Byta Shimano 600 bakre växelförare

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 77490
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 77490

Guest
D17EEE2A-DF22-4803-B239-090E5E34D31A.jpeg
4A8B44A5-ACB3-4E55-B90D-4382EF8D3DB8.jpeg
B6E77117-8677-4583-B5AA-57ACD9588A6D.jpeg
Hej hej,

Är som sagt i ombyggnadstagen. Jag har en Crescent 92327 från tidigt 70-tal (tror jag) som jag ”renoverar” och som generellt är i bra skick. Jag ska flytta upp reglagen på styrstammen emedan min stackars rygg inte mår bra av kombinationen rakt styre och rammonterade reglage. I samband med detta vill jag byta den bakre växelföraren som är lite ful. Om den är sliten vet jag inte, då jag inte känner till hur man kontrollerar det.

Man läser ju så mycket om Campagnolo så det kunde vara roligt att testa en sådan bakre växelförare. Eller finns det bättre alternativ? Det är friktionsväxlar på cykeln, självklart. Den främre växelföraren är från SunTour och vevpartiet från Simplex.

Tacksam för svar.

//Eric

Varför inte posta en bild på just det du vill byta?
Campas olika delar hittar du här
Men kolla hur bred kedja den nya bakväxel du köper klarar av, helst innan köp förstås!

Glömde skriva att nyköp inte är aktuellt - bara begagnat gäller och gärna tidstypiskt.

Friktionsreglage funkar ju med i princip iaf vilken växelapparat som helst. Att hitta en beg Campagnolo Nuovo Record e.d. lär inte bli särskilt svårt. Däremot är de något av samlarobjekt så de är inte billiga.

Har försökt sätta mig in i den här komplicerade världen den senaste timman och har förstått att:

• Campagnolos äldre grejer är dyra.
• Campagnolos 80-talsgrejer kan vara av skiftande kvalitet och att deras billigare utbud inte är så bra.
• Suntour och Shimano tillverkade bra prylar på 70-talet.
• Huret och Simplex är mindre bra.

Vad f-n ska jag satsa på? Suntour? Jag kan ju också renovera 600:an som sitter på men jag tror ändå inte att den är original. Köper jag en Suntour är det i alla fall samma märke på främre och bakre växelförare. Vad ska jag leta efter för modell?

Så många frågor..

Senast redigerad av en moderator:
Har försökt sätta mig in i den här komplicerade världen den senaste timman och har förstått att:

• Campagnolos 80-talsgrejer kan vara av skiftande kvalitet och att deras billigare utbud inte är så bra.

Vad f-n ska jag satsa på? Suntour? Jag kan ju också renovera 600:an som sitter på men jag tror ändå inte att den är original. Köper jag en Suntour är det i alla fall samma märke på främre och bakre växelförare. Vad ska jag leta efter för modell?

Så många frågor..
Köp dessa för att få reglagen upp på styret:

Sen om du vill ha ny bakväxel eller bara nya trissor är väl upp till dig men en suntourväxel borde du antingen kunna hitta i någon av skänkes/bytes trådarna här eller i skrotlådan hos cykelaffär som varit med ett tag

Köp dessa för att få reglagen upp på styret:

Tack för länken! Men de där kan jag inte använda på hojen, det skulle se för j-vligt ut stilmässigt tyvärr. Får bli styrstamsmontage.

Ska genast scanna trådarna för att kolla om någon sitter på en SunTour-växel.

Så många frågor..

SR Suntour Cyclone gick för att vara mycket bra växlar. Sachs-Huret gjorde även bra växlar men alla var det definitivt inte. DuoPar med titanparallellogram var tidens bästa ”långfärdsväxel” med stort omfång.

På den här sajten kan du läsa om allt och alla från dazumal: https://velobase.com/ViewComponent.aspx?ID=9c9a73fd-a345-4b2d-b524-66c9b1d79350&Enum=108

SR Suntour Cyclone gick för att vara mycket bra växlar. Sachs-Huret gjorde även bra växlar men alla var det definitivt inte. DuoPar med titanparallellogram var tidens bästa ”långfärdsväxel” med stort omfång.

På den här sajten kan du läsa om allt och alla från dazumal: https://velobase.com/ViewComponent.aspx?ID=9c9a73fd-a345-4b2d-b524-66c9b1d79350&Enum=108

Tack så jättemycket. Precis något sådant jag var ute efter (länken alltså).

Tack för länken! Men de där kan jag inte använda på hojen, det skulle se för j-vligt ut stilmässigt tyvärr. Får bli styrstamsmontage.

Ska genast scanna trådarna för att kolla om någon sitter på en SunTour-växel.
Du har rätt i att de är fula men växlar på styrstammen är inte snyggt det heller. De här är snygga men dyra som fan.

Du har rätt i att de är fula men växlar på styrstammen är inte snyggt det heller. De här är snygga men dyra som fan.
Mycket stiliga. Men förbenat dyra, ja. Jag har läst om styrstamsreglage och tycker faktiskt att det kan vara snyggt, om armarna är i metall och inslitna. Jag kommer att använda mina befintliga reglage och montera dem på ett äldre fäste från Huret.

