Byta kassett och alla följdeffekter

Cycloid

Aktiv medlem
Började med att ställa frågan i "Frågor man inte vågar ställa, egentligen....", men det kändes som att följdfrågorna blev för många 🙂

Jag har alltså fått en halvrisig cykel jag ska fixa ordning för att min sambo ska kunna ha en cykel när hon hälsar på sina åldrande föräldrar på annan ort.

Kassett och kedja var bortom all räddning.
Kassetten är 7-växlad 11-19 och bakväxeln klarar bara upp till 21 (vilket verkar omöjligt att köpa längre).

Jag har 7-delade kassetter liggande (13-30/12-32) och ny bakväxel kan jag ju köpa.
Framdrevet är dock 26-44-54, vilket verkar kräva en högre total kapacitet än växlar i handeln stödjer. Fick dock det bra tipset att inte använda största drevet fram.

Nu till nästa hinder för mig med begränsade förkunskaper:
Växelreglaget sitter ihop med bromshandtaget. Kan jag använda samma reglage till ny bakväxel?

Senast ändrad:
Ja, du kan använda samma växelreglaget.

Om kedjan har slitits för mycket behöver du också byta framdrev. Om du inte kan bedöma det själva ladda upp bilder på tänderna på framdreverna.

Ja, du kan använda samma växelreglaget.

Om kedjan har slitits för mycket behöver du också byta framdrev. Om du inte kan bedöma det själva ladda upp bilder på tänderna på framdreverna.

Bilagor

• 17536257422424019252205791873591.webp
    17536257422424019252205791873591.webp
    270.1 KB · Besök: 55
Det kommer nog funka om du stretchar lite på kapaciteten också. Det är inte en hård övre gräns, utan ibland funkar det ändå.

Är det verkligen en 7-delad kassett och inte en frihjulskrans? Jag skulle avråda från att hålla på med så uråldriga grejer, särskilt när du inte är bra på att meka. Kommer knappt ihåg när jag själv hade 7-delat. Den "moderna världen" imo börjar med 8-delad kassett, som kom lite innan millenieskiftet. Till dessa kan du fortfarande få tag på delar med rimlig ansträngning, i form av Shimano Claris, och inte minst viktigt - kassetter med lite olika stigning för en blygsam peng.

Tex såna här kan man, med lite tur och framförhållning, få tag på för 2-3 tusen
Det här är för priset en helt ok landsvägsräser, som startade min dotters cykelintresse. Efter det köpte vi en oidentiferad gammal räser för 1500 som jag satte Shimano Claris på, samt en fin gammal kraschad Cyclepro Spectrum för 2000 som jag också satte Shimano Claris på, som hon har haft väldigt kul med.

I backspegeln framstår Shimano Claris som en bra och billig ingång till seriös cykling. Det är så klart inga märkvärdiga grejer, men fullt användbart för nybörjar-landsvägscykling med tex en HG50 13-26 kassett.

Är det verkligen en 7-delad kassett och inte en frihjulskrans? Jag skulle avråda från att hålla på med så uråldriga grejer, särskilt när du inte är bra på att meka. Kommer knappt ihåg när jag själv hade 7-delat. Den "moderna världen" imo börjar med 8-delad kassett, som kom lite innan millenieskiftet. Till dessa kan du fortfarande få tag på delar med rimlig ansträngning, i form av Shimano Claris, och inte minst viktigt - kassetter med lite olika stigning för en blygsam peng.

Tex såna här kan man, med lite tur och framförhållning, få tag på för 2-3 tusen
Det här är för priset en helt ok landsvägsräser, som startade min dotters cykelintresse. Efter det köpte vi en oidentiferad gammal räser för 1500 som jag satte Shimano Claris på, samt en fin gammal kraschad Cyclepro Spectrum för 2000 som jag också satte Shimano Claris på, som hon har haft väldigt kul med.

I backspegeln framstår Shimano Claris som en bra och billig ingång till seriös cykling. Det är så klart inga märkvärdiga grejer, men fullt användbart för nybörjar-landsvägscykling med tex en HG50 13-26 kassett.
Ganska säker på att det är kassett. Detta är alltså ingen fincykel och går det åt skogen så gör det... Ser det som läropengar 😉

Det är inte en lvg det är frågan om, utan en vanlig "citybike" som hon ska använda för att cykla kortare turer på stan.

Ganska säker på att det är kassett. Detta är alltså ingen fincykel och går det åt skogen så gör det... Ser det som läropengar 😉

Det är inte en lvg det är frågan om, utan en vanlig "citybike" som hon ska använda för att cykla kortare turer på stan.
Kolla nu upp detta så vi inte går och lägger oss med denna ovisshet.

för att min sambo ska kunna ha en cykel när hon hälsar på sina åldrande föräldrar på annan ort.
Då kunde du ev ha uttryckt dig tydligare. Om man själv är van vid att cykla 5-7 mil per dag kan det lätt tolkas som att frun ska cykla TILL sina åldrade föräldrar på annan ort.

Men även turer på stan görs bättre med räser än citybike, om man inte sitter fast i gamla föreställningar, som de flesta "utomstående" gör. Min dotter cyklade ENBART inom stan när hon började med räser och fastnade för det. Samma sak för mig själv. Mao: det finns ingen inneboende naturlig motsättning mellan räser och tätort, om man närmar sig utan fördomar och cementerade föreställningar om vad cykling ska vara.

Då kunde du ev ha uttryckt dig tydligare. Om man själv är van vid att cykla 5-7 mil per dag kan det lätt tolkas som att frun ska cykla TILL sina åldrade föräldrar på annan ort.

Men även turer på stan görs bättre med räser än citybike, om man inte sitter fast i gamla föreställningar, som de flesta "utomstående" gör. Min dotter cyklade ENBART inom stan när hon började med räser och fastnade för det. Samma sak för mig själv. Mao: det finns ingen inneboende naturlig motsättning mellan räser och tätort, om man närmar sig utan fördomar och cementerade föreställningar om vad cykling ska vara.
Jag skulle aldrig få min sambo att cykla racer 🙂

Jag skulle aldrig få min sambo att cykla racer 🙂
Plocka isåfall bort stora och lilla klingan fram, ta bort framväxelwirern och hylsan och lås framväxeln med hjälp av H o L-skruvarna så att den funkar som kedjestyrare för mittklingan.
Om sambon senare klagar på att hon inte kan få tillräckligt hög eller låg växel så kan du skaffa en större eller mindre klinga.
Fast det kan isåfall också vara att hon har dålig kadens...

Skulle säga att mittendrevet ser ganska sliten ut. Troligtvis funkar den inte bra med en ny kedja. Största är också sliten. Jag skulle rekommendera att byta dessa två. Då får man också en rimligare utväxling.

Skulle säga att mittendrevet ser ganska sliten ut. Troligtvis funkar den inte bra med en ny kedja. Största är också sliten. Jag skulle rekommendera att byta dessa två. Då får man också en rimligare utväxling.
Det låter vettigt!
Vart ska jag mäta/kolla för att hitta drev som passar?

jo framklingorna är en aning slitna, skulle må bra av åtgärd. men måttligt slitage och därför en bra chans att lära sig renovera.

kassetten däremot är i den högre skolan. hade bytt den, ffa när det gäller någon annan.

set and forget, typ.

Tack för alla tips! Jag har lärt mig massor även om energi-/tidsbrist gör att min mobile cykelmek får färdigställa projektet.

Jag gjorde:
Tog loss sadel och sadelstolpe
Tog isär bakhjulet och rengjorde
Satte i en ny eker i bakhjulet
Nytt fälgband på bakhjulet
Tog isär framhjulet och rengjorde
Tog bort trasig framskärm
Tog loss vevpartiet och rengjorde
Köpte ett nytt mittdrev hos LBS
Försökte ta loss vänster vevarm, men drog sönder gängorna
Tog isär, rengjorde och smörjde pedalerna
Tog bort handtagen
Tog bort bakväxeln
Tvättade och rengjorde cykeln
Köpte ny framskärm på Biltema
Monterade framskärm
Monterade reflexer och belysning

Tack för alla tips! Jag har lärt mig massor även om energi-/tidsbrist gör att min mobile cykelmek får färdigställa projektet.

Jag gjorde:
Tog loss sadel och sadelstolpe
Tog isär bakhjulet och rengjorde
Satte i en ny eker i bakhjulet
Nytt fälgband på bakhjulet
Tog isär framhjulet och rengjorde
Tog bort trasig framskärm
Tog loss vevpartiet och rengjorde
Köpte ett nytt mittdrev hos LBS
Försökte ta loss vänster vevarm, men drog sönder gängorna
Tog isär, rengjorde och smörjde pedalerna
Tog bort handtagen
Tog bort bakväxeln
Tvättade och rengjorde cykeln
Köpte ny framskärm på Biltema
Monterade framskärm
Monterade reflexer och belysning
Bild på allt, annars kanske du ljuger!

1000005495.webp

Cykelmeken fick göra:
Montera allt jag tagit isär
Byta styrlager
Visade sig även att bakhjulet behövde bytas

Sammanställning av utgifter:
Cykel 0 kr
Bakväxel 150 kr
Kassett 150 kr
Kedjepiska 129 kr
Kassettavdragare 80 kr
Kedja 249 kr
Fälgband 13 kr
Handtag 50 kr
Eker 30 kr
Vevarmsavdragare 80 kr
Framdrev 510 kr
Lås 809 kr
Framskärm 149 kr
Belysning 119 kr
Reflexer 35 kr
Cykelmek 3000 kr (Inkl nytt bakhjul, styrlager, bromsvajrar och växelvajrar

Tot 5553 kr

Tycker det är en helt okej summa för att få en väl fungerande cykel som inte ser allt för stöldbegärlig ut. Dessutom fick jag ju lite lärdomar på köpet!

Visa bilaga 786467

Cykelmeken fick göra:
Montera allt jag tagit isär
Byta styrlager
Visade sig även att bakhjulet behövde bytas

Sammanställning av utgifter:
Cykel 0 kr
Bakväxel 150 kr
Kassett 150 kr
Kedjepiska 129 kr
Kassettavdragare 80 kr
Kedja 249 kr
Fälgband 13 kr
Handtag 50 kr
Eker 30 kr
Vevarmsavdragare 80 kr
Framdrev 510 kr
Lås 809 kr
Framskärm 149 kr
Belysning 119 kr
Reflexer 35 kr
Cykelmek 3000 kr (Inkl nytt bakhjul, styrlager, bromsvajrar och växelvajrar

Tot 5553 kr

Tycker det är en helt okej summa för att få en väl fungerande cykel som inte ser allt för stöldbegärlig ut. Dessutom fick jag ju lite lärdomar på köpet!
Fint bygge! Men stänkskärmarna får inte godkänt. Se här för inspiration: https://happyride.se/forum/threads/visa-din-kompislapp-om-du-har-nagon.1537412/page-4

Cykeltjuvar stjäl vad de kan, när de kan. Såg för några dagar sedan en enkel Biltema-Yosemite i en park med länsad sadel och framhjul. Skulle åtminstone byta QR på framhjulet till något med insex.

Fint bygge! Men stänkskärmarna får inte godkänt. Se här för inspiration: https://happyride.se/forum/threads/visa-din-kompislapp-om-du-har-nagon.1537412/page-4

Cykeltjuvar stjäl vad de kan, när de kan. Såg för några dagar sedan en enkel Biltema-Yosemite i en park med länsad sadel och framhjul. Skulle åtminstone byta QR på framhjulet till något med insex.
Nej, stänkskärmarna kommer säkert bytas ut vad det lider, men det får bli ett framtida projekt...

Bra tips om insex istället för QR. Det ska det bli!

Tillbaka
Topp