Byta styrstam?

Lrak

Ny medlem
Byta styrstam?
Jag kan inte bunny hoppa. Är det mig eller cykeln det är fel på?

Jag har en Kona Kula, från 1997 (det är en crosscountry cykel).
Den funkar utmärkt till just crosscountry cykling;
I stökiga nerförsbackar känns den stabil.
I uppförsbackar har man bra grepp med både fram- och bakhjul, utan att behöva trycka ner vare sig bak- eller framdelen av cykeln.

Däremot tycker jag att det är svårt få upp den på bakhjulet och därmed att bunny hoppa.
Jag tycker också att det är svårt att få upp den på framhjulet.

Jag undrar är den kanske för lång?
Avståndet mellan naven på fram- och bakhjulet är 107 cm, är det normalt?

Skulle det bli lättare att bunny hoppa och göra andra BMX-iga tricks om jag satte på en kortare styrstam?

Byta styrstam?
Är det inte bättre att skaffa en BMX för att göra BMXiga trick med och köra XC med Kula'n? :)
Skulle iaf tippa på att den blir lättare att hoppa med med kortare styrstam.
Därmot kan du förlora lite av xc-känslan i cykeln.
Har du SPD? om svaret är ja, är det väl bara att hoppa upp och ta fötterna med sig..? :)
Annars är ett bra tips att sänka sadeln om man ska öva bunny's.

Byta styrstam?
Hur lång är du och vilken storlek är det på cykeln? Äkta bunnyhopp, med platta pedaler, kräver att du sänker sadeln nästan i botten för att kunna "lyfta" bakdelen utan att få sadeln i baken direkt. En normalstor xc cykel är svårare att bunnyhoppa högt än en mindre street/dirt cykel som är lägre.

Om det är tekniken som brister så kan du lära dig allt här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/301451/301513

/Leo

Byta styrstam?
bunnyhop är typ omöjligt känns de som innan man har lärt sig det, det är nog fel på dig. men siklän underlättar nog iofs inte ett skit =)

Byta styrstam?
Det kan vara så att din cykel är fel storlek för dig, och att en kortare styrstam skulle fungera bättre för dig, men jag misstänker att problemet har mer att göra med teknik är cykeln. Om du kan gör bunnyhops på en Razor scooter och på en BMX med flatties du borde kunna göra dem med din Kona. Om det går inte på en BMX det kommer inte heller att funka på din Kona, oavsett vilken styrstam du har på den.

Senast redigerad av en moderator:
Byta styrstam?
Tack för responsen allihopa,

Om man sammanfattar era vänliga svar så blir det:

Det är nog mest mig (tekniken) det är fel på snarare än cykeln, men:
"En normalstor xc cykel är svårare att bunnyhoppa högt än en mindre street/dirt cykel som är lägre. "

Antagligen underlättar det om jag byter styrstam, men då förlorar jag lite av xc-känslan i cykeln.

"Hur lång är du och vilken storlek är det på cykeln?"
- Jag 174 cm och cykeln är 17" (= medelliten) och har spd-pedaler. Som xc-cykel är den lagom stor.

Jag får väl helt enkelt sänka sadeln och träna mera...

Senast redigerad av en moderator:
Byta styrstam?
Det beror mer på tekniken än styrstammen, om din styrstam inte är überlång(+13cm) och pekar mycket framåt/neråt. Det första du kan isåfall göra är att vända på styrstammen, om det inte är en med 0 graders rise.

Hur lång är din styrstam, känns det som du sitter allt för framåtlutad på cykeln eller sitter du bra/bekvämt?

/Leo

Byta styrstam?
"Hur lång är din styrstam, känns det som du sitter allt för framåtlutad på cykeln eller sitter du bra/bekvämt?"

Styrstammen är 12 cm. Den har ingen rise. Styre och sadel är i jämnhöjd. När jag cyklar i skogen är sittställnigen utmärkt. När jag cyklar till jobbet önskar jag att styret satt lägre. När jag försöker rycka upp cykeln på bakhjulet så känns det som att jag inte får rumpan (tyngdpunkten) tillräckligt långt bak.

Tillbaka
Topp