Byta hela mittgrejen på kranken?

Helaskiten

Aktiv medlem

Så håller på att överhala och fixa till vintercykeln. Mycket.. har den varit med om :)

Alltså när det ser ut som i mitten av kranken ovan.. Då är det kanske bara att byta hela det stycket där i mitten, vad det nu heter? Eller kan jag bara skruva åt hela skiten med mutterdragare?
Tänkte få en second opinion så jag inte lägger massa jobb på att skruva i den här om den ändå är paj och inte går att rädda. Tips mottages gärna på var jag köper en ny i så fall. Biltema kanske?

Vet att kameran är ett helvete men det kan inte hjälpas så ni får lida er igenom det och försöka se.

Du behöver ett nytt vevlager. Du behöver veta bredden på hylsan (68 eller 73mm, förmodligen 68) och längden på axeln. Gängan är med största säkerhet BSA. Vevarmarna får du av med en vevarmsavdragare https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykelservice/cykelverktyg/vevarmsavdragare-2000038270

Vevlagret får du ut med en vevlagerhylsa https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykelservice/cykelverktyg/vevlageravdragare-2000023876
Observera att drivsidan är vänstergängad.

Vevpartiet ser rätt kass ut, om du vill byta det köper du ett vevlager med passande axel för det.
Ex. vis https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykelreservdelar/vevparti/vevparti-2000048021 och https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykelreservdelar/vevlager/vevlager-2000038036

Senast ändrad:
Ser nu att det är mer än kranken som är sliten. Även bracketten är sliten. Så det blir en del verktyg och delar som måste köpas. Satsa på andra shoppar än BT.

Du behöver ett nytt vevlager. Du behöver veta bredden på hylsan (68 eller 73mm, förmodligen 68) och längden på axeln. Gängan är med största säkerhet BSA. Vevarmarna får du av med en vevarmsavdragare https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykelservice/cykelverktyg/vevarmsavdragare-2000038270

Vevlagret får du ut med en vevlagerhylsa https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykelservice/cykelverktyg/vevlageravdragare-2000023876
Observera att drivsidan är vänstergängad.

Vevpartiet ser rätt kass ut, om du vill byta det köper du ett vevlager med passande axel för det.
Ex. vis https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykelreservdelar/vevparti/vevparti-2000048021 och https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykelreservdelar/vevlager/vevlager-2000038036
Nice hittade inte den på min närmaste biltema.

Men vilket som helst kanske borde fungera eller? Typ Jula?

Om du skall byta vevparti så kan du fundera på om du vill få annan utväxling på cykeln. Med tanke på hur rostigt allt ser ut bör du kolla slitage på kedja och kassett. Delar och verktyg för rubbet kan lätt hamna närmare 2 tusen. Kanske intressantare att köpa ny cykel där alla slitdelar är nya!?

Krank?
1BED39A9-E7A1-4F4F-802D-D32F58C94910.webp

Kunde inte låta bli. Trodde först att kranken var en sliten häst, och fick inte ihop det med cykling. Men nu vet jag vad det är.
I vilket fall som helst så borde thread creator göra en ordentlig överhalning av cykeln.

Hade jag varit TS så skulle jag inte investerat i något mer utöver vevarmsavdragare och verktyg till vevlagret. Jag har en känsla av att det där vevlagret sitter rätt bra. Innan du fått av det så köp inga mer grejer.

Hade jag varit TS så skulle jag inte investerat i något mer utöver vevarmsavdragare och verktyg till vevlagret. Jag har en känsla av att det där vevlagret sitter rätt bra. Innan du fått av det så köp inga mer grejer.
TS har inte nämnt vevlager eller vevarmar.. 😉

Det var inte min mening att kränka någon.

Men jag tycker att TS bör göra en genomgång av allt som bör bytas inom en snar framtid. Cykeln ser ju ganska sliten ut, det kan vara mer än pedaler/lager/vevparti som behöver bytas, så i slutändan kan det kosta för mycket. Det är svårt att se från videon om vevaxeln rör sig i vevlagret, eller om vevlagret rör sig i vevhuset. Om det är det senare så kan det räcka med att spänna fast lagret. Kedjan ser ut att saknas, finns en ny!?

