Byta kassett och alla följdeffekter
Började med att ställa frågan i "Frågor man inte vågar ställa, egentligen....", men det kändes som att följdfrågorna blev för många 
Jag har alltså fått en halvrisig cykel jag ska fixa ordning för att min sambo ska kunna ha en cykel när hon hälsar på sina åldrande föräldrar på annan ort.
Kassett och kedja var bortom all räddning.
Kassetten är 7-växlad 11-19 och bakväxeln klarar bara upp till 21 (vilket verkar omöjligt att köpa längre).
Jag har 7-delade kassetter liggande (13-30/12-32) och ny bakväxel kan jag ju köpa.
Framdrevet är dock 26-44-54, vilket verkar kräva en högre total kapacitet än växlar i handeln stödjer. Fick dock det bra tipset att inte använda största drevet fram.
bettershifting.com
Nu till nästa hinder för mig med begränsade förkunskaper:
Växelreglaget sitter ihop med bromshandtaget. Kan jag använda samma reglage till ny bakväxel?
Har bakväxel Shimano 400CX med kassett 11-19 (kassetten är helt slut).
Kan växeln funka med 12-32 eller 13-30 som jag har liggandes?
Kan växeln funka med 12-32 eller 13-30 som jag har liggandes?
Jag har alltså fått en halvrisig cykel jag ska fixa ordning för att min sambo ska kunna ha en cykel när hon hälsar på sina åldrande föräldrar på annan ort.
Kassett och kedja var bortom all räddning.
Kassetten är 7-växlad 11-19 och bakväxeln klarar bara upp till 21 (vilket verkar omöjligt att köpa längre).
Jag har 7-delade kassetter liggande (13-30/12-32) och ny bakväxel kan jag ju köpa.
Framdrevet är dock 26-44-54, vilket verkar kräva en högre total kapacitet än växlar i handeln stödjer. Fick dock det bra tipset att inte använda största drevet fram.
Understanding Di2 derailleur specifications | BetterShifting.com
Shimano front derailleur and rear derailleur specifications... what do they mean, really? This page explains all of them, and why they matter. I'll also briefly talk about derailleur hanger extenders and swapping derailleur cages.
Nu till nästa hinder för mig med begränsade förkunskaper:
Växelreglaget sitter ihop med bromshandtaget. Kan jag använda samma reglage till ny bakväxel?
Senast ändrad: