Byta frambroms?

Maak14

Medlem
Byta frambroms?
Hej.
Har en Scott Scale från 2016 med Shimano Mt-br400 bromsar. Funderar på att uppgradera frambromsen. Skulle vilja ha lite mer bett I bromsen.
cyklar mest grusväg och lite Stig/nedför. Men vad ska man köpa? Ska man fortsätta på 400 serien men gå över till 4 kolvs ok? Ex br-420? Eller ska man uppgradera till ex 600 serien 2 kolvs ok? Budgeten är ett problem. Cykeln har varit med ett tag och jag vill inte lägga för mycket pengar på den mer??
Tacksam för tips?

Byta frambroms?
Gillar du att cykla på den? eller kommer du byta upp dig relativt snart?
Om du gillar att cykla på den o du inte kommer byta upp hojen snart så e ju uppgraderingar du gör enbart för din egen känsla vid cyklandes skull. Så varför inte göra den såsom du skulle vilja? Bara för att den inte e happykorrekt så betyder d inte att den inte e skön för dig. Din känsla e i sammanhanget d enda som gäller. Köp önskebromsen o njut!

Byta frambroms?
Större skiva och bättre belägg gör mer uppgradering för pengarna än att gå upp på 4 kolvar på de test jag sett och läst. Vilket förvånade mig som redan gått på 4 kolvar ?
Hade man vetat det innan kunde man klarat sig på 2 kolvar antagligen.

Kan ju vara värt att testa iaf. Större skiva är ju dessutom aldrig fel om du sen ändå vill ha på nytt ok.

Byta frambroms?
Tack! Har beställt skivbromsadaptrar. Ska hitta bra bromsbeläg och en större skiva fram och testa! Någon skrev att byta skiva från 180mm till 203mm kunde öka bromsverkan med upp till 20%!

Tillbaka
Topp