Byta FS eller inte?

Ekkah

Medlem
Byta FS eller inte?
Går i tankarna att byta cykel.
Har kollat lite på Scott spark Rc900 wc och andra likvärdiga xcmodeller från 18-19.

har idag en Specialized Epic World Cup från 2015, X01 drivlina, xtr bromsar vilket egentligen är en grym cykel.
Efter lite uppgraderingar väger den in på strax över 10kg.
Men har haft cykeln i 4år, så suget efter ngt nytt finns ju.

men vad säger ni?
Är det värt pengarna att byta cykel för att få
Boost istället för 142+?
12 delat istället för 11?
100mm i slaglängd istället för 95?
Och bli av med braindämparna? Gillar verkligen Brainfunktionen, men har aldrig kört en Fs med något annat.

Tack på förhand.

Byta FS eller inte?
Oj 100% byta pga av geometrin och ytterligare 90% för att bli av med brain ;)
Men det beror ju lite på vad man använder cykel till iofs .

Dom andra anledningarna du nämner 0% .

Senast ändrad:
Byta FS eller inte?
Oj 100% byta pga av geometrin och ytterligare 90% för att bli av med brain ;)
Men det beror ju lite på vad man använder cykel till iofs .
Man byter ju till den nya epicen som är så mycket bättre än den gamla, såklart ?.

Jag skulle ha bytt, men samtidigt får man typ noll och inget för gamla Epic.

Byta FS eller inte?
Är inne på min andra Spark, 120mm med dropper. Den fungerar bra som lätt stigcykel och XC. Byter däck utifrån terräng. Är mycket nöjd med den. Det är jag som är begränsningen :). Hade jag plats och pengarna skulle jag idag ha en Orbea Occam och en Specialized Epic. Har tidigare haft 2 Epic, när jag var aktiv i långloppscupen. Idag utmanar jag mest mina grannar på Strava Stages på stigar runt om. Känner att Spark:en med dropper passar mig bättre då. Nya Epic:en är också en mycket bra cykel, jag har testat den på ”mina” stigar. Skulle kompletterat den med en dropper.

Byta FS eller inte?
tycker för min del inget alls av det du anger motiverar byte.

däremot om du önskar sparkens mera stigkänsla, mera flyt i stöket, och vill byta bort epicsens mera uttalade rappa känsla på grusväg.

smak och behag, inget objektivt.

ett trevligt alternativ om det får plats är befintlig epic med bredare fälg och däck. stigkänslan infinner sig, rullet över stök förbättras. brant nedför förbättras. straffet är tyngre vikt, kan påverka klättringar, dock med bättre grepp.

Tillbaka
Topp