Byta från racing till endurance?

ujja

Aktiv medlem
Jag har tidigare mest cyklat i cykelklubb och kört lite tävlingar men cyklar nu mera själv och gärna längre, siktar kanske på att köra lite brevetcyklingar. Cykeln jag kör idag är en Cervelo S5 (tidigare en R3) men tycker den är väldigt styv och stötig och har börjat titta lite efter alternativ. Cykeln ska vara bekväm men samtidigt inte tråkig, den ska ju fortfarande funka om man vill träna med klubben och skyltspurta lite.
Av någon anledning (kanske åldern :) ) så har jag fastnat lite för en titanram, tittat främst på Lynskey som ligger bra till prismässigt.
Är det vansinnigt att gå till en titanram, bör jag istället försöka hitta något i kolfiber?

Inga åsikter om Lynskey och liknande men Domane SL borde ju vara ett alternativ att kika på.
(Isospeed fram och bak, gott om plats för däck även med fälgbroms och en "avslappnad" geometri, fäste för skärmar om man... ja vad man nu har det till :-), och gott nog åt Fabian Cancellara :-)

Rent krasst går det bygga bra ramar med önskade egenskaper i de flesta material.
Kolfiberarmerad plast är väl dock det material där det man kan nå egenskaperna till lägsta vikten.

Titan och stål är dock snyggt och signalerar lite att man fått en mer avslappnad attityd till fart. Dessutom så spelar inte några hg vikt på ramen någon större roll för möjligheterna till fart då den avgörs mest av däck och sittställning.

#åsikt

Sixten Fors sa:
Vet inte om 25 K är för dyrt https://www.canyon.com/sv/road/ultimate/ultimate-cf-sl-disc-9-0.html

Inga problem att använda som komfortracer. Med 2 cm kortare stam vinklad 6° upp, 2 cm spacers, 2 cm bredare styre (Canyon byter längd/bredd utan kostnad, spacers ingår). Sätt på mysiga och snabba 30-32 mm däck med 3,5-4 bar tryck i. En hyperkomfortabel Man Gel Flow sadel http://www.wiggle.se/selle-italia-gel-flow-sadel-herr/

Lätt, snabb, effektiv och bekväm.

OBS! Detta inlägg har flaggats som reklam.

Ursus sa:
Sixten Fors sa:
Vet inte om 25 K är för dyrt https://www.canyon.com/sv/road/ultimate/ultimate-cf-sl-disc-9-0.html
Inga problem att använda som komfortracer. Med 2 cm kortare stam vinklad 6° upp, 2 cm spacers, 2 cm bredare styre (Canyon byter längd/bredd utan kostnad, spacers ingår). Sätt på mysiga och snabba 30-32 mm däck med 3,5-4 bar tryck i. En hyperkomfortabel Man Gel Flow sadel http://www.wiggle.se/selle-italia-gel-flow-sadel-herr/

Asch. Det räcker ju att se tomtens absoluta rekommendation nav sadel för att trovärdigheten ska vara noll och reklamen bortkastad tid och bortkastade pengar...

Jag har flera olika cyklar i stål, aluminium och kolfiber och byter hjul mellan dessa cyklar. Min uppfattning är att däckbredd och tryck är har en långt större betydelse än ramen. Min Colnago stålram blir stöttig om jag cyklar med 23mm däck pumpade till 7 bar, och min kolfiber Ridley Noah blir en komfortracer om jag använder 25mm däck med 5 bär tryck. Någon skillnad i mina resultat märks inte.

Om du köper en ram med fina stålrör får du både känna dig lite exklusiv och bli en del av den mysiga stämningen i "Stål!"-tråden på Happy. Just saying...

emmer sa:
Ursus sa:
Sixten Fors sa:

Asch. Det räcker ju att se tomtens absoluta rekommendation nav sadel för att trovärdigheten ska vara noll och reklamen bortkastad tid och bortkastade pengar...
Nolla.

Är du missnöjd med stelheten och/eller sittställningen? Om du är nöjd med sittställningen på en S5 skulle antagligen valfri standardgubbräser kännas trist.

Ursus sa:
Sixten Fors sa:

Så länge Sixten inte jobbar åt varken Canyon, Wiggle eller Selle Italia så är det väl inget problem? Eller har jag missförstått reglerna?

