda jag införskaffat. Så är det bara ställningstagande med vilken kedja, blir nog en för vinterbruk.
Fick höra av en vän att man kan byta bakdrevet från 3 växlar till 1 och ta bort växlarna för att slippa problem men få färre växlar. Låter som det skulle passa mig. Vad tror ni om det? Finns det olika storlekar på drev då eller olika typer man ska tänka på när man köper?
Bromsarna fungerar men bara gnisslet är problemet, jag kör nog med dem en säsong till och ser det som en extra ringklocka ?

det var nog framklingorna din vän funderade på att gå från 3 till 1?

en populär konvertering, då moderna mtb numera har singelklinga. och man vill ju gärna verka 'moddäärn'.

i ditt fall är det ingen lysande ide eftersom kassetten på bakhjulet har för liten skillnad mellan största och minsta drevet för att vettigt sett ge bra förhållanden vid ytterligheterna brant stig och medvind i undanlöpa.

det minsta framklingan lär du ha helt begränsad användning av vid pendling, men den gör ingen direkt skada där den sitter. men de två större lär du ha definitiv nytta av.

ska du ersätta dem med en singel bör du bygga om med ny bakväxel och kassett med betydligt större omfång....

en kedjeslitagemätare är ett bra och billigt tillägg till din verktygslåda, likaså en kedjeknäckare.

när det gäller skrikande skivbromsar finns en rad mer eller mindre desperata åtgärder att tillgripa, men den viktigaste i min erfarenhet är att se till att ekrarna inte spelar harpa i resonans med bromsarna, helst genom att spänna upp dem, annars genom att helt enkelt tejpa ihop ekerkorsen.
.

Hallå igen, nu har jag alla delar jag behöver och satte igång med mekandet. Det första som hände är att Vevlagerverktyg för Shimano från cykel verktygslådan inte passade med bara någon milimeter.. Jag bifogar bild. Någon som har något förslag vad problemet är? Finns det några skillnader i verktyg? Ska jag försöka hamra på den?

Bilagor

• 20240210_112739.jpg
    20240210_112739.jpg
    409.8 KB · Besök: 57
  • 20240210_112730.jpg
    20240210_112730.jpg
    394.8 KB · Besök: 71
Hallå igen, nu har jag alla delar jag behöver och satte igång med mekandet. Det första som hände är att Vevlagerverktyg för Shimano från cykel verktygslådan inte passade med bara någon milimeter.. Jag bifogar bild. Någon som har något förslag vad problemet är? Finns det några skillnader i verktyg? Ska jag försöka hamra på den?
Biltema har en frikransavdragare. De är ganska lika kassettavdragaren men har grundare spår.
Och nej, du skal inte hamra på nånting alls.

om jag minns rätt är julas motsvarande lite slankare...

men varför ska du ens byta den där knappt inkörda frikransen??

Haha ok ska inte hamra.. Yes, det var en frikrans 23 mm shimano.

Några schysta killar på cykelverkstan hjälpte mig att få loss den. Jag frågade om jag skulle spara den gamla kasetten till något med de sa att jag kunde slänga den. När jag kom hem saknades dock en del för att få ihop det som ni ser på bilden. Någon som vet vad en sådan del kallas och vilken typ passar för min cykel?

De på verkstaden sa även att det saknades något annat inne i hjulen där den långa staven går igenom, oklart vad.. Jag köper gärna delarna men vet inte vad alla smådelar heter och finns så sjukt mycket olika modeller till allt.

Bilagor

• 20240212_185731.jpg
    20240212_185731.jpg
    508.5 KB · Besök: 64
  • 20240212_185620.jpg
    20240212_185620.jpg
    467.7 KB · Besök: 79
Jag tänker mig att det är något sådant här jag behöver men osäker på vilket som passar till min cykelVisa bilaga 680673
Det du håller i på bilden ovan ser ut att vara en kassett som inte passar på ett nav för frikrans. Du ska ha en frikrans.

De bilder du postat visar nav med body för kassett och hjälper dig inte om du vill använda hjulet ovan.

Det du håller i handen ser ut att vara en kassett och inte en gängad frikrans. Längst in närmast navet är gängan som kransen ska skruvas fast i. Fick du med dig rätt delar från verkstaden?

Ok då tog jag fel från hyllan på Biltema. Nej de på verkstaden hjälpte mig bara att få bort den gamla frikransen. De sa åt mig att slänga den gamla så jag gjorde det. Ser det ut att vara komplett om jag köper en frikrans eller saknas det något? Det känns som det ska sitta något mer emellan navet och frikransen?

Om jag behöver köpa ny nav, är det samma passform på alla för frikrans eller finns olika bredd och märken?

Tillbaka
Topp