Byta kedja

D i U

Aktiv medlem
Byta kedja
Fick nyss hem en park chain checker och såklart visade den 50% stretch på kedjan efter snart ett års cyklande. Enligt specen bör kedjan bytas vid 50% på 11/12 delade kedjor. Hur många kedjor brukar ni kunna köra på en kassett och singelklinga innan man byter alltihopa?

Byta kedja
D i U sa:
Fick nyss hem en park chain checker och såklart visade den 50% stretch på kedjan efter snart ett års cyklande. Enligt specen bör kedjan bytas vid 50% på 11/12 delade kedjor. Hur många kedjor brukar ni kunna köra på en kassett och singelklinga innan man byter alltihopa?

Använder oxå en CC2 å tycker det funkar bra! Byter kedja när mätaren visar precis över 0.5
Kommer ca 150-200mil på varje kedja å efter 3 kedjor brukar jag byta kassetten!

Bilagor

• Bild 607.jpg
    Bild 607.jpg
    132.6 KB · Besök: 59
Byta kedja
ingen aning hur långt jag kört men blivit en del blöta leriga turer under året men alltid rengjort och smörjt noga. Jag kör en GX 11 del grupp med race face klinga fram, någon bra kedja att rekommendera? Fundera på att köpa ett snäpp upp mot vad som sitter på nu.

Byta kedja
D i U sa:
ingen aning hur långt jag kört men blivit en del blöta leriga turer under året men alltid rengjort och smörjt noga. Jag kör en GX 11 del grupp med race face klinga fram, någon bra kedja att rekommendera? Fundera på att köpa ett snäpp upp mot vad som sitter på nu.

Dyrare betyder i regel kortare livslängd.

Byta kedja
Bytte kedja(+ kassett) på min Crux nu ikväll å min CC2 visar klart under 0.25 (dom siffrorna syns inte ens i "fönstret" tar typ 100mil innan 0.25 syns helt!
Satte på SRAM PG-1170,11-del,11-32 kassett + SRAM PC-1170 kedja!

Bilagor

• IMGP9014 (2).JPG
    IMGP9014 (2).JPG
    278.9 KB · Besök: 47
Byta kedja
glitch sa:
D i U sa:

Hmm, tycker du. Jag körde 220mil lvg på en Sram 1130 kedja, kör strax över 400mil med Red22.

Byta kedja
Detta verkar var en evig fråga, men ska man byta så ofta som Park Tools vill så blir det ju extremt dyrt. Jag (som är en lat stackare) kör glatt med samma drivpaket tills det börjar funka halvdant på ”fulcyklar” - det blir på en pendlare minst tusen mil, sen byter jag allt. På fincyklar, tex mtb som ska funka bra blir det färre timmar, men jag byter kedja på känsla ungefär lika ofta som jag servar gaffeln. Efter två kedjor byts kassett och framdrev också. Då funkar enligt beprövad erfarenhet grejerna bra prestandamässigt.

Byta kedja
cerro sa:
glitch sa:
D i U sa:

Hmm, tycker du. Jag körde 220mil lvg på en Sram 1130 kedja, kör strax över 400mil med Red22.

Ok låt oss säga så här så, dyrare betyder inte alltid bättre livslängd.
Bike har gjort en del slitstyrketester och där brukar de billiga grupperna hålla längre. Men det är klart då är det inte isolerat kedja utan komplett grupp och då är det ju helheten som spelar in med drevslitage osv.
Köp Red 22 verkar håll länge helt enkelt :)

Tillbaka
Topp