Det finns många grader i underhåll, allt från utbyte av merparten av slitdelarna, till byte av av det mest nödvändiga, till köp av ny cykel. XXL rear ju ganska ofta, så om man nöjer sig med deras enklaste hybridcyklar blir det inte mycket dyrare än en stor cykelservice.

”Kranken”
”Kranksettet”
”Bracketten”
”Överhala”

Aaaahhhh!!!!! 🤯😱

(Inte konstigt att jag har fått problem med blodtrycket.)

Tjena!

Överhala används faktiskt (användes är väl mer korrekt) när det gäller renovering av fartyg.

Du missade förövrigt "Second opinion".. Är ju för all del inte svengelska men likväl fel.

Tjena!

Överhala används faktiskt (användes är väl mer korrekt) när det gäller renovering av fartyg.
Något får mig att misstänka att det inte var därifrån TS fick uttrycket. Men för all del, jag kan ha fel. 🎶🎵

Du missade förövrigt "Second opinion".. Är ju för all del inte svengelska men likväl fel.
Jag missade det inte, men tyckte att inte att det var lika grovt.. :giggle:

Ja nu känner jag mig ledsen och kränkt(krankt). Nej då :) Kommer inte ihåg vad det heter i Sverige längre :)
Befann mig länge i ett grannland. Där heter det krank nämligen :)

Kommer dock byta hela skiten på cykeln jag har. Den där från Jula borde väl hålla då?
Ska även byta kedja och sånt som någon föreslog.

Nice hittade inte den på min närmaste biltema.

Men vilket som helst kanske borde fungera eller? Typ Jula?

Jo, men största nackdelen med den du länkade på Jula är att de inte specificerar vevaxellängd. Om du köper vevlager med för kort axel kommer klingorna ta i ramen, för lång axel och kedjelinjen och växlingen blir lidande. Jag föreslog Biltema då jag antog att du vill handla i butik och billigt. Om du är beredd att skicka efter finns det mycket mer att välja på.

Tänk på att när du byter klingor fram vill du gärna byta kedja och kassett bak också. Det vill du förmodligen ändå med tanke på skicket på övriga cykeln från vad som är synligt i ditt klipp. Då tillkommer även kedjebrytare, kassettavdragare och kedjepiska. Nu är du nästan halvvägs till en White AX från XXL https://www.xxl.se/white-ax-space-black-24-hybridcykel-herr-svart/p/1228507_1_Style och vi har inte ens nämnt hjul, däck, vajrar och höljen, styrlager, bromsar etc. Så ta en funderare på om det är värt att renovera din gamla hoj. Jag propagerar oftast för att reparera sina gamla grejer, men när allt behöver göras på en gång och man inte har alla specialverktyg blir det dyrt fort.

Jo, men största nackdelen med den du länkade på Jula är att de inte specificerar vevaxellängd. Om du köper vevlager med för kort axel kommer klingorna ta i ramen, för lång axel och kedjelinjen och växlingen blir lidande. Jag föreslog Biltema då jag antog att du vill handla i butik och billigt. Om du är beredd att skicka efter finns det mycket mer att välja på.

Tänk på att när du byter klingor fram vill du gärna byta kedja och kassett bak också. Det vill du förmodligen ändå med tanke på skicket på övriga cykeln från vad som är synligt i ditt klipp. Då tillkommer även kedjebrytare, kassettavdragare och kedjepiska. Nu är du nästan halvvägs till en White AX från XXL https://www.xxl.se/white-ax-space-black-24-hybridcykel-herr-svart/p/1228507_1_Style
Dom här grejerna har jag så det är lugnt. Håller på att byta bakhjulet yes. Frågan jag har gäller bara vevpartiet(kranken som det heter i våra nordiska grannländer :) ), och om jag bara snabbt kunde ta den från Jula eftersom min närliggande Biltema hade slut på den andra. Jag har tänkt att köpa vevlagret du länkade från Biltema idag, men de har slut på själva vevpartiet. Det som drar kedjan. Därför jag tänkte på Julas.

