ylva skrev:
-------------------------------------------------------
> Kristoffer R skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Du kan lägga 2000:- plus en massa jobb och få
> > nåt som är rätt dåligt som resultat eller
> så
> > köper du rätt cykel direkt, tror det blir
> under
> > 4000:- inkl frakt.
> >
>
http://www.merlincycles.com/bike-shop/bikes/road-b
>
> >
> ikes/merlin-road-bikes/merlin-s2200-road-bike.html
>
>
> Är en sådan cykel värd att köpa? Eller får
> man mer för pengarna om man köper en begagnad?
> Är lite skeptisk till att beställa cykel
> eftersom jag inte har en aning om storlek osv
Jag ville mest ge ett exempel på hur billig en "riktig" lvg kan vara och hur mycket du betalar för en konvertering. I min kalkyl glömde jag dessutom framväxeln som några nämnde. Det går rätt så lätt att hitta enkla lvg-cyklar, stormärkenas instegscyklar som Giant Defy och Specialized Allez är tunga men fungerar bra. Men det blir kanske 6000:- inkl frakt för en av dem.
Sen är postordertyskarna nästa anhalt, i princip så att du betalar vad du orkar med och då får du det mesta som går att få för de pengarna.
Köper du online så behöver du mäta dig själv ordentligt och sedan välja geometri efter det. Kolla competitivecyclist för en beskrivning i hur man mäter och sen kan du alltid ta ett varv med siffrorna här efteråt. Det är värt att söka ett tag på forumet för det finns riktigt bra trådar om det. Kanske vore nåt för läsvärt.
Vad gäller hybrid med skivor så kör jag Kona Dew Drop och frånsett snål spec med tunga hjul är den helt OK. Tyvärr finns den inte kvar i deras sortiment. Vill du ha en billig skivbroms-racer-cx-hybrid så finns en hel del att välja på idag, bland några exempel är Rose DX (rosebikes), Ridley ( www.shop4cross.de t.ex.) men jag tror du kan få många fler förslag.
Jag tycker Pinnacle Arkose 2 är snygg...