Byta Navväxlar mot utanpåliggande

Alfashooter

Ny medlem
Hej
Cykelpendlar sedan tre år med min Crescent Elwin som har navmotor och navväxel. Pendlar året om i ur och skur 11km enkel väg. Valde den cykeln pga mindre underhåll men den är tung dom ett as att cykla utan assistans.
Är nu väldigt sugen på en Crescent Elder, 10vxl med navmotor som ger en helt annan cykelkänsla. Är dock rädd för underhållet och att man sliter upp kedja, krans, växel pga saltade cykelvägar (Malmö)

Är det ett korkat byte för en pendlarcykel?

Det finns ett subforum för elcyklar: https://happyride.se/forum/list.php/29

Men annars tycker jag att istf att byta från navväxel till kedjeväxel bör du istället välja N+1
Dvs ytterligare en cykel
Då har du både en slaskväder/vintercykel + en finväderscykel
Dessutom får du redundans (tex kan du välja den andra cykeln om du upptäcker en punka på morgonen)

/Håkan

Jag byggde om min Batavus Pulzar (Med 7 navväxlar och mittmotor) till 10-delad utanpåliggande för någon månad sedan och hittills ångrar jag mig inte. Anledningen var just att få en mer lättrampad elcykel och det blev den verkligen. I helgen cyklade jag 2,5 mil helt utan elassist och det funkade bra, trots dubbdäck. Får se hur det funkar med utanpåliggande i vinter, men jag tror inte jag får några problem.
N+1 i all ära, men cyklar tar plats. Själv vill jag även ha möjlighet att helt spontant ta ett litet träningspass, till exempel på väg hem från jobbet.

Jo, jag hade ju sån tur att Batavus verkar köra med samma ram på flera modeller, och sen kör med olika dropouts osv för att få olika konfigurationer med utanpåliggande eller navväxlar. Jag tror till och med att de kör med 7-8 delad kedja och drev även på Nexus-naven för att få ner kostnaden så att det blir färre delar totalt. Allt detta visste jag innan och jag skaffade även de vitala Batavus-delarna innan jag satte igång på allvar.
Jag råder ingen att bygga om (dessutom har du väl navmotor idag som du vill byta mot mittmotor även om du råkade skriva navmotor) ifall man inte befinner sig i samma lyckosamma läge som jag gjorde.
Men jag tror inte du ångrar dig om du byter hela elcykeln.

Tillbaka
Topp