Byta DTW Swiss freehub/body?

cubefritzz

Aktiv medlem
Har läst mycket och sett filmer på youtube att det bara är att byta freehub/body och vips kan man montera en 12 speed "cassette"(engelska) =) istället för 11 som man kör med idag.
Vad jag ser i filmen behöver man inte byta ratchets utan endast body.
Jag har bytt freehub och "cassette"(engelska) förut men aldrig uppgraderat till större cassette och aldrig från ett system till ett annat.
Är det verkligen så här enkelt som det visas i filmen? Enligt DTW Swiss video skall det fungera att uppgradera till en 12:a på befintliga DTW swiss hjul så länge man byter freehub/body
Behöver jag tänka på något annat? Kommer det verkligen att fungera?
Jag förstår att jag måste byta växelreglage, kedja, växelförare bak osv men kommer det verkligen få plats med större "cassette"(engelska)? Eller kommer det att ta emot någonstans?
Tacksam för råd, av er som kanske redan genomfört en sådan konvertering?

Senast ändrad:
En XD (och XDR) body har samma bredd som en body för HyperGlide-kassett (<- så stavas det!)

Eh? Va? Nu får du nog ta och mäta och se vad du egentligen pratar om.
Det är två drastiskt olika typer av body's och det skiljer ordentligt i längd mellan en XD-body och en HG-body. Därav att XD bodyn använder en annan endcap som är Längre.

Jag har bara läst marketing-materialet. "The XD interface is designed for mountain bike applications and maintains the same hub spacing and flange locations used for 8, 9, and 10-speed compatible HyperGlide freehub bodies."

Hub-spacing är inbyggnadsmåttet på navet i ramen... Dvs 141 (Trek),142 eller 148 (Boost)
Flange locations är var ekerflänsen på navhylsan befinner sig i förhållande till inbyggnadsmåttet.

Det enda materialet säger är att en XD body håller sig inom de gränserna. Inget annat. Precis som alla andra nav idag.
Marketingmaterialet säger inget om att XD-body skulle vara samma längd som en HG-body.

Summan av body och end cap är samma för HG och XD, vilket kanske inte bokstavligen var vad som sades men whatever…

Är det verkligen så här enkelt som det visas i filmen?

Eftersom du inte talar om vad du har för hjul/nav är frågan omöjlig att besvara. Alla DT nav har inte identisk konstruktion, även om alla nog är ganska lättmekade.

Har flera gånger bytt body mellan HG och XD på olika 350-nav. Det är lika enkelt som i videon. Man behöver inte använda något annat än händerna efter att man fått av kassetten.

Summan av body och end cap är samma för HG och XD, vilket kanske inte bokstavligen var vad som sades men whatever…

Eftersom du inte talar om vad du har för hjul/nav är frågan omöjlig att besvara. Alla DT nav har inte identisk konstruktion, även om alla nog är ganska lättmekade.

Hjulen jag har är:
DT CSW AM 3.9 Straightpull Wheelset, 28/28 Spokes, 15mm Boost / X12 Boost, 622x30C, Tubeless Ready, DT Swiss Pro Head® Reinforcement System, Squorx® Alloy Nipples Kommer det att fungera att byta freehub? Enligt videon skall det gå att byta oavsett DT swiss fälgar?

Har flera gånger bytt body mellan HG och XD på olika 350-nav. Det är lika enkelt som i videon. Man behöver inte använda något annat än händerna efter att man fått av kassetten.
Jo det förstår jag, grundfrågan var om det är så enkelt som på videon att byta ut och få det att fungera, det vill säga ta bort Hubben för Shimano kassetten samt shimano kasetten och bara stoppa dit en annan freehub som är SRAM kassett kompatibel? Som jag ser det är SRAM komponenter lättare än Shimano XTR och just därför vill jag prova =)

Varför inte prova?
Tar ett par minuter.
Men såvitt jag kan se så är det en 240 hub = superenkelt.
Jag vill vara säker innan jag kastar ut 1000 tals kronor, skall byta hela drivlinan, freehub, växlar, kedja hela rubbet till SRAM är planen. Har hört mycket gott om SRAM och vill prova. Enda nackdelen med SRAM är att de väsnas så mycket mer i jämförelse med Shimano =)....

Tack för all hjälp och förslag. Det var faktiskt superenkelt att byta =). Har fått fast både DTW XD freehub samt Sram dub pressfit bottom bracket. Bygget går framåt. Det var superenkelt och inte så svårt som jag hela tiden trott.

Jag har precis bytt freehub på mitt DT Swiss baknav. Som sagt är det enkelt om man lyckas få loss endcappen, sedan glider frinavet enkelt av.

Den gamla delen till vänster, den nya delen till höger:
IMG_20201108_114802.jpg

Någon osund weightweenie på DT Swiss bestämde att mitt baknav ursprungligen behövde ett aluminumfrinav, och inte något gjort av stål. Mitt nav för fatbike, för ett hjul som skulle komma att bära ett jävla tungt däck och vilkets vikt spelar minsta rollen.
Som resultat gnagde min kassett i frihjulets mjuka kött. Att avmontera kassetten krävde två kedjepiskor och även då var det jobbigt.
Istället för att fortsätta lida vid varje kasettsbyte köpte jag ett nytt stålfrinav. Detta är nämligen hårdare och brukar inte skadas av kassetten.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp