Byta från 100mm till 120mm slag fram?

Tubeeen

Medlem
Kluven inför ett eventuellt gaffel byte.

Är det bra eller dålig idé för någon som cyklar allt från brötigt till XC/långlopp att gå från 100 till 120mm dämpning fram? Har 100mm fram och bak idag. Vilka för-/nackdelar finns med att göra det?

Vad det är för cykel är ju ganska avgörande för din fråga.

Kan ju vara värt/kul att testa om du kan höja din befintliga gaffel.

Om det bara är geometrin du vill ändra på så kan det vara enklare att kolla på att sätta spacers på rätt ställe, alt testa ett angle set.

Att köpa en helt ny gaffel bara för att testa kanske kostar mer än det smakar, eller så blir det skitbra.

Det är en Epic Comp från 2021.
Vad det är för cykel är ju ganska avgörande för din fråga.

Kan ju vara värt/kul att testa om du kan höja din befintliga gaffel.

Om det bara är geometrin du vill ändra på så kan det vara enklare att kolla på att sätta spacers på rätt ställe, alt testa ett angle set.

Att köpa en helt ny gaffel bara för att testa kanske kostar mer än det smakar, eller så blir det skitbra.
I det här fallet är det en Specialized Epic Comp från 2021. Sitter en Rockshox Reba Motion Control 100mm idag som jag inte är helt tillfreds med. Mest saknar jag remote lockout vilket verkar byte dyrt och komplicerat att få dit (nästan halva priset för en ny SID Ultimate)..

Det är en Epic Comp från 2021.

I det här fallet är det en Specialized Epic Comp från 2021. Sitter en Rockshox Reba Motion Control 100mm idag som jag inte är helt tillfreds med. Mest saknar jag remote lockout vilket verkar byte dyrt och komplicerat att få dit (nästan halva priset för en ny SID Ultimate)..
Har sett en hel del frågor kring gafflar och just Epic i ngn tråd ("visa din specialized" eller liknande). Tror du kan få bra svar om du söker upp den diskussionen. Har själv bara kört Epic Evo några helger som visserligen har 120 mm fram men den har en helt annan baktriangel. Skön hoj annars!

Från 100 till 120 mm är ~ +15 mm med sag inräknat, vilket vid BB väl inte kan bli mer än några enstaka mm högre? Dito med styre, kommer bli aningen närmre, men kan kompenseras med att sätta stammen längre ner om du har en spacer där idag och det verkligen känns som ett problem (högst tveksamt).

När jag gjort liknande byte har det känts lite annorlunda en vecka, sedan är man ett med cykeln igen, och kan köra snabbare och mer aggressivt om man gått till en finare framgaffel.

Det sagt så är remote lockout något jag tycker mig klara mig utan de senaste ~5 åren när jag haft lite bättre framgaffel och ställt in den ok. Men jag är ju typ gubbe numera och har inte superkrafter i benen. Om man har en massa kraft i benen och kör låg kadens på lätt men brant stig är det kanske ändå vettigt.

En SID ultimate 34mm kommer säkert kännas som en underbar uppdatering från en Reba MoCo (med eller utan remote lockout), och din Reba borde gå att sälja till hyfsat pris om den är bra underhållen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp