Byta framdrev barncykel

Someone

Ny medlem
Byta framdrev barncykel
Hej
Sitter och försöker förstå vad jag behöver göra.
Grabben har en billig MTB som han älskar. Men den går lite trögt i backarna. Behöver ett mindre drev alltså.
Veven är ett prowheel med ett 36t 127mm drev, tror jag mig kommit fram till.

Men sedan tar det stopp. Var hittar jag mindre drev som passar? Någon som kan ge en länk?
Om jag inte bara kan byta drevet gärna en länk till en ny vev (även om det känns fel)

Tacksam för hjälp

Bilagor

Someone

Ny medlem
Byta framdrev barncykel
Tackar !

Jag har forskat lite nu och tror mig kommit fram till att drevet är ett 36t 104 bcd.

Borde jag då kunna köpa vilket 32t 104 bcd drev som helst och skruva dit? Eller har jag missat något väsentligt.

Berk

Aktiv medlem
Byta framdrev barncykel
Someone sa:
Tackar !

Jag har forskat lite nu och tror mig kommit fram till att drevet är ett 36t 104 bcd.

Borde jag då kunna köpa vilket 32t 104 bcd drev som helst och skruva dit? Eller har jag missat något väsentligt.
Tror att klingan och vevarmen sitter ihop och det finns ingen bultar (och bcd). Tyvärr behöver du ett ny vevparti.

Berk

Aktiv medlem
Byta framdrev barncykel
Someone sa:
Ah

Billigt blir ofta dyrt. :)
Kann inte ser allt från bilden, men är nästan säkert. Det finns ingen bultar på baksidan?

Billigt behöver inte vara ett problem, men tyvärr har nästan alla barncyklar för större drev.

Om du har tur kann du montera en större kassett. Men bilgaste cyklar har ofta skruvkassett som inte finns med större drev.

kais01

Aktiv medlem
Byta framdrev barncykel
jo större kassett är väl enklast, om växelföraren klarar detta.

annars:)) kan man fulkapa bort existerande framkrans och skruva dit ett annat.

Berk

Aktiv medlem
Byta framdrev barncykel
kais01 sa:

Jag trodde också att större drev skulle vara enkel, men biliga barncykel med 7 växlar har ofta skruvkassett (som jag trodde inte används längre) med (för) täta 14-28 drev. Det finns en 14-34 som bara byta 28 drev till 34 som ger en jättestor steg, men växelföraren brukar inte klara den. Om man har tur har man en standard Shimano body.

Men fulkapa är en bra lösning! (om man kan meka lite)

ksljunggren

Ny medlem
Byta framdrev barncykel
Jag hade samma problem med grabbens cykel, satt 38 drev på vevpartiet . Alldeles för tungt blev det för han i skogen ,så jag köpte ett 32 vevparti på bikeshop.se . Nu kör han mer på hela kassetten och är nöjd.

Fetadäckar

Medlem
Byta framdrev barncykel
Berk sa:
kais01 sa:

Jag trodde också att större drev skulle vara enkel, men biliga barncykel med 7 växlar har ofta skruvkassett (som jag trodde inte används längre) med (för) täta 14-28 drev. Det finns en 14-34 som bara byta 28 drev till 34 som ger en jättestor steg, men växelföraren brukar inte klara den. Om man har tur har man en standard Shimano body.

Men fulkapa är en bra lösning! (om man kan meka lite)
Kapa, gänga och skruva dit funkar kallas ?? Har gjort den operationen på två hojar. I mitt fall är det 20” fatbikes som har en större diameter på däck än en vanlig 20”. Gick från 36t till 26t Senare bytte jag även frikransen (7v) till ett meagrange där ettan blev 34t istället för 28t . Grabben som är sju cyklar efter det till 90% samma spår som mig. Så kapa på!

Bla här hittar du drev https://www.rosebikes.se/cykeldelar

44065042-45A7-4AAA-9EC8-9DEC6E792794.jpeg

64D67824-2996-44A0-874F-8F45F3DEDEDF.jpeg

55AFF7BA-213D-49A3-933D-162DD98C1C54.jpeg

48509F5F-35CB-4525-91B4-55475556DEA2.jpeg

5119B15A-38A9-46EA-9082-56D59C3C7DAC.jpeg

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Byta framdrev barncykel
Fint!

Men är vevarmarna inte lite för långa? Man kan borra ett hål till för att flytta in pedalerna lite.

Jag köpte en 24" barncykel till min 5-åriga med 10-42 bak och 30 fram som var fortfarande för tungtrampad. Men kunde enkelt byta till 28 (oval) fram. Kanske hade 26 varit ännu bättre. Roligare att fullmeka, men jag har tyvärr ingen verkstad hemma.

Fetadäckar

Medlem
Byta framdrev barncykel
Berk sa:
Fint!

Men är vevarmarna inte lite för långa? Man kan borra ett hål till för att flytta in pedalerna lite.

Jag köpte en 24" barncykel till min 5-åriga med 10-42 bak och 30 fram som var fortfarande för tungtrampad. Men kunde enkelt byta till 28 (oval) fram. Kanske hade 26 varit ännu bättre. Roligare att fullmeka, men jag har tyvärr ingen verkstad hemma.
Nej dom är inte för långa (mins inte längden nu). Dom ser väldigt långa ut på bilden ser jag nu, men är en synvilla.

Ja vill man sticka ut med ungarna i skogen så känns det bra att dom får rätta förutsättningarna för att klara av det.
Förstå om man själv haft den utväxlingen som många barncyklar har. Då hade jag ruttnat totalt och lagt tiden på annat...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer