Byta framklinga EMTB

Sykler

Aktiv medlem
Byta framklinga EMTB
Jag skulle vilja underlätta cykling utan assistans/med låg assistans genom att minska storleken på framklingan. Jag har idag 34t fram och 11-50T 12 växlar bak.
Räcker det att gå ner till 32t eller kommer man inte märka så stor skillnad? Bör man gå direkt på 30t?
Jag upplever idag att det helt enkelt är för tungt i branta backar och man måste ta till mer assistans istället vilket jag vill undvika.
Har också hört folk argumentera för att man bör ha en stålklinga på EMTB då det är större krafter som aluminium inte klarar av, finns det någon sanning i detta?

Byta framklinga EMTB
Lite trögt här ... jag har ingen erfarenhet av att byta framklinga men jag kör en Trek Rail 9.8 med 34t och gjort en "liten" modifiering av drivlinan. I original har cykeln 165 mm vevarmar och jag har bytt till 155 mm. Kan det vara ett alternativ för dig?

Jag upplever flera positiva effekter med detta byte:

1. Högre markfrigång (10 mm gör faktiskt stor skillnad)
2. Bättre rundtramp
3. Kortare mellan benen vid stående cykling utför vilket förbättrar balansen (tycker åtminstone jag).
4. Mindre kraft krävs men får kompenseras med högre kadens för att nå samma effekt (dvs. ungefär samma effekt som att byta till en minre framklinga).

Enda nackdel är att jag har höjt sadeln med 10 mm för att få samma längd mellan pedal och sadel (i nedersta läget). Sedan är klart att man kan inte föra över samma kraft vid en given kandens ... men det är inget jag ser som en nackdel på en elcykel.

På min analoga cykel MTB-XC har jag nöjt mig med att byta från original 175 mm till 165 mm eftersom benstyrkan inte är på topp. Även detta fungerar finfint ...

Fördelen med aluminium på drev är väl i stort sett bara vikten, så finns väl ingen anledning att köra aluminium på en tyngre cykel, speciellt inte på en mindre framklinga?

/MM

Senast ändrad:
Byta framklinga EMTB
Jag tror att byta vevarmar hade gett motsatt effekt tyvärr då det är just kadensen som blir för låg ibland och jag måste kompensera med mer elassistans. Känns som att jag skulle vilja ha en till växel att gå ner till för att spara batteri och uppmuntra till att trampa manuellt.
Eller tänker jag fel? Kortare vevarmar kräver väl mer kraft för att dra runt enligt principen "det man vinner i kraft, förlorar man i längd"

Byta framklinga EMTB
Tja ... det var ganska länge sedan jag studerade fysik och mekanik ...men min upplevelse är att kortare vevarmar gör att jag kan kompensera bristande muskelstyrka med ökad frekvens (läs kadens). Det är ju i grunden inte momentet utan effekten som driver cykeln framåt.

Jag ställde nedanstående fråga till Chat GPT

Vilken effekt ger en kortare vevarm på en mountainbike? Låt oss säga att man byter ut vevarmar på 175 mm till 165 mm. Fördelar och nackdelar?

Och fick ett långt svar som stämde överens med min egen erfarenhet. Lägger jag in hela svaret här blir jag väl antagligen utsparkad från Happy ... ;-) Men en kort sammanfattning från ChatGPT.

Kortare vevarmar:
  • minskar behovet av stor kraft per tramp (eftersom slaglängden är kortare och rörelsen smidigare),
  • men kräver snabbare trampning för samma effekt.
Det passar alltså cyklister som är uthålliga men inte extremt starka, eller som föredrar kadens över råstyrka.

Så, ja jag tror jag är inne på rätt spår ...

/MM

Byta framklinga EMTB
Tja ... det var ganska länge sedan jag studerade fysik och mekanik ...men min upplevelse är att kortare vevarmar gör att jag kan kompensera bristande muskelstyrka med ökad frekvens (läs kadens). Det är ju i grunden inte momentet utan effekten som driver cykeln framåt.

Jag ställde nedanstående fråga till Chat GPT

Vilken effekt ger en kortare vevarm på en mountainbike? Låt oss säga att man byter ut vevarmar på 175 mm till 165 mm. Fördelar och nackdelar?

Och fick ett långt svar som stämde överens med min egen erfarenhet. Lägger jag in hela svaret här blir jag väl antagligen utsparkad från Happy ... ;-) Men en kort sammanfattning från ChatGPT.

Kortare vevarmar:
  • minskar behovet av stor kraft per tramp (eftersom slaglängden är kortare och rörelsen smidigare),
  • men kräver snabbare trampning för samma effekt.
Det passar alltså cyklister som är uthålliga men inte extremt starka, eller som föredrar kadens över råstyrka.

Så, ja jag tror jag är inne på rätt spår ...

/MM
Okej, ska erkänna att det var väldigt länge sedan jag läste fysik och det var aldrig något stort intresse för mig.

Men om jag redan är på lägsta växeln och upplever att det är för tungt med nuvarande vevarmar, hur ska kortare vevarmar göra att jag kan snurra pedalerna fortare? Det bör väl snarast bli ännu tyngre då jag har samma utväxling med kortare hävstång?

Jag tror absolut att mindre klinga i kombination med kortare vevarmar kan vara något men jag har svårt att förstå hur endast kortare vevarmar skulle göra det lättare.

Byta framklinga EMTB
Okej, ska erkänna att det var väldigt länge sedan jag läste fysik och det var aldrig något stort intresse för mig.

Men om jag redan är på lägsta växeln och upplever att det är för tungt med nuvarande vevarmar, hur ska kortare vevarmar göra att jag kan snurra pedalerna fortare? Det bör väl snarast bli ännu tyngre då jag har samma utväxling med kortare hävstång?

Jag tror absolut att mindre klinga i kombination med kortare vevarmar kan vara något men jag har svårt att förstå hur endast kortare vevarmar skulle göra det lättare.
Börja med att ta del av den här tråden

Tänk på att det inte är vridmomentet/kraften som driver cykel framåt utan den effekt du kan utveckla. Effekten du kan utveckla i ett roterande system = vridmomentet x rotationshastigheten.

Enkelt innebär det att du kan kompensera kortare vevarmar med en högre kadens för att nå samma effekt som du kan nå med en längre vevarm.

Detta innebär i praktiken att kortare vevarmar ger en liknande effekt som en mindre framklinga, men ger en dela andra fördelar vilka jag nämnt tidigare.

Om du inte är tillräckligt stark för att hålla uppe kadensen med dina nuvarande vevarmar kommer ett par kortare att göra det lättare … kombinerar du det med en mindre framklinga får du så att säga dubbel effekt.

/MM

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp