D
Deleted member 77490
Guest
Byta Shimano 600 bakre växelförare
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jo. Så är det. Kommer dessutom snart att behöva sätta upp ett par sortimentskåp till. Bör tillägga att det inte finns några cykelgrejer där, de är på ett annat ställe..What the hell! ?
Nä, det är rent folkförakt att kalla bultar för sexkantskruvar, även om det råkar vara korrekt. Det är analogt med kommentaren ”Det heter faktiskt cirkulationsplats, inte rondell. Rondellen är möjligen cirkulationsplatsens centrum.”. Spöstraff direkt i min bok.Är det dags för den här nu?
Vad är en bult och vad är en skruv?
![]()
![]()
Vad är en bult och vad är en skruv?
En gammal segsliten diskussion är den om det heter bult eller skruv. Vi reder ut saken. Nästan.www.nyteknik.se
Jag tar hand om allt jag ser. Och har fått mycket gammalt skrot som inte alls är skrot när det är sorterat. Och så älskar jag att sortera. Anxiolytisk verksamhet.Attaboy!
Hade man (=jag) bara plats, så…
Det går inte att ha för mycket skruv. Och bult. Med mutter. Konstigt nog saknar jag alltid just den som behövs trots ett hyggligt sortiment.
Återstår väl bara att cykla då! ?Jaha, då var det liksom färdigt nu då. Jag flyttade upp växelreglagen på styrstammen - jag tycker att det är helt värdelöst att paja ryggen genom att köra rammonterade reglage med rakt styre. För att få hyggligt fina reglage fick jag slakta två olika och köpa en klämma på franska eBay. Håhåjaja.
Anders på Veloform i Göteborg har riktat bakhjulet och jag har satt på nya däck i originaldimension. Växelföraren bak är ju nedplockad och genomgången dårå.
Nytt blocklås fick jag popnitat fast också.
Tack så mycket - det värmer! Just nu är det en hel massa snö, men när den smälter, då jävlar.Återstår väl bara att cykla då! ?
Fint jobb!
Min är något äldre ändå. 1972 troligen.Gillar vad jag ser!
Jag har också en gammal cykel, som jag fick ny för ca 35 år sedan, med Shimano 600 som jag har tänkt att renovera någon gång. Det finns en ny oanvänd 600-kedja i sin förpackning från pappas gamla samlingar till den. ?
Hur gjorde du med blocklåset, sa du? Köpte du nytt? Var och hur mycket kostade det?Jaha, då var det liksom färdigt nu då. Jag flyttade upp växelreglagen på styrstammen - jag tycker att det är helt värdelöst att paja ryggen genom att köra rammonterade reglage med rakt styre. För att få hyggligt fina reglage fick jag slakta två olika och köpa en klämma på franska eBay. Håhåjaja.
Anders på Veloform i Göteborg har riktat bakhjulet och jag har satt på nya däck i originaldimension. Växelföraren bak är ju nedplockad och genomgången dårå.
Nytt blocklås fick jag popnitat fast också.
Jag har nåt liggande. De finns inte att köpa.Hur gjorde du med blocklåset, sa du? Köpte du nytt? Var och hur mycket kostade det?
Veloform, eller?
Min cykel saknar låset, men skulle passa bra om det fanns!
Säljer du? Vi kan prata vidare via PM.Jag har nåt liggande. De finns inte att köpa.
Tack för de fina orden. Jag gillar det lindade styret - det är en Titan racerstam och ett ganska ”rejsigt” styre trots att det är rakt, så då passar det. Jag hade aldrig köpt handtag från Brooks - svindyra och halvkass kvalitet. Köp från Gusti istället är mitt tips.För övrigt så gillar jag skarpt hur du fått iordning cykeln originallikt. Jag har ju en liknande Crescent jag slaktade fullständigt och bytte nästan allt på, men låset saknas tyvärr.
Men jag ser att din cykel kanske skulle passa fint i Brookshandtag som passar stilen på sadeln. Nåt du överväger?
Tack för de fina orden. Jag gillar det lindade styret - det är en Titan racerstam och ett ganska ”rejsigt” styre trots att det är rakt, så då passar det. Jag hade aldrig köpt handtag från Brooks - svindyra och halvkass kvalitet. Köp från Gusti istället är mitt tips.
Nä, för jag är en idiot och pratar om min andra Crescent. Till den här köpte jag nya vita Herrmanns, som originalet.Men lindat? Ser ingen lindning på bilderna.
Ok, får kolla Gusti nästa gång. Jag måste köra slut på mina Brooks först... ?
Faktiskt jättemärkligt att de INTE monterat växeln i ramens öra. Får mig att tro att någon bytt växel under åren och att Shimano 600:an inte är original. Även om den passar stilen...Visa bilaga 523721Jag tyckte att det var märkligt att den bakre växeln bara ramlade av när jag monterade av bakhjulet. Växelörat satt inte fast i gaffeln med skruv som vanligt utan var bara ditklämd mellan gaffeln och snabbkopplingen för hjulet. När jag nu kikar närmare på saken så ser det ut som att hojen har ett integrerat växelöra. Har jag rätt?
Den var garanterat bytt. Det satt nog Simplex från början. Främre växelföraren var en Simplex.Faktiskt jättemärkligt att de INTE monterat växeln i ramens öra. Får mig att tro att någon bytt växel under åren och att Shimano 600:an inte är original. Även om den passar stilen...
Min cykel (som syns på några bilder) hade Shimano 600 "överallt" innan ombyggnation så jag antar att det var original, men slitet...
Jag köpte en ny Shimano 600 arabesque till en av mina cyklar på 80-talet. Jag märkte att växeln satt väldigt hårt i det medföljande örat. Jag behövde örat då cykeln inte hade det, men jag kan nästan förstå din tidigare lagare att personen helt enkelt inte förstod att man kunde skruva av örat från växeln... så tight satt det...Den var garanterat bytt. Det satt nog Simplex från början. Främre växelföraren var en Simplex.