Byta hjul MTB 26", hur dyra?

Hej
Jag funderar på att köpa nya hjul till min Scott Aspect 10, för de befintliga känns ganska svampiga, och jag gissar att de är rätt tunga med. Fälgarna heter Alex XC44 tror jag, med 32 ekrar, och det är Shimano-nav bak och ett Scott-nav fram.
Frågan är hur högt upp i pris jag behöver gå för att märka stor skillnad i vikt och styvhet? Jag funderar lite på Shimanos XT-hjul, är de tillräckligt bra, eller måste jag upp högre i pris?

Luzen skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag köpte shimano xt hjul och är väldigt nöjd.

+1 är väldigt nöjd med mitt xt hjulpar.

Sitter ett par XT WH-M785 på min 26"a också och jag är helnöjd. Tror dom vägde ca 1640g vilket var nästan ett halvkilo mindre än Scott/Alex fälgarna.

Supersonic skrev:
> Jag skulle då hellre föreslå dessa istället
> för XT-hjulen:
> http://www.actionsports.de/en/wheels/wheelset-spec
> ials/mtb-disc-26inch/4574/shimano-xtr-985-disc-cen
> terlock-/-notubes-ztr-alpine-/cx-ray-1350g-laufrad
> satz?c=399

Då är ju frågan, vad gör dessa hjul dubbelt så bra som XT-hjulen, för de är ju dubbelt så dyra? De är några 100g lättare ser jag. Är XTR-naven mycket bättre än XT? Mina standardhjul lär väl vara riktigt usla, så även XT bör vara ett rejält steg upp, eller tänker jag fel?

Innan det går att rekommendera några hjul behöver du egentligen tala om hur du kör.

Stök och bröt eller mer långloppsliknande åkning? I det förstnämnda fallet är ju slagtåliga fälgar lite mer prioriterat än i det andra.

Stök och bröt stämmer nog bäst på min åkning, men jag kör inte speciellt aggressivt, så några vidare stryktåliga grejer tror jag inte behövs. Inga stora drops och sånt, det är jag för feg för. Men stökig terräng i hyggligt snabbt tempo, men med respekt för cykeln är nog en bra sammanfattning.

Då tänker jag ändå att du vill ha något som det går att byta en fälg på om det händer en olycka eller rikta upp om det skulle bli lite snett. Risken är ju att du blir snabbare med tiden och då vågar göra saker som utsätter cykeln för mer :)

Systemhjul som XT uppfyller inte något av de kriterierna.

Om du å andra sidan inte lyckats sabba något på dina nuvarande hjul så borde det inte vara något större problem med de nya hjulen heller. Du kanske byter cykel till något som inbjuder till köttigare åkning innan dess ändå, vem vet.

Rattnalle skrev:
> Då tänker jag ändå att du vill ha något som
> det går att byta en fälg på om det händer en
> olycka eller rikta upp om det skulle bli lite
> snett. Risken är ju att du blir snabbare med
> tiden och då vågar göra saker som utsätter
> cykeln för mer :)
>
> Systemhjul som XT uppfyller inte något av de
> kriterierna.
>
> Om du å andra sidan inte lyckats sabba något på
> dina nuvarande hjul så borde det inte vara något
> större problem med de nya hjulen heller. Du
> kanske byter cykel till något som inbjuder till
> köttigare åkning innan dess ändå, vem vet.

Vad är det som gör att det inte går att byta fälg på ett XT-hjul? Är ekrar och nav special? Är man körd om man kör av en eker i så fall? Sådana saker är ju helt klart värt att väga in, och något jag inte alls funderat över tidigare.

Går och går. Du får svårare att hitta delar än någon vanlig standardfälg. Hjul med färre ekrar är lite svårare att rikta upp också. Eller har XT 32 ekrar?

Rattnalle skrev:
> Går och går. Du får svårare att hitta delar
> än någon vanlig standardfälg. Hjul med färre
> ekrar är lite svårare att rikta upp också.
> Eller har XT 32 ekrar?

Beror på vilken årsmodell.

Shimano är ju inte så små på hjul så det borde vara ganska så enkelt att hitta reservdelar eller en lbs som har koll på grejerna.

Håller med Rattnalle, Shimano's systemhjul må vara prisvärda MEN för vad TS användningsområde, dvs rusa fram (o jaga STRAVA segment) på brötiga skogsstigar behövs maximalt grepp.
Detta åstadkoms genom lågt tryck i slanglösa däck med stor luftkammare, vilket lätt blir sladdrigt om de körs på smal fälg (dvs mindre än 23mm, Shimano XT = 19mm).

Skulle i stället rekommendera dessa:
http://www.actionsports.de/en/wheel...l28-d-light-disc-1530g-laufradsatz-26er?c=108 23mm fälg och lätta.
Alt. dessa http://www.actionsports.de/en/wheel...isc-1540g-laufradsatz-26er-incl.tlr-kit?c=108 liknande men med fler valmöjligheter.
Önskas biffigare fälg ta dessa http://www.actionsports.de/en/wheel...o-amride-25-disc-laufradsatz-26er-1590g?c=108 med 25mm innerbredd och stryktåliga.
Behöver du lika stryktåliga nav åker priset upp http://www.actionsports.de/en/wheel...ere-xl-comp-race-laufradsatz-26er-1540g?c=399 resp. http://www.actionsports.de/en/wheel...ride-25-aerolite-laufradsatz-26er-1590g?c=399 men då kan du lika gärna köpa en kombo på Hope Pro2 nav för lägre pris från http://www.velotek.se/SALE.html i Uppsala (kolla hjulset'et längst ner).

// Larsa

Aspect är ju inte precis en enduro maskin, känns ganska overkill med 23mm fälgar. Går det ens in 2.4 däck i ramen?

Du har inte testat att spänna ekarna och serva navet?

Senast ändrad:
Jag har Amride25 fälgen som ett av hjulseten ovan har och är mycket nöjd. Men alla däck blir enorma på dem så hur mycket plats det finns i ramen bör undersökas noga.

Biligare att byta än stansfälgen och lite lättare men annars är de nog relativt likvärdiga.

Sen beror ju hjulvalet lite på TS framtidsplaner också. Ett par XT hjul kanske håller hur bra som helst ett par år och vid det laget är cykeln kanske redo att bytas ut och vem vet vilken hjulstorlek som är trendig då. 26,7" någon?

Rattnalle skrev:
> Sen beror ju hjulvalet lite på TS framtidsplaner
> också. Ett par XT hjul kanske håller hur bra som
> helst ett par år och vid det laget är cykeln
> kanske redo att bytas ut och vem vet vilken
> hjulstorlek som är trendig då. 26,7" någon?

+1 // L

Kan tänka mig att definitionen av bröt kan skilja från person till person. Jag skulle tro att jag ändå är ganska snäll mot materialet i min åkning. Mina nuvarande fälgar är 24mm utvändigt, men jag antar att bredden mäts invändigt? Vad motsvarar det då, 19mm invändig bredd?

Jag kör nu med 2,1" däck, och jag tror inte det går i våldsamt mycket bredare. Blir däcken "större" med bredare fälg? Hjulen från Veloteket såg ju väldigt trevliga ut, hur bred är den fälgen och vad kan de tänkas väga? Känns som de skulle passa bra utseendemässigt om inte annat.

Sedan tror jag ju inte jag kommer ta med dessa till någon annan cykel i framtiden, då nästa garanterat lär ha en annan hjulstorlek. Men de bör ju hålla några år.

Sedan är ju frågan, har Veloteket webb-butik? Det såg knappt ut så på hemsidan. Och är det QR på de länkade hjulen?

Tror inte Velotek-hjulen passar i din ram då det är Flow Ex-fälgar vilket är typ 25mm+ i innerbredd. Då kan du lika gärna göra som Rattnalle skrev, att köra på XT-hjulen. Kommer att funka finfint i den ramen.
// Larsa

Jag har funderat på att knåpa ihop ett lättare custom hjulpar från Actionsport till min 27.5 och tänkte mig Shimano XT M785 nav och Fun Works Atmosphere SL fälgar för att få ned både vikt och pris till ett minimum (1560g, 2600kr).

Men jag väger 84kg - tror ni Fun Works Atmosphere SL fälgen håller? eller kommer jag ligga för nära maxvikten på 90kg?

Scale60 skrev:
> Jag har funderat på att knåpa ihop ett lättare
> custom hjulpar från Actionsport till min 27.5 och
> tänkte mig Shimano XT M785 nav och Fun Works
> Atmosphere SL fälgar för att få ned både vikt
> och pris till ett minimum (1560g, 2600kr).
>
> Men jag väger 84kg - tror ni Fun Works Atmosphere
> SL fälgen håller? eller kommer jag ligga för
> nära maxvikten på 90kg?

Låter väl ok, fast:
Nr.1 - Shimano-nav kräver mera underhåll då de har allmänt kassa tätningar och lösa kulor (istället för maskinkullager som de flesta andra använder, iof av skiftande kvalisort).
Nr.2 - Atmosphere SL väger förvisso enbart 370gram, MEN har bara 20,5mm i innerbredd.
Bättre då att gå på XL-versionen, vikt 425g och 23mm's innerbredd.

Your call. // Larsa

larsaw skrev:
> Nr.1 - Shimano-nav kräver mera underhåll då de
> har allmänt kassa tätningar och lösa kulor

"Kassa tätningar" gäller väl knappast XTR? Som är det enda Shimanonav jag har ngn större erfarenhet av...

Hade jag haft en Scott aspect 10 hade jag max lagt 1500 på nya hjul. Främst då om något hade gått sönder eller så. Dom här har jag själv http://www.merlincycles.com/shimano-mt15-wheels-26-pair-54512.html skaffade som nödlösning och jag tycker dom är bättre än de som satt på när cykeln kom (scale 50). Enda lilla minuset är att man inte kan köra slanglöst. Visst är det kul med nya hjul etc men jag själv hade sparat till en ny hoj framför nya hjul.

Oskar skrev:
> "Kassa tätningar" gäller väl knappast XTR? Som
> är det enda Shimanonav jag har ngn större
> erfarenhet av...

Nu var det ett tag sedan jag körde Shimano-nav, men de Deore/XT/XTR har alla haft behov av service två ggr/år :( vilket är en för mycket i min bok.
Men de kan ju blivit bättre under dom senast två-tre åren.

// Larsa

Hade jag varit i TS kläder hade en LBS fått ge nuvarande hjul en andra chans ich sen sparat slantarna till en roligare hoj.

// Larsa

larsaw skrev:
> Scale60 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har funderat på att knåpa ihop ett
> lättare
> > custom hjulpar från Actionsport till min 27.5
> och
> > tänkte mig Shimano XT M785 nav och Fun Works
> > Atmosphere SL fälgar för att få ned både
> vikt
> > och pris till ett minimum (1560g, 2600kr).
> >
> > Men jag väger 84kg - tror ni Fun Works
> Atmosphere
> > SL fälgen håller? eller kommer jag ligga för
> > nära maxvikten på 90kg?
>
> Låter väl ok, fast:
> Nr.1 - Shimano-nav kräver mera underhåll då de
> har allmänt kassa tätningar och lösa kulor
> (istället för maskinkullager som de flesta andra
> använder, iof av skiftande kvalisort).
> Nr.2 - Atmosphere SL väger förvisso enbart
> 370gram, MEN har bara 20,5mm i innerbredd.
> Bättre då att gå på XL-versionen, vikt 425g
> och 23mm's innerbredd.
>
> Your call. // Larsa

XTR eller DT240 nav hade nog suttit bra men då dubbleras priset på hjulen. Bredare fälgar hade inte heller varit dumt men då blir hjulen å andra sidan 110g tyngre.

Idealiskt hade nog varit DT240 centerlock + Atmoshpere XL med en vikt på ett hjulset på ca 1527g men priset hade då blivit 4990kr istället för 2670kr.

Jag måste nog fundera.

-EDIT-

Jag tror jag gör såhär:

Jag chansar på XT naven och Atmosphere SL fälgarna för 2670kr och lägger på Thunder Burt däcken, XT kassetten och XT skivorna.

På Scott/Synchros 1920g hjulen lägger jag på original Deore kassetten och original bromsskivorna och köper till ett par grövre däck med grepp för blöt och lerkörning.

Då har jag en hjuluppsättning pendling och torr terräng och en hjuluppsättning för att bryta nya mtb spår i okända marker :D.

Senast ändrad:
Nu är förvirringen total :)

För att summera så är det alltså såhär verkar det som:
XT-hjulen har för smala fälgar, iofs inte smalare än de jag har idag, men visst märker jag av att däcken kränger lite. Alltså vill jag ha bredare fälgar, men det funkar inte i min ram (?). Vilken påverkan har fälgens bredd på däckets bredd? Borde det inte bara bli bredare vid mötet mot fälgen?
"Alla" nav förutom Shimano har maskinlager, vilket är att föredra?

Sedan kanske det är overkill att byta hjul överhuvudtaget. Men jag är nöjd med cykeln som den är, men skulle vilja ha nya hjul, mest för att jag tycker de befintliga känns veka.

Cykeln i övrigt ser jag inga fel på, och gaffeln är uppgraderad till en Reba, så egentligen ser jag inte vad en ny cykel skulle ge mig, förutom möjligtvis en annan hjulstorlek.

