Byta drev på Univega

LunA

Ny medlem
Byta drev på Univega
Har en gammal 21växlad Univega som har deore 48 taggar drev som största drev och shimano lx växlar.
Är det värt att byta dessa, kan jag ta något billigare än deore och färre taggar?
Måste jag byta både drev, kassett och kedja för att det skall fungera?
Gillar hojjen då ramen är relativt lätt. Eller är det värdare att bygga om den till en singlespeed?

Tacksam för alla tips jag kan få!

/Anna

Byta drev på Univega
Om det är värt det eller inte är upp till dig. Gillar du cykeln så är det klart att du ska byta.
48t låter stort för jag utgår från att detta är en MTB. Jag skulle föreslå 44t eller 42t som största.

För 1000:- får du ny kassett, kedja och vevparti om du väljer Shimano Alivio. Detta är exkl ev arbetskostnad.

Byta drev på Univega
Kassett, kedja och åtminstone mellanklingan fram. Du kan absolut välja en mindre strösta klinga fram, tror 46 var standard på den tiden. Se till så du får delar som passar bara- de är ganska gamla men går du till en bra affär och visar dem cykeln så ska/bör/kan man ju alltid hoppas* att du får rätt grejer.

Om en SS är värdare är uppast till dig att bestämmare :-)

Lycka till!

* Cykelhandlare har inte alltid så koll som man skulle önska.

/T

Byta drev på Univega
Det är bara att ta en vända till biltema dom har allt som du behöver för en billig peng, tycker att du skall byta allt dvs kedja drev kassett, och köp samtidigt verktyg till arbetet.

Byta drev på Univega
Tack :) jo det är en mtb, och cykelhandlaren sa det var 48 taggar, har inte räknat dock. Använder den som pendlarcykel på vintern och gillar den som sagt var, ramen är i gott skick. Kollade lite på tyska sidor och då kommer man rätt billigt undan även om frakten kostar några kronor...

Är växlarna oberoende av taggarna då antar jag.. Dimensionen antar jag är det viktiga.. samt hur många skruvar det är.. torde väl räcka om jag har koll på det själv?

Var hos cykelhandlare som tog fram ett drev, satte det ovanpå och tittade om det var likastort och tyckte att detdär borde fungera.. verkade inte särskilt seriöst så jag vågade inte köpa det där.

arbetskostnad =0kr då jag gärna mekar cykel själv då det är kul och bli skitig om fingrarna :P

Byta drev på Univega
LunA skrev:
-------------------------------------------------------
> arbetskostnad =0kr då jag gärna mekar cykel
> själv då det är kul och bli skitig om fingrarna
> :P

Så sant så men det är inte lika kul att tvätta sig efteråt.

Lycka till med cykeln :)

Byta drev på Univega
Karlsson skrev:
-------------------------------------------------------
> LunA skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > arbetskostnad =0kr då jag gärna mekar cykel
> > själv då det är kul och bli skitig om
> fingrarna
> > :P
>
> Så sant så men det är inte lika kul att tvätta
> sig efteråt.
>
> Lycka till med cykeln :)

Använd tunna handskar när du handskas med kedja/drev o kassett. Det underlättar.

Tillbaka
Topp