Byta kassett, utväxling, funkar detta?

PLJ1982

Medlem
God kväll kunniga happyiter!

Läge att byta kassett på hojen (merida cx100) då den hängt med ett par år nu.
Har suttit en timme nu och försökt förstå grafer och liknande kring utväxling. Det går inte så bra.

Har i nuläget shimano claris 2x8, kassetten har 11 tand på minsta drevet och 28 på största. Antar då att det är en 11-28? Framdrevet (kör uteslutande på stora klingan) ligger på 50T.

Finns det någon vinst, fartmässigt, att göra med att byta till:

https://www.wiggle.se/shimano-hg50-landsvagskassett-8-delat/

Och isf 12-25 eller 13-26?

Eller är det rätta att byta till en likadan som sitter på nu?

Mvh en som cyklat mer än finmeckat, av en anledning.. ;)

Om du i dagsläget använder dig av 11t så fortsätt med en 11-28t kassett.

Om inte så skulle jag själv gärna gå på en kassett med tightare utväxling, t.ex. 12-25t eller 13-26t, men det är högst subjektivt vad man gillar.

Priset på wiggle kändes också rätt dåligt för en väldigt basic och tung kassett, t.ex. bike-discount tar €11, men visst det tillkommer frakt där...

Om jag cyklade i en miljö där jag aldrig behövde lättare växel än 50-28, skulle jag bytt till en 12-21 kassett och börjat använda framväxeln också. Mycket tätare steg, och lättaste växeln 34-21 är fortfarande lättare än 50-28. Shimano HG50 8-speed 12-21 finns bl a hos SJS Cycles.

Fartmässigt och växlingsmässigt tjänar du på en tät kassett. 12-25 är ingen tät kassett (som framgår av NLC-inlägget), det är däremot HG50 13-23 och i viss mån 13-26. Om du bara kör på storkakan är det ännu mer som talar för en tät kassett, för att orka hålla ångan uppe. Hoppet mellan 13 och 15 är enormt. Självklart vill man ha 14 däremellan.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp