Byta endast drev Shimano Deore FC-M6100-1

• Trådstartare Trådstartare Ckd
  • Start datum Start datum

Ckd

Medlem
Tjena!

Vill dreva upp min mtb eftersom jag ofta trampar ur och cyklar nästa aldrig i riktigt branta backar.

Nån som har koll på om det går att byta endast yttre drevet eller blir jag tvungen att köpa helt nytt "drevkit" Shimano Deore FC-M6100-1?

Bilagor

• shimanoshimanodeorefc-m6100-112-vxl30tkedjedrev.png
    shimanoshimanodeorefc-m6100-112-vxl30tkedjedrev.png
    25.5 KB · Besök: 54
Du visar upp en länk till drevet i en butik, så såklart är svaret ja. Det är dock viktigt att säkerställa att du har tillräckligt med utrymme vid kedjestaget. För varje tand extra blir radie av drevet 2 mm större. Och du behöver en lockring tool, samma som till Centerlockskiva med tänderna på utesidan, om jag inte har fel.

Du behöver ett drev som passar din vevparti. Om din nuvarande vevparti inte har 4 hål/skruv kan du inte använda ett drev med 4 hål.

Tjena!

Vill dreva upp min mtb eftersom jag ofta trampar ur och cyklar nästa aldrig i riktigt branta backar.

Nån som har koll på om det går att byta endast yttre drevet eller blir jag tvungen att köpa helt nytt "drevkit" Shimano Deore FC-M6100-1?

Helt nytt vevparti är bara 200kr extra. Då behöver du inte köpa nå special verktyg. Du måste oavsett montera av vevpartiet för att byta klingan....

Det framgår inte riktigt vilket vevparti du redan äger. Har du 1x-drivlina eller har du 2-3 drev i nuläget? Jag frågar eftersom du skriver "det yttre drevet". Om du har flera klingor går det inte att köpa det där drevet från TCM eftersom det är ett narrow/wide drev som bara går som 1x. Vad är det exakt för vevparti du har nu?

Det är 1x12 vevparti. Vill bara ha fler kuggar.

Det jag menar med yttre är att det ser ut som drevet består av två delar som är ihopskruvade. Hade hoppats att det gick att bara köpa kuggkransen.

Nytt vevparti för ett par hundralappar till är inte en dum idé. Kanske kan sälja det gamla också då.

Rätt säker på att nuvarande vevparti är "Shimano Deore M6100" 30t

Är skruvarna äkta? De verkar fejk.

Det där drevet är orimligt dyra. En SLX är billigare och mycket snyggare.

Tillbaka
Topp