Henrik_E sa:
Är du missnöjd med stelheten och/eller sittställningen? Om du är nöjd med sittställningen på en S5 skulle antagligen valfri standardgubbräser kännas trist.

Det är mer stelheten, jag sitter bra i övrigt, om det fanns möjlighet att köra 28mm på S5an så skulle det säkert funka bra.

Fattar inte varför det ska huggas på Sixten när han hjälper till med konkreta tips. Börjar bli j-ligt tröttsamt, ni som håller på borde fundera på varför ni gör det.

emmer sa:
Inga åsikter om Lynskey och liknande men Domane SL borde ju vara ett alternativ att kika på.
(Isospeed fram och bak, gott om plats för däck även med fälgbroms och en "avslappnad" geometri, fäste för skärmar om man... ja vad man nu har det till :-), och gott nog åt Fabian Cancellara :-)
+1

Sixten verkar veta/kunna en del om Canyons modeller. I andra trådar avråder han från Canyon vilket talar för att han inte är ute i onda avsikter (att göra reklam). Kan inte se något fel i detta.

Gubbcyklist sa:
Sixten verkar veta/kunna en del om Canyons modeller. I andra trådar avråder han från Canyon vilket talar för att han inte är ute i onda avsikter (att göra reklam). Kan inte se något fel i detta.

+1

Sixten är bra för Happyride!

Freddie L sa:
Fattar inte varför det ska huggas på Sixten när han hjälper till med konkreta tips. Börjar bli j-ligt tröttsamt, ni som håller på borde fundera på varför ni gör det.

Tyckte du verkligen det var ett jättebra bra svar på "Är det vansinnigt att gå till en titanram, bör jag istället försöka hitta något i kolfiber?" han gav? Speciellt det om att flytta upp/bak styret 3/2cm på en ram som är marginellt mer upprätt redan som den är när problemet snarast var "men tycker den är väldigt styv och stötig"? och ska duga till "träna med klubben och skyltspurta"?

Tycker du verkligen det var ett konkret tips på något för TS?
Eller ett konkret tips på "det här finns i Canyonkatalogen som borde gå att få att funka till dig"?
Det är nog inte bara 'Ursus' som tycker det mer var ett exempel på det sista.
[Men uppenbarligen oxå ett antal "nick" som tycker 'Canyon' är ett jättebra svar på TS tankar runt titan kontra kolfiber...]

Bengt-re sa:
Rent krasst går det bygga bra ramar med önskade egenskaper i de flesta material.
Kolfiberarmerad plast är väl dock det material där det man kan nå egenskaperna till lägsta vikten.

Titan och stål är dock snyggt och signalerar lite att man fått en mer avslappnad attityd till fart. Dessutom så spelar inte några hg vikt på ramen någon större roll för möjligheterna till fart då den avgörs mest av däck och sittställning.

#åsikt

+1 på den. Eller 42.

Nu får ni slappna av lite ;)
Jag sitter på balkongen, dricker kaffe och slösurfar på olika cyklar och tar tipsen som just tips, både Trek Madone SL men även Canyon Endurace verkar vara fina cyklar med en lite mer upprätt sittställning än S5an men mycket beror ju också på hur man ställer in den med styrstamslängd och höjd. Måste ju faktiskt säga att Canyon ger extremt mycket cykel för pengarna, speciellt som dom har nedsatta priser nu.

Cervelo S5 och Ultimate CF SL har väldigt lik geo. Vilket TS verkar trivas med.
C5.png

Jämfört med "komfortracers" som är högre/kortare och med kortare hjulbas och större tåöverlapp, alternativt flack gaffel som motverkar tåöverlappsproblemet. Skillnaden i geo +2 cm stack -2 cm reach på en komfortram kan man lika gärna fixa själv med spacers/stam på en vanlig racer.

Knasiga och dyra "komfortramar" med fjädring i Zadelstolpe, invecklade decouplers, elastomergrejor i styrhuvud etc. är bara dyrt, tungt och krångligt. Sätt på en sadel för 620 kr med inbyggd fjädring så är problemet löst. Billigare, enklare, högre komfort, lägre vikt.
MAN.jpg

Ram med plats för bredare hjul (33 mm), bredare däck rullar typ lika bra men erbjuder betydligt högre komfort. Man måste inte använda 30-32 mm däck för jämnan, det funkar att köra med 25 eller 28 mm GP4K när man hellre vill det.

