Byta framgaffel. Nybörjare.

hoffarn

Ny medlem
Hej. Jag köpte för ett par månader sedan en Scott Aspect 940. Det blev lite av ett impulsköp då jag borde kollat runt på nätet innan osv. Nåväl cykeln duger väl för mig men framgaffeln är riktigt dålig och jag vill nu byta ut denna. För närvarande sitter det en Suntour XCM-HLO 29 på. Jag har tittat lite på rock shox gafflar för 2-3000 krs klassen men jag vet inte vad som passar på min cykel. Specsen finns här : http://www.scott-sports.com/us/en/products/238296006/SCOTT-Aspect-940-Bike

Någon som kan tipsa mig om en schysst gaffel för 2-3k som går att montera på min cykel? Brukar man kunna lämna in cykeln hos en vanlig cykelaffär och få den bytt till en inte alltför stor kostnad? Skulle kunna försöka själv om det inte vore för att man måste såga o greja.

Tacksam för svar! :)

Hur vet man det? Hittar ingen info om det när jag söker.

Bifogar en bild om det hjälper.

Bilagor

• 20151011_142400.jpg
    20151011_142400.jpg
    201.9 KB · Besök: 59
Jag tror att en rockshox reba skulle funka bra för dig. Den går på >=3000 kr beroende var man kollar. Finns säkert begagnad. Jag tror du har 9mm QR och 1-1/8" gaffelrör vilket är det viktigaste för specen för att en ny gaffel ska passa med din ram (i.e. styrlagret) och framhjul. Men jag tycker att du ska montera av framhjulet och mäta diametern på snabbkoppling (QR) samt ta av gaffeln och mäta diametern på röret och se om det är samma diameter längs hela längden (förutom 5-10 mm presspassningsklack nere vid kronan där nedre lagerbanan sitter).

Tillbaka
Topp