Byta hjul fram och tillbaka mellan cyklar?

Mike C

Aktiv medlem
Hej hej, nybörjarfråga kanske, men det är precis vad jag är...

Jag köpte en billig pendel-cykel Merida Crossway Striker: https://www.xxl.se/merida-crossway-striker-gent-17-hybridcykel/p/1133514_1_style

Nu vill jag köpa till en extra uppsättning kompletta hjul med kasett, bromsskivor, däck osv. Jag ska ha med cykeln på husbilen och vill ha en uppsättning för hjul landsväg och en för enklare stigcykling.

Jag pratade med dem på XXL om det och det kommer ganska nära kostnaden för en hel cykel. Så jag tänkte varför inte köpa en annan model av cykel med samma hjul diameter och antal växlar på kassetten så kan jag sno hjulen från dem och byta fram och tillbaka. Cykeln jag tänker på som donator är denna White SC Comp: https://www.xxl.se/white-sc-comp-ff-17-hybridcykel/p/1132050_1_style

Kan man göra så? Jag tänker att om det funkar så är det roligare att ha två olika cyklar så kan jag bestämma mig vilken jag gillar mest istället för två identiska cyklar. Kassetterna har samma antal växlar men är av olika modeller, och kedjan är inte heller samma. Eftersom allt är nytt kanske det går att byta fram och tillbaka så här?

Uppdatering: Jag har köpt hjul nu. Däcken på donator cykeln var ungefär samma som de på cykeln jag köpt och då försvann poängen med donator cykel, däck hade behövt köpas ändå.

Senast ändrad:
(Försöker tänka bort att det låter tråkigt med två hybrider.)

Det kommer troligtvis att funka bra. Du får se till så att skivstorleken är samma (160mm?). Eventuellt kan du behöva shimsa skivorna på ena hjulet av varje sort för att skivan skall komma i samma position.

Jo, helt klart tråkigt med två hybrider. Är öppen för förslag på andra cyklar med 28" hjul, kasett med 8 växlar och skivbromsar i samma prisklass. Det viktiga är att det blir en cykel med två uppsättningar hjul, det spelar inte så stor roll vad donator cykeln är för något egentligen, bara jag kan sno hjulen från den.

Tackar för tipset om skivorna, jag hade inte tänkt på att kolla att storleken matchar.

Håller med om att det bör funka bra om man har lika stora kassetter och ev. shimsar bromsskivorna lite.

Sen är jag väl medveten om att detta inte är svar på din fråga, men jag tycker det låter som mycket fippel och mycket pengar för något som kanske inte blir så himla kul. Inte för att på något vis prata illa om din cykel, men det känns kanske lite onödigt att köpa två relativt enkla brukscyklar.
Jag hade nog nöjt mig med ett par schyssta däck och sen bara cyklat. Det blir ju ingen racer bara för att du sätter dit släta 23 mm-däck, och ska du cykla stig är det nog rätt fort andra delar som sätter gränsen. Specialized Sawtooth ska väl vara ett schysst allrounddäck? Andra kan säkert komma med andra förslag. Vill man ha mer åt det grovmönstrade hållet finns det väl CX-däck som ändå rullar rätt hyfsat.

EDIT: Såg inte ditt senaste inlägg innan jag skrev detta. Vill du ha två hjulpar så bortse helt från vad jag skriver och gör som du vill.

Senast ändrad:
Är väl iofs plausibelt och idé med två olika är ju inte så dumt (ett kilo och stum gaffel är nog roligare i långa loppet för pendling).
Men för tre å fem så får man ju trevligare hjul med skiva och kassett å trevligare däck & slang och en femhundring till en tusenlapp över...

emmer sa:
Är väl iofs plausibelt och idé med två olika är ju inte så dumt (ett kilo och stum gaffel är nog roligare i långa loppet för pendling).
Men för tre å fem så får man ju trevligare hjul med skiva och kassett å trevligare däck & slang och en femhundring till en tusenlapp över...

Så hade jag nog också gjort. Bättre att köpa ett lite bättre hjulpar och kanske lyxa till det med lite skojzigare däck.

Sixten Fors sa:
Det enda som är tråkigare än en hybrid för 3500 kr är två ;)

Håller med!

Vill man bara ha passande hjul så dyker det ofta upp sånt på begagnatmarknaden. Jag köpte själv ett par hjul att köra dubbdäck på under vintern för 500kr.

Instämmer. Att köpa en ny uppsättning hjul i butik går nog loss för 3500 utan problem. Men att köpa begagnat eller på tex. Cykelgear.se (svenskspråkig sida med prisgaranti, finns många andra som är minst lika bra) eller annan webbhandel ger dig mycket mer för pengarna. Och då lär du dig en del om skivstorlek, kompatibilitet mellan komponenter etc. Vilket är bra inför kommande underhåll och uppgraderingar.

Sedan kan det ju bli trassel om ena hjulets drev är väldigt slitna och inte det andra. Se därför till att byta kedja när den är sliten. Då lever dreven längre.

Att byta däck tar ju marginellt längre tid än att byta hjulpar och då slipper du eventuella problem med omjustering av växlar, bromsbelägg, olika slitna kassetter osv.
Det måste ju vara billigast och enklast att bara köpa olika däck?

Sen som tidigare nämnt med ett par vettiga graveldäck kommer den rulla fint på asfalt men ändå funka för enklare stig.
En enkel hybrid kommer dels inte rymma riktiga stigdäck och dessutom snabbt rasa om du börjar köra stök.

Jag hävdar bestämt att det bästa för dig är att bara byta däck,tyvärr så kan jag inte tipsa om vilka du ska ha

toysc sa:
Jag hävdar bestämt att det bästa för dig är att bara byta däck,tyvärr så kan jag inte tipsa om vilka du ska ha

+1 bättre att köpa ett par bra däck till (ca 1000kr) än att köpa en till njaaa cykel med värdelösa däck på.

Tackar för tipsen.

Nej, bara byta däcken tar inte alls bara marginelt längre tid, hjul måste ju av och sättas på i bägge fallen, sen har du däck byte, slang och luft påfyllning osv. Marginell skillnad är det nog inte. Tar inte så lång tid att byta däck om man är van kanske, men ta samma vana person och be dem bara skifta hjul så tror jag på mer än bara marginell tidsskillnad :) Hade det varit för hemma bruk så visst, men jag vill kunna byta hjul snabbt ute på resande fot. Ena hjulparat blir dubbdäck för vinterbruk sen.

Vad gäller ett par däck för att passa bägge behoven så nej. Jag har haft en cykel som jag cyklat med olika däck på och skillnaden på smala landsväg däck och stigcyklingsdäck är för mig värt att ha olika däck, och nog var det drygt att skifta däck på samma hjul så jag tänker skaffa extra hjul för att slippa göra det.

Att köpa beggade hjul tänker jag nog inte göra, slitna drev på ny kedja har inte funkat så bra för mig, har inte tagit lång tid innan kedjan hoppar så jag föredrar att köpa nytt. Eftersom cykeln ska mest hänga bak på en husbil som rullar genom Europa på tre månaders klätterresa så vägrar jag ha med min dyra cykel, där av denna billiga hybrid.

Men vad kan jag få i hjulväg för 3000kr? När de räknade på allt på XXL vart det ganska dyrt ganska snabbt, där av funderingen av att sno dem från en annan cykel. Kan jag köpa likvärdiga kompletta hjul nya någon annanstans för mindre pengar? En extra hjuluppsättning blir det, punkt slut, men frågan är om det blir från en donator-cykel eller enskilda hjul. Vart köper man bäst hjul nuförtiden? Jag har absolut ingen koll på vart man bäst köper cykeldelar för de bättre priser idag.

Dags att tala om att 28 och 29" är samma sak.
Finns ju hur mycket begagnade hjul som helst och köp en ny kassett så är alla problem lösta! 8, 9 och 10 passar på samma body.
Ska du köpa en till cykel så köp en billig mtb med kompatibla hjul om du vill byta vilket du inte kommer vilja då mtb'n kommer vara så mycket bättre i skogen ?

För 3000:- får du helt OK kompletta 622-hjul från Tyskland.
Sedan tillkommer 1500:- för däck, kassett och skivor.
Sixten har stenkoll på alla delar, så han kan säkert tipsa om t ex hjul från DT.

Om du är nöjd med din cykel som du köpt först, varför inte köpa samma cykel igen?

+ det är exakt samma hjul som är med, samma känsla och mått.
+ samma storlek och mått på kassett, skivor etc.
+ du har en extra ram i framtiden om den första blir sliten, skadad etc.

- 3500 kr för en uppsättning hjul
- Du får samma däck med på den nya, men dom kan du spara
- köp nya däck, stigdäck eller dubb (eller vad du nu vill ha)

Total kostnad: 4500? kanske +/- beroende på vad för däck du köper till.

Mike C sa:
Att köpa beggade hjul tänker jag nog inte göra, slitna drev på ny kedja har inte funkat så bra för mig, har inte tagit lång tid innan kedjan hoppar så jag föredrar att köpa nytt. Eftersom cykeln ska mest hänga bak på en husbil som rullar genom Europa på tre månaders klätterresa så vägrar jag ha med min dyra cykel, där av denna billiga hybrid.

Som någon redan nämnt, dreven sitter inte fast i hjulet. Räkna inte med att de hjul du köper har rätt antal drev bak, detta behöver du alltså köpa till. Du behöver antagligen köpa passande skivor också.