Skivbroms är alltid bättre än fälgbroms. 7,7 kg cykel funkar att cykla med. Funkar även att cykla med 7,9 kg cykel (+75 gram komfortsadel och +125 gram G-One Speed Evo 30 mm slanglösa däck. https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=196621).

ujja sa:
Endurace verkar vara fina cyklar...

Jag skulle skippa Endurace och satsa på Ultimate. Skillnaden är +2 cm stack och -2 cm reach och för kort hjulbas. Byt istället stam på en Ultimate, vänd den uppåt istället för nedåt, använd en spacer om du behöver den extra höjden. Endurace kommer med typ 2 cm bredare styre, du kan välja bredare styre även till Ultimate, utan kostnad.

Sixten Fors sa:
ujja sa:

Jag skulle skippa Endurace och satsa på Ultimate. Skillnaden är +2 cm stack och -2 cm reach och för kort hjulbas. Byt istället stam på en Ultimate, vänd den uppåt istället för nedåt, använd en spacer om du behöver den extra höjden. Endurace kommer med typ 2 cm bredare styre, du kan välja bredare styre även till Ultimate, utan kostnad.

Sen är Endurace inte så extremt gubbaktig i positionen... Min L Endurace är inom 2-3 mm med en Madone i H2 geometri.

Jag finner min Moots väldigt bekväm och lär inte behöva köpa fler cyklar under resten av mitt liv.
Titan har ju stålets fördelar minus vikt och (försumbar) rostbenägenhet.

Och urvalet ramar är stort numera så titta runt.

- och skulle du mot förmodan befinna dig i trakterna av Malmö får du gärna provköra min. Storleken KAN ju vara rätt :-)

Senast ändrad:
castrello sa:
Sixten Fors sa:
ujja sa:

Sen är Endurace inte så extremt gubbaktig i positionen... Min L Endurace är inom 2-3 mm med en Madone i H2 geometri.
Fast H2 är ju gubbgeon.

Henrik_E sa:
castrello sa:
Sixten Fors sa:
ujja sa:

Fast H2 är ju gubbgeon.

Jo, exakt. Men ändå den geon du får om du köper Treks aeroracer från hyllan och inte vill lägga mer än 60000 kr på en cykel

emmer sa:
Freddie L sa:

Tyckte du verkligen det var ett jättebra bra svar på "Är det vansinnigt att gå till en titanram, bör jag istället försöka hitta något i kolfiber?" han gav? Speciellt det om att flytta upp/bak styret 3/2cm på en ram som är marginellt mer upprätt redan som den är när problemet snarast var "men tycker den är väldigt styv och stötig"? och ska duga till "träna med klubben och skyltspurta"?

Tycker du verkligen det var ett konkret tips på något för TS?
Eller ett konkret tips på "det här finns i Canyonkatalogen som borde gå att få att funka till dig"?
Det är nog inte bara 'Ursus' som tycker det mer var ett exempel på det sista.
[Men uppenbarligen oxå ett antal "nick" som tycker 'Canyon' är ett jättebra svar på TS tankar runt titan kontra kolfiber...]
Får lite Sverker vibbar av det där. Risk att jag, Sixten och Canyon hamnar i soptunnan?

Jag tycker att det var ett konkret tips, något annat har jag inte skrivet. På en kolfiberhoj iofs, men det tipsade ju även du om? Jag har märkt att du har svårt att läsa och förstå skriven text vilket hela tiden leder till "missförstånd", men om du går tillbaka och tittar noga så ser du att Ts efterfrågar "Cykeln ska vara bekväm men samtidigt inte tråkig, den ska ju fortfarande funka om man vill träna med klubben och skyltspurta lite".
Jag tycker nog att både ditt och Sixtens tips känns helt ok. Om inte "jättebra"!? Jag ser inte heller varför "Trek" är ett bättre svar än "Canyon" på Ts tankar runt titan kontra kolfiber.

OnT: Titan är coolt!

ujja sa:
Nu får ni slappna av lite ;)
Jag sitter på balkongen, dricker kaffe och slösurfar på olika cyklar och tar tipsen som just tips, både Trek Madone SL men även Canyon Endurace verkar vara fina cyklar med en lite mer upprätt sittställning än S5an men mycket beror ju också på hur man ställer in den med styrstamslängd och höjd. Måste ju faktiskt säga att Canyon ger extremt mycket cykel för pengarna, speciellt som dom har nedsatta priser nu.