Så om vi utgår från att jag ändå vill ha nya hjul, vilken max fälgbredd skulle jag kunna ha? Kan man mäta sig fram till det på något vis?

Och vad menar Larsa med att låta LBS ge nuvarande hjul en chans? Spänna ekrar?

Du kan ha bredare fälgar i din ram. Bredare fälgar gör att däcket får större bredd. Om du kör 2,1" däck borde det vara lugnt även med en ordentligt bred fälg.

Ang. varför däcket blir bredare så ökar du ju den totala omkretsen på däck+fälg genom att öka avståndet mellan däckets kanter i fälgen. Volymen ökar därmed något.

Räckna lite på det, ökar du fälgbredden 4mm på ett 53mm brett däck med 19mm fälg ökar däckbredden till 54,3mm med 23mm fälg ...
Så har du plats med 0.7mm /sida vid däcken går det :)

Hjulen tar man ju med sig till nästa cykel om man är nöjd då det är ju bara att hugga i så mycket man har råd med. Är ju en av orsakerna till att det oftast sitter skithjul på cyklarna när de är nya.

Många LLC kör på XT och såvitt jag kan bedöma så verkar det funka...

/Freddo

Jag var tvungen att riva isär min cykel igår och mäta och väga lite. Mina nuvarande fälgar är 17mm invändigt bara. Den huvudsakliga invändningen mot XT-hjulen i ovan länkat test var ju att de var för smala. Men de är ändå 2mm bredare än mina befintliga. Dessutom väger mina befintliga hjul 460g mer totalt. Eventuellt ännu mer om vikten på XT-hjulen inkluderar QR. Så jag la en beställning på en uppsättning hjul, och en flaska tätningsvätska. Ska bli mycket spännande att se hur de är när de kommer. Tack för alla svar!

Jag beställde dom här custom hjulen från Actionspsorts:

Nya_hjul_650b.jpg

Beräknad vikt 1559g och priset blev ganska precis 2600kr inkl frakt. Det ska bli kul att se om viktberäkningen stämmer och vilken kvalitet hjulen har.

Jag såg att 26" custom hjulen hade väldigt många konfigurationsmöjligheter åtminstone dubbelt så många som 650b så det går kanske att bygga ihop ett par bra men rimligt prissatta 26" hjul också.

-EDIT-

Ooops jag såg att du redan beställt XT hjul, jag tror du kommer bli nöjd med dom :D.

-EDIT2-

Jag ska kanske tillägga att Actionsports bygger ihop hjulen det är alltså inte lösa delar jag köpt.

Senast ändrad:
passande kom frågan upp här nu när jag ska sitta o tänka på ett par nya hjul till mitt projekt. är de någon som kan ge mig lite tips med kanske gällande ett par lätta, snygga(ja de är oxå viktigt) och prisvärda hjul? jag har ett tag funderat på att köpa mavicfälg från evalds ,de har utförsäljning på äldre mavic xm819 , ett par xt-nav och vettiga ekrar med alunipplar. kan de bli ett vettigt alt om jag vill försöka bygga eget? ska väl tillägga att de ska köras mild xc /snabb stadshoj med en helstel kolfiber ram o gaffel. tacksam för svar.

lite bling måste de vara vettu. att de sitter som djuret om de kommer in salt eller skit mellan eller att de lätt spricker står jag ut med. jag är inte så krävande i skogen så de blir något problem. ;)

Jag läste några trådar om alu nipplar och några tillverkare typ Sapim iallafall säger att dagens alu nipplar är både starkare och motstår korrosion bättre än mässingsnipplar. Om det verkligen stämmer får jag se när nya hjulen kommit :D.

Senast ändrad:
toppen att fler kan stå på den sidan. när jag började jobba på cykelaffär -98 så var de riktigt hett, färgade nipplar, hadleynav och ceramicfälgar. kanske ligger jag kvar på retrosidan men de är kul med lite färg istället för allt svart...o vitt. men de är jag de. men hur står sig alternativet som jag gav tro bortsett från alunipplarna?

Jag satte en budget och sen väntade jag på rea. Vilket gav ett par Eastonhjul från CRC. De blev nästan ett kilo lättare(970g) än hjulen som följde med cykeln.

Jag tittade också på Mavic först men beslutade att köpa färdiga hjul sen. Men blingbling är viktigt så det blev ett par löjligt dyra bromsskivor bara för att matcha naven :0)

Angående nipplarna så gick en av på min racer men det verkar ha varit nått fel på dom hjulen.

/Freddo

Tillbaka
Topp