Mitt tips är att du köper de billigaste hjul du kan hitta (för skivbroms) och sedan köper du till en sprillans ny kassett och nya skivor. Det kommer kännas som nytt. Skivbromshjul slits väldigt lite.

Finns en stor chans att du kommer att behöva ställa in växlar och bromsar vid varje hjulbyte då cyklarna inte har samma nav. Visst är det samma standard på både men små skillnader som ligger inom toleranserna kan leda till bromsar som ligger an eller skrika och växlar som hoppar.

Byter ofta hjul på skivbromsade crossar. På några hjul har jag shimsat skivorna. Aldrig gjort något med kassetterna. Funkar fint.

Köp billiga begagnade hjul på happy, sen köper du fina däck samt billig slang och kassett från valfri tysk/engelsk webbutik. Vill du tvärt ha oanvända hjul så brukar sådana också gå att få riktigt billigt från folk som har plockat av dem från en ny cykel. Största nackdelen med att köpa en ny billig cykel är som sagt att de brukar komma med tråkiga däck.

pnkcow sa:
Finns en stor chans att du kommer att behöva ställa in växlar och bromsar vid varje hjulbyte då cyklarna inte har samma nav.
Aha, OK. Tackar för det, jag vill inte behöva ställa in vid byte.

onmjer01 sa:
Om du är nöjd med din cykel som du köpt först, varför inte köpa samma cykel igen?
Det här var min första tanke, och den tanken finns ju kvar. Det skulle vara roligare med en annan cykel men jag hade ingen aning om man kunde byta mellan utan risk för problem, därmed ställde jag frågan här. Jag tycker jag har fått svar på den frågan och konstaterar att det inte är riktigt värt chansningen. Jag får kika lite på seperata hjul och väga det mot en likadan donator cykel.

Mike C sa:
Stumpy sa:
Byter ofta hjul på skivbromsade crossar. På några hjul har jag shimsat skivorna. Aldrig gjort något med kassetterna. Funkar fint.
Du har bytt mellan olika modeller av kasetter (fast med samma antal växlar så klart) ?
10-delat till 10-delat och 11-delat till 11-delat.
11-25 på något hjul och 11-28 på något annat.
Inga konstigheter.

Edit: 160-skivor på alla hjul.

Senast ändrad:
Stumpy sa:
10-delat till 10-delat och 11-delat till 11-delat.
11-25 på något hjul och 11-28 på något annat.
Inga konstigheter.

Edit: 160-skivor på alla hjul.
Tackar. Jag ska in till XXL och kika på den där andra donator cykeln då. De kanske t o m låter mig testa byta hjul mellan de olika cyklarna.

Vad ska du ha för däck på nya hjulen ?
Smalare eller bredare än vad du har nu?
Får det plats mtb däck ? Om smalare , varför då ?
Köp ett par findäck på 40mm istl så gör du din cykel så bra den kan bli till både grus o asfalt. Så slipper du jobbet med att byta efter behag.

hm sa:
Köp ett par findäck på 40mm istl så gör du din cykel så bra den kan bli till både grus o asfalt.
Jag får väll iaf kika på det alternativet. Har du (eller någon annan) länk eller modell betäckning på sådanna däck? Jag har ingen aning vad jag borde köpa.

Jag har 4 uppsättningar hjul med samma navstandard. Funkar på min 29" o min cross. På Mtb kör jag med blöt o torrdäck för olika underlag o på crossen 25-28 lvg o upp till 45 gravel däck. Alla hjulen kan flyttas runt o jag har kört med 25 däck på MTBn bara för att testa.
För att det skall funka utan problem brukar jag skifta kasset så kasett följer kedja.
Skifta kasett tar 30s så det är snabbt gjort.
Skivorna kan behövas centreras om men normalt pressar man ut beläggen o klämmer 2 gånger på handtaget o sen funkar det. Har ett fulcrum red power HP ett par DT 1700 ett par Prime från wiggle som är bra för pengarna o ett par noname som satt på crossen. Men det är stor skillnad på känsla i lätta o tunga hjul. Fulcrum red power hp är riktigt bra med 25 däck på crossen även om de är ämnade för 29". Har 180skivor fram o 160 bak på alla hjulen.

Mike C sa:
hm sa:
Köp ett par findäck på 40mm istl så gör du din cykel så bra den kan bli till både grus o asfalt.
Jag får väll iaf kika på det alternativet. Har du (eller någon annan) länk eller modell betäckning på sådanna däck? Jag har ingen aning vad jag borde köpa.

Tyvärr är inte däck i den bredden riktigt min avdelning .
Men får du plats med mtb däck på 55mm är det en annan sak .
Du tycker jag du iaf kan överväga ett par såna och ett par smalare vägdäck .

Kanske inte riktigt förstått frågeställningen, men om man väljer mellan att lägga samma summa på antingen hjul eller cykel så bör det bli ganska mycket bättre hjul om man köper endast det, jämfört med hjul som följer med en cykel för samma peng?

me.I.am sa:
Kanske inte riktigt förstått frågeställningen, men om man väljer mellan att lägga samma summa på antingen hjul eller cykel så bör det bli ganska mycket bättre hjul om man köper endast det, jämfört med hjul som följer med en cykel för samma peng?
Det kunde man tro, men när jag började kolla på vad hjul skulle kosta i XXL butiken så hamnade det på ca 300kr billigare än hela cykeln. Men ja, det är ju XXL det, jag har nada koll på vart man köper vettiga grejer på nätet, och vet inte heller hur mycket bättre eller sämre de lösa hjulen är jämnfört med de som sitter på cykeln.

Men, nu har jag iaf varit på XXL och kollat närmare på "donator" cykeln jag hade tänkt men däcken var rätt lika de jag har på cykeln jag köpt (såg bredare ut på bild). Så det betyder nya däck i vilket fall och då faller ju syftet med donator cykeln bort, det blev lösa hjul istället.

Mike,
Låt mig få tillfälle att komma o kolla på cykeln o hjulen så ska vi nog komma fram till ett vettigt hjulpar att ha vid sidan av!
Helgen kanske.

hm sa:
Mike C sa:
Schwalbe G-One är populära https://www.schwalbe.com/de/newsreader/schwalbe-gravel-reifen-fuer-alle-abenteuer.html
G-One Speed-modellen borde passa dig bra, finns som 40-622: https://www.schwalbe.com/de/road-reader/schwalbe-g-one-speed.html
Går att köpa här: https://www.rosebikes.se/artikel/schwalbe-g-one-speed-evolution-tl-easy-tyre-2017/aid:2671383

/Håkan

Mike C sa:
Stumpy sa:
Du har bytt mellan olika modeller av kasetter (fast med samma antal växlar så klart) ?
Självklart.
Olika fabrikat (Shimano/SRAM) olika serier (7900/6700/5700/1050/170 osv) och olika range (12-25/12-27/12-30/11-25/11-28/11-32) och har inte upplevt det som något som kräver justering mer än inre ändläget (när man kommer ihåg det för att vara på den säkra sida för att kasta kedjan innanför dreven är inte bra i längden :-) ) och givetvis grovjustering av "b-skruven" om rangen skiljer mycket.
Samma med skivor (CL/6-bult) liksom nav (DTSwiss/Fulcrum/Formula/Novatec), med något nav shimsat.
Inga problem - men så kör jag med stor frigång på beläggen (då man lyxa till det med att välja det på mekaniska).
Hinner byta hjul på samma tid det tar att pumpa däcket för dom som håller på och byter (vilket av en händelse verkar sammanfalla med de personer som säger sig köra slanglöst vilket gör det hela än mer osannolikt...).

HåkanC sa:
Tackar! Nog ska jag kunna hitta nå vettigt där.

Der Kaiser sa:
Låt mig få tillfälle att komma o kolla på cykeln o hjulen så ska vi nog komma fram till ett vettigt hjulpar att ha vid sidan av!
Helgen kanske.
Vi åker till Rjukan direkt efter jobbet för lite påsk klättring. Jag har nu extra hjul, det är bara däck som saknas... och shims då jag provmonterade bakhjul med kassett och skivan ligger mot beläggen. Inte mycket till cykel att kolla på, kravet var inte så mycket annat än billigt. Jag vägrar ha nå dyrt bak på husbilen genom Europa, det är ändå mest klättring vi kommer att syssla med.

Är inte detta väl mycket slit och släng? Att köpa en hel cykel för att bara ta hjulen? Jag säger köp begagnat och en ny kassett i så fall, en 8-delad kassett kostar ett par hundralappar max. Och du kan nog få rätt schyssta hjul för 3000 spänn begagnat.

OlOIO sa:
Är inte detta väl mycket slit och släng? Att köpa en hel cykel för att bara ta hjulen? Jag säger köp begagnat och en ny kassett i så fall, en 8-delad kassett kostar ett par hundralappar max. Och du kan nog få rätt schyssta hjul för 3000 spänn begagnat.
Som jag skrev ovan, hjul är inköpta nu. Släng hade det inte varit ändå, hade behållt donatorn som komplett cykel hemma. Hade bara däcken på tänkta donatorn varit bredare så hade jag fått en komplett cykel för bara 300kr mer än hjulen. Det är ändå rätt mycket reservdelar för 300kr det. Billiga grejer? Javisst, det är hela grejen, jag vägrar ha min dyra cykel bak på husbilen.

Tillbaka
Topp