Jag gör inte reklam, men kör på en Rose CGF och tycker att den fungerar bra till ordinär gubbcykling. En finess med rose är att man kan välja komponenter vid beställningen så att man kan få exempelvis den kassett och de klingor man önskar istället för mtb kassetterna som många cyklar annars levereras med.

ujja sa:
Kan du lägga in Endurace mått i tabellen för stl 54, skulle vara fint för en jämförelse?
Det finns så många olika varianter som ibland har samma och ibland olika geo beroende på om ramen är AL, AL SLX, CF, CF SL, CF SLX, fälgbroms, skivbroms. Oftast, men inte alltid, har Ultimate längre hjulbas och mindre tåöverlapp än Endurace. Beroende på ramstorlek, ramodell, vevarmslängd etc. kan tåöverlappet bli orimligt stort på vissa Enduracemodeller, vilket är välkänt och ofta klagas över när tidningar testar Endurace.

Du får kolla själv på de modeller/varianter som intresserar dig och jämföra mått/geo, utefter vad som är viktigt för dig.

Freddie L sa:
+1
Varför då inte lika gärna hacka på trekägarens trekreklam?

Bengt-re sa:
+1
Men det är enklare, (läs: i verkligheten ofta mer lyckat) att få komfortegenskaper med en kolfiberram jmf med en metallram.
Därmed inte sagt att en metallram kan vara en bra grund för en komfortcykel, eller att alla kolfiberramar skulle ge en bekväm cykel.
Dessutom är det så att ramen är bara en liten del av alla de delar på en cykel som påverkar komforten.
Vilken betydelse rammaterialet kan ha för den upplevda komforten hos cykeln har AJ skrivit om här: https://happyride.se/forum/read.php/1/205123/205284
Men i det testet användes maskerade ramar, för att minimera påverkan från fördomar och förutfattade meningar.

Sixten Fors sa:
Knasiga och dyra "komfortramar" med fjädring i Zadelstolpe, invecklade decouplers, elastomergrejor i styrhuvud etc. är bara dyrt, tungt och krångligt.
Stämmer inte.
Även en Domane SL-ram är bra mkt lättare än en Chesini SL(eller snarare SP)-ram.

Sixten Fors sa:
Sätt på en sadel för 620 kr med inbyggd fjädring så är problemet löst. Billigare, enklare, högre komfort, lägre vikt.
Stämmer som sagt inte, inte minst map komforten för händerna.

Sixten Fors sa:
Ram med plats för bredare hjul (33 mm), bredare däck rullar typ lika bra men erbjuder betydligt högre komfort. Man måste inte använda 30-32 mm däck för jämnan, det funkar att köra med 25 eller 28 mm GP4K när man hellre vill det.

Sixten Fors sa:
Skivbroms är alltid bättre än fälgbroms.
Stämmer inte, det finns gott om dåliga skivbromsar.
Däremot är det svårt att hitta ramar med fälgbroms (= vanlig racerbroms) som klarar 33mm däck.

/Håkan

castrello sa:
Sixten Fors sa:
ujja sa:

Jag har samma drop och reach till styret på min Endurace strl M ( med längre stam/styre) som på mina tidigare racers i större storlek . Bara extremt mkt bekvämare .

HåkanC sa:
Freddie L sa:
+1
Varför då inte lika gärna hacka på trekägarens trekreklam?

Bengt-re sa:
+1
Men det är enklare, (läs: i verkligheten ofta mer lyckat) att få komfortegenskaper med en kolfiberram jmf med en metallram.
Därmed inte sagt att en metallram kan vara en bra grund för en komfortcykel, eller att alla kolfiberramar skulle ge en bekväm cykel.
Dessutom är det så att ramen är bara en liten del av alla de delar på en cykel som påverkar komforten.
Vilken betydelse rammaterialet kan ha för den upplevda komforten hos cykeln har AJ skrivit om här: https://happyride.se/forum/read.php/1/205123/205284
Men i det testet användes maskerade ramar, för att minimera påverkan från fördomar och förutfattade meningar.

Sixten Fors sa:
Knasiga och dyra "komfortramar" med fjädring i Zadelstolpe, invecklade decouplers, elastomergrejor i styrhuvud etc. är bara dyrt, tungt och krångligt.
Stämmer inte.
Även en Domane SL-ram är bra mkt lättare än en Chesini SL(eller snarare SP)-ram.

