Byta från Twist till Trigger

Fischer

Ny medlem
Jag har istället för trigger-reglage fått twist-reglage till mina X9 växlar. Jag ska nu antagligen skicka tillbaka dessa till butiken.

Kan jag skicka enbart själva reglaget och sedan använda samma vajer, vajerhölje osv. till de nya trigger-reglagen?

Det ser dessutom ut som att greppen är ovanligt korta stämmer det? Har man ofta kortare grepp till twist-reglage?

(jag har hittills bara sett bilder på det hela om ni undrar varför frågorna är lite märkliga)

Fischer

Det borde jag förstått om jag läst lite noggrannare.

Visst kan du behålla vajern och höljena.
Du kommer dock behöva nya grepp.

Senast redigerad av en moderator:
är det ingen (liten) skillnad i längden på vajrar för twist resp triggers?
jag menar så det inte blir för kort ifall vajerkittet är montrat och kapat.

Det är inte omöjligt, men då får man allt ha kapat väldigt tight vid bakväxeln.

Det behövs en ny ändhylsa till vajern däremot.

Jag vet inte hur det är med SRAM, men med Shimano så har jag fått vajer med reglagen när jag köpt senaste gångerna.

Ja, det var just det där med vajerlängden som gjorde att jag frågade. Helst vill jag slippa ta av vajern och bara skicka reglaget.

Anledningen till detta är att jag inte själv kommer att komma åt cykeln på ett tag, utan min snälle far kommer att få montera av reglagen och då blir det en grej mindre för honom att lägga sin dyrbara tid på om han slipper byta vajrar och höljen.

Du blir tvungen att plocka av vajern ändå eftersom hela vajern måste dras igenom reglaget för att få loss det.

Tillbaka
Topp