Bilagor

• 733B049C-41B1-4508-905D-EC5C0F063EAE.jpeg
    733B049C-41B1-4508-905D-EC5C0F063EAE.jpeg
    39.7 KB · Besök: 112
Nu har jag bestämt mig för att renovera Shimanoväxeln. Plockade isär allt och konstaterade att det var årtionden av smuts som dolde sig (nåja, en del syntes allt) i skrymslen och vrår. Nu ligger den i kristallolja, okej: lacknafta, enligt MCB:s instruktioner. ?

Ska du kassera den gamla?
Jag hade gärna gett den lite kärlek och sett om den håller x antal mil till.

Edit: Såg nu att du ska behålla den, det tycker jag du gör rätt i.
Ja, i linje med nåt slags cirkulärt ekonomiskt tänkande så omvärderade jag mitt beslut. Det svänger fort i min hjärna. Många verkar gå och lura på saker i dagar, veckor och månader. För mig går det på ett par timmar. Har tagit över min pappas fina devis ” Fort men fel”.

Men det blir ju aldrig tråkigt i alla fall..

En sista fråga: Vilka trissor ska jag köpa? Min växelmodell heter RD 6200 men givetvis hittar jag inga reservdelar till den (den är ju över 40 år gammal).

image.jpg
Jag tyckte att det var märkligt att den bakre växeln bara ramlade av när jag monterade av bakhjulet. Växelörat satt inte fast i gaffeln med skruv som vanligt utan var bara ditklämd mellan gaffeln och snabbkopplingen för hjulet. När jag nu kikar närmare på saken så ser det ut som att hojen har ett integrerat växelöra. Har jag rätt?

Visa bilaga 523718Visa bilaga 523718Jag tyckte att det var märkligt att den bakre växeln bara ramlade av när jag monterade av bakhjulet. Växelörat satt inte fast i gaffeln med skruv som vanligt utan var bara ditklämd mellan gaffeln och snabbkopplingen för hjulet. När jag nu kikar närmare på saken så ser det ut som att hojen har ett integrerat växelöra. Har jag rätt?
Såg du inte det när du målade?

Visa bilaga 523721Jag tyckte att det var märkligt att den bakre växeln bara ramlade av när jag monterade av bakhjulet. Växelörat satt inte fast i gaffeln med skruv som vanligt utan var bara ditklämd mellan gaffeln och snabbkopplingen för hjulet. När jag nu kikar närmare på saken så ser det ut som att hojen har ett integrerat växelöra. Har jag rätt?
Ja rätt vanligt på stålcyklar.

Kan finnas någon orsak till lösörat.... snett eller dåliga gängor i fasta örat?
Kan vara så. Ser rakt ut, men gängorna slitna. Går på med gängtappen när jag listat ut vilken jag ska använda.

Ja. Örat är ju helt klart målat mellan bilden inlägg 3 och bilden inlägg 31.
Ditt svar fick min misstanke bekräftad.
Trodde du menade att jag har målat om hojen. Jag bättrade lite och då slog det mig att det såg ut som ett öra. Visste inte om att det fanns fasta sådana.

Trodde du menade att jag har målat om hojen. Jag bättrade lite och då slog det mig att det såg ut som ett öra. Visste inte om att det fanns fasta sådana.
På bättre cyklar var de alltid fasta förr i tiden. Stål kan bockas tillbaka om det vill sig illa. Om det vill sig riktigt illa är det förstås besvärligt.
Lösa växelöron användes på billiga ramar som skulle hottas upp till hurtbullecyklar.

På bättre cyklar var de alltid fasta förr i tiden. Stål kan bockas tillbaka om det vill sig illa. Om det vill sig riktigt illa är det förstås besvärligt.
Lösa växelöron användes på billiga ramar som skulle hottas upp till hurtbullecyklar.
Hurtbullecyklar, är det (typ) 80-talets variant av turistracer? Rätt billiga grejer med 10 växlar (plastreglage) och nåt bockstyre samt halvkass dynamo och pakethållare?

Jag var nere och kollade det fasta örat nu. Helt rakt så jag fräschade upp gängorna med en vanlig bult bara - nu går det lätt och fint. Frågan är hur man får rätt vinkel på växelföraren när man inte har någon skruv och mutter som på ett löst öra?

Hurtbullecyklar, är det (typ) 80-talets variant av turistracer? Rätt billiga grejer med 10 växlar (plastreglage) och nåt bockstyre samt halvkass dynamo och pakethållare?

Jag var nere och kollade det fasta örat nu. Helt rakt så jag fräschade upp gängorna med en vanlig bult bara - nu går det lätt och fint. Frågan är hur man får rätt vinkel på växelföraren när man inte har någon skruv och mutter som på ett löst öra?
Växeln blir rak bara du skruvar dit den. Och klacken som håller växeln i rätt läge finns ju där. Se bara till att mothållet på växeln hamnar rätt, bakom klacken.
Men din bult, hade den rätt gänga? 10X1 och inte 10X1,5 som är standard?

Växeln blir rak bara du skruvar dit den. Och klacken som håller växeln i rätt läge finns ju där. Se bara till att mothållet på växeln hamnar rätt, bakom klacken.
Men din bult, hade den rätt gänga? 10X1 och inte 10X1,5 som är standard?
Du vill inte veta hur många olika typer av bult jag har.. ?

Tillbaka
Topp