Sixten Fors sa:
Sätt på en sadel för 620 kr med inbyggd fjädring så är problemet löst. Billigare, enklare, högre komfort, lägre vikt.
Stämmer som sagt inte, inte minst map komforten för händerna.

Sixten Fors sa:

Sixten Fors sa:
Däremot är det svårt att hitta ramar med fälgbroms (= vanlig racerbroms) som klarar 33mm däck.

/Håkan

+1

Nä. Moderna fälgbromsar är väldigt bra så länge man klarar sig med normala däcksbredder. Personligen har jag upplevevt mer strul, meckande, kort livslängd på belägg, läckande ok, ekerbrott (framhjul) med skivbromsar än med fälgbromsar. Och jo - en fälg har jag kasserat sedan 1988 på grund av slitage från fälgbromsar - men den hade gått 2000 mil+ pendling i rusk och var inget vidare från början...

HåkanC sa:
Stämmer inte. Även en Domane SL-ram är bra mkt lättare än en Chesini SL(eller snarare SP)-ram.
Hoppsan, hur kom Chesini in i bilden?
Vem har rekommenderat en Chesini SL(eller snarare SP)-ram till TS i denna tråd?
Vad väger och kostar en Domane SL-ram?

HåkanC sa:
Sixten Fors sa:
Stämmer inte, för att...
...statistiskt sett finns det fler dåliga fälgbromsar än dåliga skivbromsar, så statistiskt sett är skivbromsar bättre.
...jämförs likvärdiga fälg/skivbromsar, dvs. Ultegra vs. Ultegra, 105 vs. 105, etc. som sitter på nya cyklar relevanta för TS, är skivbromsversionen bättre.

Sixten Fors sa:
HåkanC sa:
Stämmer inte. Även en Domane SL-ram är bra mkt lättare än en Chesini SL(eller snarare SP)-ram.
Hoppsan, hur kom Chesini in i bilden?
Vem har rekommenderat en Chesini SL(eller snarare SP)-ram till TS i denna tråd?
Vad väger och kostar en Domane SL-ram?

HåkanC sa:
Sixten Fors sa:
Stämmer inte, för att...
...statistiskt sett finns det fler dåliga fälgbromsar än dåliga skivbromsar, så statistiskt sett är skivbromsar bättre.
...jämförs likvärdiga fälg/skivbromsar, dvs. Ultegra vs. Ultegra, 105 vs. 105, etc. som sitter på nya cyklar relevanta för TS, är skivbromsversionen bättre.

Nä. Och även om du anser det så talar de flesta sakargument emot. Inget fel att ha åsikter och att gilla vissa saker, märken, teknologier mer än andra, men redovisa inte åsiker som fakta om du vill ha någon trovärdighet.

Jag har insett att det här med skivbromsarna är en reningsprocess/katharsis/skärseld som måste genomlidas ett par år tills folk verkligen testat dem och gett upp och köpt dem.

Samma sak som med 29or där kring 2010.

Sixten Fors sa:
HåkanC sa:
Bengt-re sa:
Inget fel att ha åsikter och att gilla vissa saker, märken, teknologier mer än andra,
men redovisa inte åsiker som fakta om du vill ha någon trovärdighet.
+1
/Håkan
-2
Vi har förstått att du anser dina åsikter vara likt mose stentavlor och att du alltid ska ha sista ordet likt en grälsjuk kärring men lägg ner nu eller kom med lite motiveringar (fast då lyser det ju iofs snart igenom att det är åsikter).

emmer sa:
Sixten Fors sa:
HåkanC sa:
Bengt-re sa:
Inget fel att ha åsikter och att gilla vissa saker, märken, teknologier mer än andra,
men redovisa inte åsiker som fakta om du vill ha någon trovärdighet.
+1
/Håkan
-2
Vi har förstått att du anser dina åsikter vara likt mose stentavlor och att du alltid ska ha sista ordet likt en grälsjuk kärring men lägg ner nu eller kom med lite motiveringar (fast då lyser det ju iofs snart igenom att det är åsikter).

Eller så kan ni väl presentera trovärdiga källor (och bromstester?) från båda sidor, så får man se vem som har alternativa fakta och vem som har Hans Rosling-fakta.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp