Byta från 26 till 29tum fram?

trent

Ny medlem
Hej jag funderar på att byta från 26 tum till 29 tum fram på min canyon nerve xc. Är det någon som känner till någon som gjort det? I så fall hur gick det?

Räkna ihop A-C-längden på gaffel och ett halvt hjul för de två setuperna och försök få det ungefär lika, så har du samma geometri.

Men vill du göra mer AM av dem så kanske en längre AM-gaffel för 26 är en bättre väg att gå?

Jag har kört en del 29" fram på min 26"-inbred. Det funkar fint, men helst ska man även byta till kortare gaffel och/eller sänka styret med ändrad stam/distanser. Jag har kört med 445 mm (bilden) och 415 mm långa gafflar.

Risk för tåoverlap med stort framhjul på ramar som inte är gjorda för det, men Inbred är ju en väldigt lång cykel så inga problem för min del.

inbred69er.jpg

Senast ändrad:
Mamme1 har också kört en del med 69er, bytt framhjulsstorlek mellan varven om jag inte minns fel, kanske kan ge mer input, pm:a om han missar tråden

Lite trådkap:
Finns det ngn vinst med 69er vs 29er?

Finns det ngn marknad för 69er ö h t nu, kan inte minnas att jag sett ngr i ngn marknadsföring på länge? (hm, googlade 69er...)

Edit: glömde

Senast ändrad:
Jag satte på en 160 mm gaffel på min Kona Cowan och upplevde inte att det var några problem med styrvinkeln eller överhuvudtaget när jag stod upp, den blev riktigt kul nedför. Däremot när jag skulle sitta och trampa blev det helt fel. Dålig kraft, ont i benen och ryggen mm. Sadelrörets vinkel betyder en hel del så det är risk att det blir jobbigt att cykla XC om du inte kompenserar det större hjulet med kortare gaffel som nämnts tidigare.

Tillbaka
Topp