Byta hjulstorlek

Byta hjulstorlek
Hej.
Jag ska ev. ¨ärva¨ en Propain Tyee årsm.2019 med 27,5 - hjul. Jag funderar isåfall på att byta gaffel och montera 29 hjul fram, (Mullet).
Är dettta ett alternativ eller blir cykelns ¨grundgeometri¨ förstörd på nått sätt så att det ej blir cyklingsbart. Man kanske får gå ner i slaglängd
på gaffelln för att kompensera det större hjulet fram?
Tacksam för svar /Bernhard

Byta hjulstorlek
Får det plats 29 i befintlig gaffel möjligen? I sådana fall är det ju enkelt att testa med ngn polares hoj (som kör 29:or).

Har testat själv på en hoj och det blev helt ok.

Byta hjulstorlek
På pappret sabbar du geometrin (om cykeln inte har flipchip anpassat för att kunna köra mullet). Om det ändå funkar i praktiken törs jag inte säga.

Byta hjulstorlek
En del cyklar funkar det att gå ner i slag och sätta på större hjul på och på så sätt hyfsat behålla geometrin. Det som kan bli problem är om det större hjulet kommer slå i downtube, vilket du i princip måste testa dig fram till själv genom att montera, släppa ut luft och prova.

Om du har en kompis med 29:a så är det ju bara att testa. Vi köpte en beggad cykel där det var gjort så och det funkar fint.

Byta hjulstorlek
Vad är det för bredd förresten på framdäcket? Det var ju poppis med plushjul på den tiden och då är det ju ingen märkbar skillnad i diameter att gå till 29 / 2.4 t ex.

Byta hjulstorlek
Ett annat alternativ till att gå ner i slag är att leka med angle set. Men man bör ta fram sin gamla trigonometri och räkna på den faktiska geometrin det blir och vad man vill åt =)
Det är inte helt trivialt.

Tillbaka
Topp