Krankenkasse? Är det en sjukdom i pungen, måhända? Eller att man använder pungen för att dra runt vevarna?

Eller *rys* när vevarna drar runt pungen?!
En kompis jobbade tillfälligt som ambulansförare och berättade att ett av de mest minnesvärda hembesöken var hos en mindre stabil herre som trasslat in pungen i degkrokarna på elvispen.

(Ursäkta OT)

Dom här grejerna har jag så det är lugnt. Håller på att byta bakhjulet yes. Frågan jag har gäller bara vevpartiet(kranken som det heter i våra nordiska grannländer :) ), och om jag bara snabbt kunde ta den från Jula eftersom min närliggande Biltema hade slut på den andra. Jag har tänkt att köpa vevlagret du länkade från Biltema idag, men de har slut på själva vevpartiet. Det som drar kedjan. Därför jag tänkte på Julas.
Tyvärr skriver Jula inte vilken axellängd vevpartiet är gjort för, så det är inte säkert att lagret jag länkade till på Biltema stämmer. Är ju lite av ett lotteri då. Samt hellre ett Shimano i lägre prisklassen än ett noname imho.

Det finns ju en chans att klingorna är ok på vevpartiet du har, så börja med att borsta bort rosten och se hur tänderna ser ut. Då kan du mäta gamla axeln och köpa med samma (eller nära) längd.

Krank och kranksett. Heter så på både danska och norska. (Samt i princip engelska med)
Och de har ju mycket bättre cyklister än vi så det är bara att bita i sura äpplet.
Norge. Det är ett jävla land. Och dansken är vår ärkefiende.

Det finns ju en chans att klingorna är ok på vevpartiet du har, så börja med att borsta bort rosten och se hur tänderna ser ut. Då kan du mäta gamla axeln och köpa med samma (eller nära) längd.
Har kommit över en från Shimano nu. Tog två vevlager med olika längd på L och R. Lite osäker på vilken som bör passa bäst med den jag har köpt. Vad tror du? Står 123 och 126 på den nämligen. Ska kolla lite hemma senare idag.
Byter hela skiten när jag ändå är igång.

Bilagor

• vev1.jpeg
    vev1.jpeg
    50.3 KB · Besök: 47
  • vev2.jpg
    vev2.jpg
    463.7 KB · Besök: 46
  • vev3.jpg
    vev3.jpg
    396.4 KB · Besök: 51
Senast ändrad:
Har kommit över en från Shimano nu. Tog två vevlager med olika längd på L och R. Lite osäker på vilken som bör passa bäst med den jag har köpt. Vad tror du? Ska kolla lite hemma senare idag.
Byter hela skiten när jag ändå är igång.

Vad menar du med hela skiten? Om du ska byta hela vevpartiet så berör längd av vevaxlen du behöver på vevpartiet.

Om du ska byta hela vevpartiet så berör längd av vevaxlen du behöver på vevpartiet.
Med vevaxeln menar du då axeln inne i de två vevlagren jag har köpt? Den behöver jag inte veta längden på och är inget jag har frågat om heller. Jag undrar vilken av de två vevlagren jag har köpt som kan passa bäst med mitt så kallade vevparti. Avseende L och R. Då jag inte helt förstår angivelsen på mitt vevparti med LL123 och under 126.

Med vevaxeln menar du då axeln inne i de två vevlagren jag har köpt? Den behöver jag inte veta längden på och är inget jag har frågat om heller. Jag undrar vilken av de två vevlagren jag har köpt som kan passa bäst med mitt så kallade vevparti. Avseende L och R. Då jag inte helt förstår angivelsen på mitt vevparti med LL123 och under 126.

Men det är precis längden av vevaxlen det handlar om här ... Jag hade inte tittat på bilden av ditt nya vevpartiet. Du har köpt fyrkantsaxelversionen, det står 123 mm axellängd till den. Då kommer din 124 mm långa axel att passa bra, om längden på både sidorna stämmer överens med vad vevpartiet förväntar. Tyvärr finns det vevlager/axlar som är längre på högersidan, också längre på vänstersidan och lika lång ...

Tillbaka
Topp